Helikopterflygning skrämde min häst

cutty

Trådstartare
Elnätet besiktigades idag. Lågt flygande helikopter gjorde jobbet. Tre varv över hästarna.

Hästarna panikade, en panikade mer än de andra.

Ringde bums till elbolaget vi har, som hänvisade till helikopterbolaget. Som i sin tur hänvisade till att det via lokalradion skall ha gått ut information om kontrollerna via radion.

Nu visar det sig att ingen varning gått ut via lokalradion. Helikopterfirman har försäkring, men vad gäller för den som beställt kontrollen? Elnätsägaren.

Vem kan jag ställa dem till svars för skadan på min häst?

Sv: Helikopterflygning skrämde min häst

Nu visar det sig att ingen varning gått ut via lokalradion. Helikopterfirman har försäkring, men vad gäller för den som beställt kontrollen? Elnätsägaren.

Skadesituationen är ju rent konkret mellan dig och helikopterfirman (strängt taget den enskilde piloten), så om jag varit du hade det varit mot dem jag riktat eventuella skadeståndsanspråk. Förhållandet mellan dem och deras uppdragsgivare skulle jag lämnat åt dem själva att lösa.

OK

Ringde ju som sagt bums till elbolaget. De tog mitt nummer och efter ett par timmar ringde helikopterflygaren.

Denne sa att jag skulle ringa honom åter. Har ej gjort det ännu.

Trodde att det var elnätsägaren som var boven?

Vid en googling kommer det upp tidigare fall, och det verkar som det är helikopterbolaget/flygaren som är ansvarig. Vilket borde vara logiskt korrekt, med tanke på att denne ansvarar för hur arbetet utförs.

Det finns som sagt tidigare fall, det kan kanske vara googla och ha dem i åtanke när du pratar med bolaget?

Hittar bara artikeln om stoet som kastade.

Har pratat med helikopterföraren. Han sa att beställaren av deras tjänst är skyldig att informera de boende.
Skulle bli uppringd senare idag. Får se vad det leder till.

Har en häst som gick omkull in i staketet. Sydd på ena bakbenet, haltar på ena fram och rejält öm i muskulerna... Dröp av svett upp till öronen då jag fick in henne. :devil:

3529 kr plus medicinen att hämta ut.

Jag tolkar det som att helikopterföraren är den som har ställt till det. Att denne sedan går till beställaren som inte uppfyllt sin del av avtalet (information) det är ju en sak dem emellan.

Kanske ett samtal till jurist hos LRF kan ge dig kött på benen? Det är knappast första gången de får höra ett liknande ärende.

Jag fattar inte hur svårt det kan vara att skicka ut brev till alla i berörda områden?? Det är väl i princip INGEN i dag som lyssnar på lokalradion hela dagen!
Och inte alla som har tidningen heller. Som du säger är det knappast första gång de skrämt djur så nu är det väl dags för en rutinändring??

Hoppas inte TS häst blev allvarligt skadad.... Glad jag inte har några ledningar över mina hagar samt flygvana hästar.

Om du kontaktar LRF Norrbotten och pratar med deras ordförande så får du korrekta svar direkt dom får inte flyga så och han (lrf ord norrbotten) har varit med om detta coh vet hur du beteer dig.

oavsett om dom förvarnar eller inte.

Elnätet besiktigades idag. Lågt flygande helikopter gjorde jobbet. Tre varv över hästarna.

Hästarna panikade, en panikade mer än de andra.

Ringde bums till elbolaget vi har, som hänvisade till helikopterbolaget. Som i sin tur hänvisade till att det via lokalradion skall ha gått ut information om kontrollerna via radion.

Det är väl ändå ganska sällsynt att någon häst reagerar särskilt starkt på helikoptrarna, skulle ju aldrig fungera att skicka ut brev varje gång helikoptrarna skulle upp, sker ju ofta även vid driftstörningar att de går upp med helikoptrarna skulle de då alltid vänta 2 dagar tills alla fått brev om det ? Man skulle inte bli så glad om man satt där utan el och de inte kunde gå upp och leta felet förrän 2 dagar senare.

Mina hästar är långtifrån några avtrubbade slöfockar här har vi luftledningen rakt igenom vinterhagarna och det som max händer när helikoptern går över när någon ovan häst är ute är att de drar en repa och fnyser lite sen är det bra med det. Nu får jag mina väldigt tränade då helikoptern här nere utgår från flygplatsen 2km bort och de verkar ha för vana att alltid gå över några av ledningarna när de ändå flyger iväg till områden längre bort händer väldigt ofta att de kommer över ledningarna här inte alltid lika lågt. Så när hästarna bott här ett tag lyfter de knappt på huvudet när helikoptern dyker upp tack o lov.

En enda gång har jag haft en häst som blev riktigt skrämd men den gången var jag på väg ner till ridhuset med hästen jag hör mullrandet men kan inte själv placera det plötsligt tornar helikopter upp sig ovanför ridhustaket (ledningen går typ 20 meter bakom ridhuset) den såg verkligen egendomlig ut när den dök upp där och jag fick fullt upp för att lyckas hålla kvar hästen som ville vända och fly.

KL
Givetvis riktigt tråkigt att hästarna blev skrämda och en blev olyckligt skadad.

Men måste bara delge hur mina hästar hade det till alldeles nyligen. Precis granne med vårt stall hade förra ägaren en egen helikopter. Landning- och startplats låg precis jämte våra hagar och hästarna brydde sig inte nämnvärt vare sig när den startade eller landade. Nya hästar kunde dra någon repa men då ingen häst i någon annan hage hängde på så avtog deras spring ganska omgående. När jag flyttade dit var jag uppriktigt fundersam om hur min lite nervösa/ljudkänsliga häst skulle reagera, men hon gjorde som de andra hästarna - knappt någonting. Självklart förstår jag att hästar som aldrig tidigare hört/sett något liknande reagerar men samtidigt är det väldigt intressant att se hur starkt flockbeteendet är och att de imiterar varandra så mycket att även den mest självklara rädsla suddas ut om de andra hästarna "säger" att det är ok och inget att vara rädd för.

Hoppas det går bra för din häst!

Här har jag tillochmed blivit tillfrågad av Elbolaget (Fortum) efter att hellekoptern plötsligt steg och avbröt flygningen när de såg hästarna under ledningen.

Nu är jag som jag är och svarade att det går bra att flyga över, men ta det lugnt och hitta inte på sådana konstiga manövrar. För just det att piloten ville visa hänsyn fick hästarna att reagera. Det är några år sen och har inte varit några bekymmer sen dess, sist flög de vid sidan av.

Som jag förstod det så är det pilotens ansvar men den kan ställa krav på uppdragsgivaren att få information om hinder och områden som ska visas hänsyn. Beteshagar med lättskrämda djur en sådan.

Ptr

KL

Har idag blivit uppringd av elnätsägaren. han beklagade och sa att han skulle skicka ut en skadeblankett. Returnera den ihop med kopia på vetkvitto och beskrivning på vad som hänt.

Nu håller jag tummarna.

Precis som du säger så har jag också varit med om att hästar blivit rädda när helikoptern dykt upp plötsligt.
Kommer den lågt över öppen yta så tittar hästarna upp men inget mer. En gång dök den dock upp mkt lågt från skogssidan av hagen, precis över trädtopparna, och ut över hästhagen. Då blev det fart kan jag lova.

Så det har nog en del med överraskningsmoment att göra hur bra el dåligt de klarar en helikopter. Och även vana såklart som med det mesta..

Brev med följande text eller liknande ska skickas ut till markägarna längs ledningsgatan:
Helikoptertoppningen/ ockulär besiktning kommer att påbörjas 200x-xx-xx och fortgå ca x veckor
beroende på väderförhållandena. På grund av risk för fallande toppar ber vi er att
under pågående toppning/besiktning inte vistas inom 20 meter från ledningsgatan.
Helikoptern kommer att göra överflygningar på en relativt låg höjd med ett starkt
flygbuller som följd. Därför är vi mycket angelägna om att ni meddelar oss om ni
eller er arrendator har bullerkänsliga djur på er fastighet, t.ex hästar eller
djurfarmer av olika slag. Meddela så snart som möjligt så att vi kan ta den hänsyn
som möjligt krävs.

Det kan ju vara möjligt att markägaren bommat att ta kontakt med sina arrendatorer. Eller att din fastighet inteligger längs ledningen men att piloten gått ner på arbetshöjd en aning för tidigt...

Kanske var detta svar till mig? TS.

Fick inget brev, inget via radio eller tidning.

Men, de ringde i förrgår för att avisera en ej föraviserad avstängning av elen under några timmar! Även en avstängning kan ju få betydande konsekvenser.

Har fått mina underlag nu, och skall skicka in kravet till bolaget. Håller tummarna för att de betalar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka