Helt galen vet. räkning!

Sambons brors jämte blev sprättad illa av en gris förra säsongen, en lång reva från ljumsken och fram under till solar plexus, På ett par ställen hade det gått hål på bukhinnan. En ca 10 cm lång reva i ena frambenet och tre mindre sår i huvudet som syddes. 1,5 dygn på djursjukhus.
Givetvis på jourtid, eftersom de flesta jakterna tenderar att vara under helg. Precis som TS hade tiken en godkänd vildsvinsväst. Det landade på typ 12000.

Har jobbat idag så ej haft möjlighet att ringa kliniken eller agria. Däremot har skk svarat på mitt mejl och givit mig massor av bra info och hur man bestrider en vet. Räkning på flera olika sätt beroende på vad man tycker är fel och då vad som det hänvisas till beroende på om hunden är felbehandlad eller det är ekonomiska.

Delar med mig av en del av mailet. Tråden har ju många läsare och säkert fler hundägare som råkat ut för liknande, eller om det händer i framtiden.

"Om du väljer att bestrida fakturan finns risk för att kliniken väljer att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om kravet lämnas vidare till Kronofogdemyndigheten är det viktigt att du även där bestrider kravet, i annat fall kommer betalningskravet att fastställas som en skuld. Om veterinärkliniken önskar lämnas ärendet i sådana fall vidare till tingsrätt som får pröva om du är betalningsskyldig upp till det belopp som fakturan avser.

Om det istället är så att det belopp som anges på din faktura är vida överstigande en lämnad prisuppgift skulle du eventuellt kunna åberopa konsumenttjänstlagen som anger att en konsument inte behöver betala mer än 15 % över en lämnad prisuppgift. Lagen gäller egentligen inte för veterinärvård eftersom sådana tjänster undantas från lagens tillämpningsområde, men det är möjligt att bestämmelsen skulle kunna tillämpas analogt i denna situation. Om det pris som anges på fakturan kraftigt avviker från en lämnad prisuppgift kan du bestrida fakturan och kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare."

Vilken prisuppgift fick du då?

Ingen alls, så det är ju inte så mycket att göra men ska ringa och kolla så de inte blandat ihop fakturan och vad behandlingen är och var operationen är för nått.

Jag räknade ju med att de skulle ta typ 2000 för röntgen, 2000 för de va helg och sen kanske max 6000 för operationen.

Det jag lärt mig, är att nästa gång ska jag ljuga och säga att hunden är oförsäkrad och det inte får kosta mer än (vad som är rimligt för de som hänt)

Nu har jag pratat med agria också.

Att de inte kunde direktreglera var för kliniken brustit i sina journalanteckningar. Jag har skickat en redogörelse till handläggaren och fått godkänd så de kommer betala ut direkt till mig och jag får betala fakturan.
Hade de skrivit att han vart skadad under jakt hade de aldrig vart nått problem med regleringen.

Så, ytterligare en anledning att inte åka dit igen.

Nu har jag pratat med agria också.

Att de inte kunde direktreglera var för kliniken brustit i sina journalanteckningar. Jag har skickat en redogörelse till handläggaren och fått godkänd så de kommer betala ut direkt till mig och jag får betala fakturan.
Hade de skrivit att han vart skadad under jakt hade de aldrig vart nått problem med regleringen.

Så, ytterligare en anledning att inte åka dit igen.
Men då är ju åtminstone det en summa som ska bort från räkningen även om det är en droppe i havet. Men du ska ju inte behöva betala en reglering som inte gick att utföra pga att dom har gjort fel...

Delar med mig av en del av mailet. Tråden har ju många läsare och säkert fler hundägare som råkat ut för liknande, eller om det händer i framtiden.

"Om du väljer att bestrida fakturan finns risk för att kliniken väljer att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om kravet lämnas vidare till Kronofogdemyndigheten är det viktigt att du även där bestrider kravet, i annat fall kommer betalningskravet att fastställas som en skuld. Om veterinärkliniken önskar lämnas ärendet i sådana fall vidare till tingsrätt som får pröva om du är betalningsskyldig upp till det belopp som fakturan avser.

Om det istället är så att det belopp som anges på din faktura är vida överstigande en lämnad prisuppgift skulle du eventuellt kunna åberopa konsumenttjänstlagen som anger att en konsument inte behöver betala mer än 15 % över en lämnad prisuppgift. Lagen gäller egentligen inte för veterinärvård eftersom sådana tjänster undantas från lagens tillämpningsområde, men det är möjligt att bestämmelsen skulle kunna tillämpas analogt i denna situation. Om det pris som anges på fakturan kraftigt avviker från en lämnad prisuppgift kan du bestrida fakturan och kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare."
Var detta svaret från kliniken? Har du kollat med kliniken om du fått fel faktura?

Ha jag missat om TS någonsin frågade kliniken om de kunde förklara summan på fakturan eller vart det ett slut på det hela genom att försäkringsbolaget sa tack vi betalar?

Var det albano eller möjligtvis bagis?

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter därifrån pris och journalmässigt. Veterinärvården är bra men det är hutlöst dyrt och de väntar gärna länge, länge innan de fixar ens hund.

Min tik opererades för övrigt för magomvridning på bagis förra året. Vi kom in natt mot söndag och hon opererades då akut. Vi fick sedan hämta henne på måndagen eftersom hon mådde relativt bra och inte ville vara kvar där. Det kostade nästan 53 000 kr!

Var det albano eller möjligtvis bagis?

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter därifrån pris och journalmässigt. Veterinärvården är bra men det är hutlöst dyrt och de väntar gärna länge, länge innan de fixar ens hund.

Min tik opererades för övrigt för magomvridning på bagis förra året. Vi kom in natt mot söndag och hon opererades då akut. Vi fick sedan hämta henne på måndagen eftersom hon mådde relativt bra och inte ville vara kvar där. Det kostade nästan 53 000 kr!

Det blir ju ett ofantligt påslag på operationer som utförs under natten för att inte tala om grundavgiften på natten som redan där är flera tusen.
För en magomvridningsoperation på natten låter det rimligt tycker jag. Det är ingen lätt OP och krävs mycket från både sköterskor och veterinär för att rädda en sådan hund och intensivövervakning efteråt då risk för hjärtproblem finns både under och efter OP.

Det blir ju ett ofantligt påslag på operationer som utförs under natten för att inte tala om grundavgiften på natten som redan där är flera tusen.
För en magomvridningsoperation på natten låter det rimligt tycker jag. Det är ingen lätt OP och krävs mycket från både sköterskor och veterinär för att rädda en sådan hund och intensivövervakning efteråt då risk för hjärtproblem finns både under och efter OP.

Ja, bara poliklinikavgiften låg på närmare 4000 kr och dessutom var det 100% påslag på allt de gjorde då det var helgnatt så nog fläskar de på för allt vad de orkar. Min tik var inte särskilt illa däran då jag såg symptomen tidigt. De trodde inte ens att det var magomvridning för att hon var så opåverkad men hon är ganska smärttålig min lilla fröken.

Men det var kanske inte just denna operation som jag syftade på här även om jag tyckte det var hutlöst dyrt. Det var mer ett perspektiv för vad det kan kosta.

Fast alltså… Har akutopererat en hund en lördagnatt pga pyo, visst mindre komplicerad operation men alla grundavgifter och sådant borde vara samma. Jag betalade 16 000 kr på ett stort djursjukhus. Kostar det verkligen 40 000 extra att operationen är lite mer komplicerad och för att hunden ska övervakas efteråt?

Fast alltså… Har akutopererat en hund en lördagnatt pga pyo, visst mindre komplicerad operation men alla grundavgifter och sådant borde vara samma. Jag betalade 16 000 kr på ett stort djursjukhus. Kostar det verkligen 40 000 extra att operationen är lite mer komplicerad och för att hunden ska övervakas efteråt?

Normalt pris för pyo på jourtid i Stockholm ligger på 30-35.000 kr beroende på storlek på hund. Så att en magomvridningsoperation på natten (där grundavgiften och påslaget är ännu mer än vanlig helg eller kväll) ligger på 53.000 kr är rimligt. En magomvridningsoperation tar mycket längre tid en än simpel pyometra som är en operation som är enklare än en vanlig kastrering om inte livmodern har spruckit till följd av pyometran.
Dessutom görs det undersökning/åtgärder både innan och efter en magomvridningsoperation som också kostar.

Tänk vad olika det är. Min hund blev akutopererad en fredagkväll för pyo, nu brast livmodern så det blev akut bukhinneinflammation också. Det gick på 38000 kr
Ganska saftig räkning tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka