Helt förstörda av styngflugan

Empalie

Trådstartare
Mina pållar är helt förstörda av den här j*vla styngflugan. De springer och springer, hur kan man just bekämpa dessa hemska insekter. De biter väll inte, de bara sprutar? Idag var en av pållarna helt gul av flugäggpå ena bakbenet, har aldrig sett så mycket på en gång. Kan det vara p.g. a hagen det just är mycket styngflugor eller är det generellt i år?.
Kan det hjälpa med exemtäcke?

Sv: Helt förstörda av styngflugan

Våra hästar springer också när det är styngflugor efter dem. Brukar bekämpa med flugmedel så gott det går och försöker gnida av äggen med en ryktsten eller försiktigt skrapa bort dem med ett av bladen på en sax eller en slö kniv.

Pälsglans ska visst hjälpa . då åker de rutchbana ner ?

Nja de ska inte fastna lika lätt iallafall;)

Mia

Läste på en annan sida att man skulle badda äggen med saltlösning. Jag gjorde det i går kväll och det gick lättare att få bort äggen. Sen lär det inte läggas ägg på det "salta" stället. Får se i em om det hade ngn verkan.

Jag körde med 1,5 dl jodsalt till 5 dl vatten förra året. Det var mkt mindre ägg att ta bort. Nu är det dags igen :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 892
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 713
Senast: Karminnie
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: ellan84
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka