Helt enkelt en volt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fazer

Hur bär du dig åt när du formar din häst på en volt?

Hur gör du i ingången?

Hur gör du i utgången?

Hur gör du för att minska volten?

Hur gör du för att öka den?

Förbereder du dig och din häst på något vis inför en volt?

Sv: Helt enkelt en volt.

Svårt att beskriva när man sitter på en stol istället för i sadeln!

Sitter på inner sittben, inner axel lätt tillbakadragen, inner skänkel vid sadelgjorden, ytter skänkel lätt tillbakadragen (ur höften inte ur knäet), inner tygel ger ställningen (eventuellt lite höjd för att komma åt ganaschen mer), ytter tygel tillåter ställningen samt ramar in.

Hur gör du i ingången?
Halvhalt, ställning, böjning, förlägger vikten mer inåt, vrider överlivet, visar vägen med innertygel (utan att bli hängande), begränsar rörelsen rakt fram med ytterhjälperna.

Hur gör du i utgången?
Rätar ut böjningen, överlivet rakt.

Vikten mer inåt, begränsar mer på ytter

Släpper allt och låter den ramla ut själv (tyvärr blir det ofta så...)

Halvhalt, sorterar mig själv i position och hjälpgivning

Min tyska fröken talr ofta om "in the position" då man lyfter bröstkorgen och vrider ryggraden så inner axel kommer bak och ytter fram.

är själva uttrycket ngt du känner igen?

Hur gör du i ingången?

Hur gör du i utgången?

Jag gör så lite som möjligt, försöker sitta helt rätt upp och ner på hästen, men tänker fram ytter axel något, ev lägger lite tyngd innåt.

Jag hålller focus på vad som är voltens mitt och försöker få hästen att följa så volten blir rund. Jag samlar upp tempot lite i ingången, ökar pytte i utgången, men fötrsöker bibehålla steglängden.
Detta om ajg rider på rakt spår och ska lägga en volt.

Rider jag på en volt och ska öka och minska den, så beror det ju på vad jag vill komma åt. På min valack i högervarv rider jag med lite öppna tänk, i vänstervarv var hb ut lite så då växlar jag med att ställa utåt eller rida sluta tänk.

Nu för tiden ökar och minskar jag bara i galopp när jag tänker efter.

På en yngre häst, så måste man ju först visa vart den ska, så den förstår, sedan gäller väl där med, att göra så lite som möjligt, och fundera på vad man vill åstadkomma med rörelsen.

Men hur ser din hjälpgivning ut lite mer exakt?

Hur förstår din häst att den ska böja sig när du sitter rätt upp och ner på den (och bara går fram med ytter axel och lägger lite mer tyngs inåt)? Vad gör du annorlunda om du vill rida böjd rakt fram?

Jag är ju så dålig på att förklara, men vill jag rida rakt fram med böjning, så lägger jag nog mera tyngd på yttersittben, och har inner underskänkel lite längre fram.
En yngre häst så leder jag nog lite med inner tygeln, alternerar med att leda lite med yttertygeln. Mera som vägvisare än som att böja den.

Har det (in the position) någonting att göra med "att vrida sig runt sin egen medellinje"? :crazy: eller är jag heelt ute och cyklar? :o

Svårt att beskriva när man sitter på en stol istället för i sadeln!

Sitter på inner sittben, inner axel lätt tillbakadragen, inner skänkel vid sadelgjorden, ytter skänkel lätt tillbakadragen (ur höften inte ur knäet), inner tygel ger ställningen (eventuellt lite höjd för att komma åt ganaschen mer), ytter tygel tillåter ställningen samt ramar in.

Hur gör du i ingången?
Halvhalt, ställning, böjning, förlägger vikten mer inåt, vrider överlivet, visar vägen med innertygel (utan att bli hängande), begränsar rörelsen rakt fram med ytterhjälperna.

Hur gör du i utgången?
Rätar ut böjningen, överlivet rakt.

Vikten mer inåt, begränsar mer på ytter

Släpper allt och låter den ramla ut själv (tyvärr blir det ofta så...)

Halvhalt, sorterar mig själv i position och hjälpgivning

Skulle beskriva mina volter ungefär likadant. Det är ju viktigt att höftvinklarna är ordentligt öppna så att sittbenen får ordentlig kontakt i sadeln.

I ingången skulle jag skippa böjningen (om vi nu pratar om en "vanlig" volt där hästen går ställd).

När jag däremot ökar volten visar jag vägen mer ytter tygel om det behövs. Rider sedan ungefär som i en ingång till en volt.

I utgången skulle jag även förbereda genom en halvhalt och sedan rakställa.

Senast ändrad:

Min tyska fröken talr ofta om "in the position" då man lyfter bröstkorgen och vrider ryggraden så inner axel kommer bak och ytter fram.

är själva uttrycket ngt du känner igen?

Min gamla chef (som även hon är boksstavstränare) på jobbet pratar om att flytta bak inneraxeln och därigenom flytta fram ytteraxeln för att gå med i rörelsen.

Men påpekade det svåra i att inte spänna och höja ytteraxeln.

Föra den till position och sedan låta den "kolapsa lite".

Även min andra bokstavstränare är noga med följsamhet och rakriktining av ryttaren.

Just det verkar vara en ganska vanlig sak för de svenska tränarna att var uppmärksamma på.

Här omkring i alla fall.

Känns som att vi diskuterar ganska självklara saker, och det var det tråden skulle leda till!!!

Allt behöver inte vara så krångligt och svårt.

Det man behöver är en röd tråd i sin ridning,och denna röda tråd har vi att även i Sverige.

Många av våra tränare har varit och lärt sig under vingarana på någon höjdare och sedan återkommit till Sverige och gett oss mycket matnyttigt att tänka på, så den svenska tränarkåren som nu är helt värdelös har oftast täta kontakter med tyska holländska tränare och åker till dem och tränar med jämna mellanrum.

De tar med sig sina upplevelser och för dem vidare på oss hönshjärnonrna här i Sverige.

Sen har Brink, Lussan, Tinne, osv....som förkovrar sig i den tyska ridkonsten så mycket de hinner. De har elever som får ta del i den tyska kunnskapen och synsättet och ridningen.

Därför tycker jag att vi faktist håller oss ganska bra med i hästeliten i världen om man betänker att vi är ett litet land.

Jag är stolt över alla våra duktiga GP-ryttare som gör så gott de kan med de resurser de har att tillgå!!!

Jag tycker det är rätt svårt att göra korrekta volter, men såhär försöker jag göra i dagsläget. (Grundridningsnivå)

Riktningsförändrande halvhalt.
Förankrar mig så jag inte glider utåt (kanske kallas detta "mer vikt på inner sittben?).
Draperar ytterskänkel om det behövs.
Är extra noggrann med att ha hästen i yttertygel.
Vänder för ytterhjälper (min häst ej välskolad) - flyttar "stenen i bogen" från utsidan mot insidan.
Om han någon gång kommer till lättgåddhet tar jag ytterst små snabba tag i innertygel och låter honom vända för den. (Det är alls inte säkert jag kommer dit)
Inför utgång, ser till att fånga upp stenen i bogen så han inte flyter ut för mycket, rakriktar och förhoppningsvis ler om jag känner att volten höjt vårt arbete ett snäpp.

Tittar dit jag ska, tar med mig yttersidan så inte bogen pekar åt fanders.. försöker få den där känslan "styra kanoten", det går ibland.. vet inte hur jag gör för att få till det NÄR jag får till det -tyvärr. Det är en känsla jag hittar ibland.. så illa är det :crazy:

I ingången skulle jag skippa böjningen (om vi nu pratar om en "vanlig" volt där hästen går ställd).

Hur menar du? I "vanliga volter" (jag antar att du menar de stora volterna?) ska väl hästen vara både ställd i nacken och böjd i bålen?

Jag tänkte i och för sig på mindre volter när jag skrev, men det som skiljer är väl egentligen graden av böjning.

8 meter eller? Min tränare brukar säga att man ska göra 8 metersvolter i samband med öppna och sluta..

Man kan väl rida öppna med olika mycket böjning också?

Jag har inte ridit "riktig" öppna på hur länge osm helst, men rider lite mot öppna ibland. Och då skulle jag nog vilja gå in ur en hörnpasssering som väl är 1/4 6-metersvolt (åtminstone i msv, där öppna förekommer för första gången).

Så min okvalificerade gissning är 6-8 meter.

Å andra sidan (och nu blir det ännu mer okvalificerat, rena gissningar faktiskt. I make up as I speak) så går väl bakbenen rakt fram i öppnan, medan de på volten är med i böjningen så att säga (för att spåra). Så det är kanske inte samma typ av böjning över huvud taget? Men jag har nog ingen aning egentligen. Kanske kan återkomma om några år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar