Helsingborg

Hambo

Trådstartare
I går kväll fick jag köra valacken till helsinborg.
Först fick jag köra mitt sto till Pappas stall och sätta in henne i Spolboxen....
Valacken hade Kolik ? Fång? hög puls ( 60) i 2 dygn .
Dom vet inte riktigt vad felet är,, men han hade bajsat bra och blodvärdena var bra . Jag ska ringa tillbaka i efterm om jag kan hålla mig så länge .
Jag har av huminitära (Hästunitära)?? skäl sagt Nej till ev Operation
Ett tag var jag inne på om han fått i sig nåt i hagen, typ stånds .
Är det nån som vet vilka symtom det ger ?
Håll tummarna för oss

Hej från en trött Hambo

Sv: Helsingborg

Ingen aning om vad det kan vara med din pojk...men jag håller tummar för att vet hittar vad det kan vara och att han klarar sig!

Hittade en liten artikel om stånds i stallboken 2009.

Stånds innehåller ett leverpåverkande gift, pyrrolizidine alkaloids.

Det kan ge akuta förgiftningar men har oftast en inkubationstid på flera månader. Symtomen kan te sig som kolik och slinger, varför de lätt kan misstolkas.
Det finns några misstänkta fall från Skåne.

Stånds äts ej gärna färsk av djur men är smaklig i torr form och lika giftig.
Man bör se över sina beteshagar och vallar (om man själv tar hö el. hösilage).
Växten är flerårig och blommar först år 2, fröna kan ligga i jorden upp till 30år.

Nu har jag pratat med dom.
Han har problem med luftrören, koliken (om det var någon) märks inte.
Fång har han , dom tog bort hans broddar
Han har haft problem med hosta förut ,men inte hostat på ca 2 år !
Han har fått ventipullmin och lungorna ska röntgas på Måndag .
Jag frågade om det kunde vara kylan som var anledningen till att luftrören var dåliga, men hon visste inte riktigt, men det tror jag ändå !?
Vet pratade om cortison, men jag var vänlig nog att påpeka att det inte är lämpligt för fånghästar, men hon sa att man kunde ge det i inhalator

Faaaan jag glömde fråga om hans puls !!!!

Känns jäkligt tomt när mina hästar inte är utanför fönstret:cry:

Hej från en ledsen Hambo

Senast ändrad:

jag som är astmatiker har problem nu i kylan så det kan säkert vara kylan som ställer till det för din häst också. men, det viktigaste är ju fånget!! har inte veterinären tänkt på att hästen kan ha hög puls pga smärta? och hur tänker dom när dom vill ge kortison till en häst som står med fång?? :confused:

det finns även bättre mediciner för astma än kortison, ventipulmin kan man tex ge.

Han får finadyne nu också. visst kan hans smärta ge hög puls, men i detta fallet tror nog jag att det beror på dålig andnings förmåga .
Fång har han men i ett "tidigt stadium" .

Jag har kört mitt sto i dag till lite andra Islandshästar där hon får vara i några dagar... Hon trivs inte riktigt bland fullbloden ......

Nu är det bara att hålla tummarna så dom inte tycker hans lungor ser för jäkliga ut

Hej från hambo

Känner mig smått desperat nu på morgonqvisten........
Ena stunden har jag lust att ringa och säga att dom inte ska göra mer för honom, andra stunden vill jag att dom ska göra allt och mer därtill .
Det känns bedrövligt om han ska behöva gå igenom en massa undersökningar ( fast jag vet inte om dom är plågsamma) om dom ändå måste ta bort honom .

Jag har gått omkring och städat sen kl 5 i morse och känner mig så urlakad .
FANFANFAN

Känner mig smått desperat nu på morgonqvisten........
Ena stunden har jag lust att ringa och säga att dom inte ska göra mer för honom, andra stunden vill jag att dom ska göra allt och mer därtill .
Det känns bedrövligt om han ska behöva gå igenom en massa undersökningar ( fast jag vet inte om dom är plågsamma) om dom ändå måste ta bort honom .

Jag har gått omkring och städat sen kl 5 i morse och känner mig så urlakad .
FANFANFAN

Förstår precis hur du känner!
Har själv fattat de besluten när det gäller mina gamlingar att de tas bort direkt när inte en veterinär kan åtgärda ett problem hemma. Just för att de ska slippa gå igenom en massa undersökningar och ändå riskera att få tas bort till sist. Vill att de ska få sluta så smärtfritt och värdigt som möjligt. Vilket innebär att en kommer att få vandra vidare så fort snön försvinner innan hon får ont av en tumör i ett knä. Att vi väntar tills snön är bort är för att slippa se blodet hela vintern och att hon ännu så länge inte har besvär av den.

Jag kunde inte låta bli att ringa dom i morse fast jag visste att ronden inte hade varit ännu, flickan jag pratade med hade just kollat honom och hon tyckte att han verkade ganska ok !
Ska ringa igen efter 12.00
hej från Hambo

nu är han ju redan på kliniken och har utsatts för den stress som en resa och ny miljö innebär, så då tycker iaf jag att du ska ge det en chans! annars har du ju dragit ut på det helt i onödan och han får inte ens dö hemma i sin lugna miljö.

försök få honom frisk nu och så kan du fundera till nästa gång hur du ska göra. det är bra att ha tänkt igenom det INNAN nåt händer.

hoppas din häst blir bättre!

Tack för det !
Dom kommer att titta på hans lungor och luftrör i morgon, hovarna ska röntgas, dom tyckte att han var ännu lite bättre på eftermiddagen, men pulsen är fortfarande för hög, tyckte hon sa att dom skulle dra ner lite på ventepullminet . Han skulle också flyttas till en utebox för det var för varmt för honom inne .
Jag hade tänkt igenom hur livet ska sluta för mina hästar !
Lugnt och fint hemma ( var det tänkt ) Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig .
Avlivade en förra Julen, så jag "kan" rutinerna, men,men det blir ju som sagt inte alltid som man tänkt sig .
Hej från Hambo

ja ventipulmin i sig ger ju hög puls, på mig funkar det som typ hundra koppar kaffe, hjärtat rasar och skakar som sjutton. så den kanske sjunker när dom sänker dosen.

Sent på Efm Ringde vet ( Äntligen)
Dom har röntgat hovar, lungor, tagit träckprov ( dom tyckte han var tunn !?)
Kollat luftrören samt tagit blodprov för cushing, vad 17 var det mer ???
Vet tyckte han var en gammal Herre med en hel del "ofarliga" men ändock skavanker:crazy:
Han hade en sänkning hf ( visste jag om )
Summa sumarum : Dom misstänker Cushing, men det beskedet dröjer en vecka
men som det såg ut nu får jag hämta honom Ons-Torsd .
Dom Har tagit bort Finadynet ( konstigt tycker jag) för att se hur han går i morgon !
Dom har tagit bort ventepullminet och Pulsen är nere i 48 .
Han är fortfarande svettig i armbågarna ( inte så konstigt när han fortfarande stod inne med tjock vinterpäls !)

Jag vet på nåt sätt ännu inte vad felet är !
Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Idag fick vi veta att vår 28åriga islandsvalack har cushings syndrom. Han har svårt att hålla vikten (foderstat för ett digivande sto)...
2
Svar
20
· Visningar
5 470
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈