Helikopter ska hitta hästen Helge

Konstigt att ha gruppen på fb sluten, så man inte kan följa diskussionen... om man nu ändå startar en grupp och skriver om det i DN..?

Vore ju intressant att få veta om hästen kommit tillbaka eller inte...
 
Kan hålla med om att det varit smidigare (i brist på bättre ord) att ha gruppen offentlig. Men precis som när branden härjade i Västmanland, finns det säkert skäl till att gruppen är sluten (det var även "brandgrupperna", minns jag då jag gick med i flera just för att lättare kunna hålla lite koll). Gruppinfon, där kontaktuppgifter (flera telefonnr.) och beskrivning av hästen och vad som hänt etc etc kan man ju dock läsa utan att gå med i gruppen.
 
Fattar inte hur folk tänker när de låter hästarna vara ute på nyår. :( Vet en annan häst som de letade och letade efter, den hittades död. Sprungit i panik. Och de 12 islandshästarna som skrämdes och föll genom isen.

Hoppas stackars Helge lever och blir hittad!

Och att alla ni som låter hästarna gå ute tänker om nästa år. Det gäller även andra djur, ser att många efterlyser hundar och katter som försvunnit på nyår också. Hemskt.
 
Mina går på lösdrift och gick ute även denna nyårsafton.

De går i flock och får trygghet av varandra, jag har en gammal häst som inte går igång på fyrverkerier. Dessutom kollas de. Jag känner ingen stor oro.
 
Hästen hade väl aldrig, såsom jag förstod det när jag läste, reagerat negativt på fyrverkerier/smällare tidigare.. Svårare att förutse då, såklart.
 
Fattar inte hur folk tänker när de låter hästarna vara ute på nyår. :( Vet en annan häst som de letade och letade efter, den hittades död. Sprungit i panik. Och de 12 islandshästarna som skrämdes och föll genom isen.

Hoppas stackars Helge lever och blir hittad!

Och att alla ni som låter hästarna gå ute tänker om nästa år. Det gäller även andra djur, ser att många efterlyser hundar och katter som försvunnit på nyår också. Hemskt.

Våra står och käkar hela natten. Första året vi hade dem gick vi ut och kollade, de blev jätterädda för oss när vi kom och plötsligt tände ficklampan, men i övrigt var de lugna som filbunkar.
De som stod inne i år var betydligt räddare!!
 
Kan hålla med om att det varit smidigare (i brist på bättre ord) att ha gruppen offentlig. Men precis som när branden härjade i Västmanland, finns det säkert skäl till att gruppen är sluten (det var även "brandgrupperna", minns jag då jag gick med i flera just för att lättare kunna hålla lite koll). Gruppinfon, där kontaktuppgifter (flera telefonnr.) och beskrivning av hästen och vad som hänt etc etc kan man ju dock läsa utan att gå med i gruppen.

Japp, som jag misstänkte: maxantalet för medlemmar i öppna grupper på FB är tydligen runt 250, och gruppen har idag över 3500 medlemmar.
 
@Centaur Fattar väl snarare inte hur folk kan skjuta av raketer där det finns djur i närheten? Varför ska mina hästar behöva stå inne en hel natt för att någon absolut måste förstöra sina pengar på någonting som är både hälsofarligt och miljöfarligt? Och vad är det som säger att hästar inte får panik inne i boxen och skadar sig allvarligt?

Nu bor jag tack och lov i en liten by där grannarna är förståndiga människor och inte slösar pengar på idiotiska raketer och jag har haft mina hästar ute varenda nyårsafton i tio år. Har verkligen inte för avsikt att stalla in dom nästa år heller.

Polisanmäl de som sköt raketerna och låt de betala kostnaderna för eftersöket
 
Senast ändrad:
@Centaur Fattar väl snarare inte hur folk kan skjuta av raketer där det finns djur i närheten? Varför ska mina hästar behöva stå inne en hel natt för att någon absolut måste förstöra sina pengar på någonting som är både hälsofarligt och miljöfarligt? Och vad är det som säger att hästar inte får panik inne i boxen och skadar sig allvarligt?

Nu bor jag tack och lov i en liten by där grannarna är förståndiga människor och inte slösar pengar på idiotiska raketer och jag har haft mina hästar ute varenda nyårsafton i tio år. Har verkligen inte för avsikt att stalla in dom nästa år heller.

Polisanmäl de som sköt raketerna och låt de betala kostnaderna för eftersöket

Jag tycker fyrverkeri borde totalförbjudas, det borde inte ens få tillverkas! Men vi lever tyvärr inte i någon idealvärld där folk faktisk tar hänsyn till djur, därför måste vi som djurägare skydda våra djur. Här smäller grannarna som bara den trots att det finns många hästar och andra djur. Antingen så fattar de inte eller så skiter de i det.
Ditt argument är som att säga, varför ska inte mina ungar få springa lösa i stan för att det finns elaka människor och farliga bilar där? Vi kan inte ta bort de farliga elementen men vi kan skydda barn och djur mot dem.

Visst kan de bli rädda inne också, men hittills har jag aldrig hört talas om en häst som dött i boxen pga att den blev rädd för raketer. Men jag har tyvärr hört om många som, precis som stackars Helge, har sprungit ur hagen i panik och dött eller skadats svårt. Det är fruktansvärt. Tänker på den rädsla han kända/känner och att han nu kanske går omkring svårt skadad eller ligger död nedanför ett stup eller i en vak. Hemskt. :(
 
Ditt argument är som att säga, varför ska inte mina ungar få springa lösa i stan för att det finns elaka människor och farliga bilar där? Vi kan inte ta bort de farliga elementen men vi kan skydda barn och djur mot dem.

Mja i sin hage eller tex trädgård tycker jag nog både barn och hästar ska kunna få vara ifred. Så jämförelsen haltar lite då man ju trots allt oftast äger sin hage/trädgård och då ska ju förhoppningsvis inte bilister tex gena genom en villaträdgård, alltså borde mina barn kunna få springa lösa i trygghet i sin trädgård och mina hästar få gå i sin hage?
Man får väl enligt allemansrätten passera genom en hage men man får inte störa djuren. Och då är det ju egentligen väldigt märkligt att man överhuvudtaget får skjuta raketer i närheten av stall/hagar? Borde det inte finnas skyddsavstånd åtminstone?
 
Så kan det ju inte vara.. flera offentliga gruppar har ju flera, flera tusen medlemmar?

Frågan har varit uppe i gruppen flera gånger.

Jag grävde nu lite mer i saken. Citerat från Facebooks egen info om att ändra sekretessen för en skapad grupp:
När en grupp har 250 personer kan du bara ändra en offentlig grupp till en sluten eller hemlig, eller en sluten grupp till hemlig. Du kommer inte att kunna ändra sekretessen igen efter detta.

Gruppen var troligast sluten från början, och nu går det därför inte att göra något åt saken.
 
Frågan har varit uppe i gruppen flera gånger.

Jag grävde nu lite mer i saken. Citerat från Facebooks egen info om att ändra sekretessen för en skapad grupp:


Gruppen var troligast sluten från början, och nu går det därför inte att göra något åt saken.

Aha.. ja det var ju dumt att ha den sluten från början.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 625
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 017
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 068
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 212
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp