Heliga Birmor

T

Tintomara

Hur fungerar de som ensam-innekatter? Om man är borta en del, bör man alltid ha två katter då?
Jag kommer flytta till en tvåa på ca 41 kvm rätt snart, och skulle gärna ha en kattkompis där så att det blir mindre ensamt. Har kollat på innekatter och det har väl stått och vägt mellan perser och helig birma. Perser verkar dock innebära mycket mer pälsvård än birman av vad jag sett.
Hur stort aktiveringsbehov har dessa katter?

Sv: Heliga Birmor

jag och min sambo har en birma/ragdoll blandning, och hon aktiverar sig själv. visst hon är bara nio månader så hon sover rätt mycke än.
men vi har även en hund men de får inte lov att vara i samma rum när vi är borta för de leker lite för våldsamt ibland, hunden har svårt att fatta att katten inte klarar av att hon lägger sig på henne(båda två är honor)
så vi stänger av vår lägenhet med galler, katten har sovrum + kök, hunden har vardagsrum + hallen.

Men jag tror att katter klarar sig rätt bra ensamma längre än vad man tror! bara katten har fri tillgång till mat + vatten när du är borta och har en låda så skall den allt klara sig!

Jag tycker absolut man ska ha 2 om man jobbar heltid eller är borta motsvarande eller mer. Katter har ett enormt utbyte av varandra, en människa kan aldrig ersätta en katt i lekar och gos. Har man inte råd med 2 raskatter går det säkerligen likabra med en huskatt om man hittar nån som är någorlunda lika i temperamentet.

Mina 2 busar och leker massor. Dom jagar varandra, brottas, tvättar varandra, sover på hög osv. Jag kan inte ge nån av dom samma saker. Nog för att katter är solitära djur, men en kompis mår dom inte dåligt av. Oftast inte i alla fall.

Jag hade ensamkatt förut, men har senaste 9 åren haft minst 2 och när man ser hur roligt dom har ihop så går man nog inte tillbaka till ensamkatt igen. I alla fall inte så länge inte katten kräver att få vara ensamkatt.

Eftersom katter inte är flockdjur mår de inte dåligt av att vara ensamma. Dessutom kan en katt sova upp till 20 timmar om dygnet.
Den aktiverar sig själv och är inte alls lika beroende av människan, som en hund är.

Jag har själv två katter som älskar varandra, men för den sakens skull "umgås" inte de hela tiden. Men det är helt klart lättare för ens eget samvete, att ha två, om man skulle vara borta hela dagen.

Två katter på 41 kvm? Är inte det för lite yta?

Jag hade mina två när jag bodde i en etta på 40 kvm. Det gick bra, fast de fick va på balkongen också.

Balkongen vet jag inte om... det är på första våningen så det är ju inte helt omöjligt att de tycker att det vore trevligt att gå ut då om de är för nyfikna. Eftersom det ligger en E4 väldigt nära så känns det inte jättebra...

Hur är det förresten med fodervärd och katter, existerar det fenomenet på samma sätt som t.ex. inom hästvärlden?

Nä det kan jag förstå... Jag hade "hängnat in" min balkong med hönsnär så därifrån var det i stort sett omöjligt att ta sig.

Jag vågar inte svara på hur det är med att vara fodervärd åt katt, om det ens existerar...

Jo, det vore ju ett alternativ. Dock är det här en studentlägenhet, och jag är rätt tveksam till att de skulle låta en göra sådant, de är väldigt petiga när det gäller att sätta upp saker.
Djur får man ha dock.

Lite info av en vän:

Är man fodervärd åt en honkatt så innebär det att man oftast inte betalar någonting för katten, men uppfödaren har rätt att ta ett visst antal kullar. Efter dessa kullar övegår katten i din ägo utan kostnad.
Är det en hankatt tror jag uppfödaren rätt att använda den för avel en viss period. Men det innebär ju då att du får ha en okasterad hankatt inne som kanske går och skvätter där man inte vill..

OK. Tack. Låter ju annorlunda än det är för hästar helt klart.

Suck, jag skulle bara så otroligt gärna vilja ha en kattkompis. :)

Jag håller inte med. Katter är som sagt inte flockdjur, men det gäller på stora revirytor ute i det fria. På små ytor inne där dom behöver ha alternativ till att göra av med energi på annat än jakt och långa strövområden så mår tvärtom vad du skriver dom flesta katterna bäst av annat kattsällskap. Inte alla, men dom flesta.

Man ska inte luras av att katter inte är flockdjur och dra egna slutsatser av det.

Och sen det här med fodervärd. Jag vet inte vad du menar med att man inte betalar nått för katten, om du menar i inköp? Som fodervärd betalar man (oftast) fortfarande dom löpande kostnaderna såsom mat och veterinärvård för allt som inte rör aveln.

Senast ändrad:

Och sen det här med fodervärd. Jag vet inte vad du menar med att man inte betalar nått för katten, om du menar i inköp? Som fodervärd betalar man (oftast) fortfarande dom löpande kostnaderna såsom mat och veterinärvård för allt som inte rör aveln.

Hoppar in...

Saken är att jag bara vet att jag kommer bo i den här lägenheten under ett år (studentlägenhet och jag har bara ett år kvar), eventuellt 1,5 år. Jag vill ju helst inte köpa på mig djur om jag inte vet hur min boendesituation ser ut längre tid än så, det var därför jag funderade lite på hur det fungerar med fodervärd inom kattvärlden. Att djur kostar pengar och tar tid att ha är jag medveten om. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar i inköp, uppfödaren står för försäkring och vet.kostader men övriga kostnader står man självklart för. Men det är ju olika från uppfödare till uppfödare vad man skriver för avtal.

Poängen med fodervärd på katt är att katten ska slippa byta hem under sitt liv (istället för att man först använder den i avel och sedan omplacerar) så en katt på begränsad tid är nog väldigt svårt att hitta.
Kanske kan du vara stödhem åt ett katthem? Då har du katterna medans de letar permanent hem, istället för att ha alla katter på anläggningen.

Apropå ensam eller inte så säger jag som MissFideli. Jag kommer aldrig mer ha ensamkatt, trots att min gick alldeles utmärkt att ha ensam. Jag har sett hur mycket utbyte de har av varandra, och tycker inte det är rätt att ha katten som någon akvariefisk som ska ta byhand om sig själv tills man har tid med den. Mina ungar säljs inte till ensamhem, bara om det är en annat katt på G till hemmet och de kan vara hemma mycket under tiden.

Mina katter är alltid i direkt närhet av antingen varandra eller någon människa. Katt med mer än en meter till närmsta levande varaelse ser jag inte.

Är inne på min 3 heliga birma, den första dog för några år sedan av ålder, jag skulle satsa på att skaffa två birmor ur samma kull så har de sällskap av varandra även när du är borta annars får du säkert dåligt samvete att lämna en ensam stackare, skaffade alltid sällskap till mina innerkatter, och birmor är aldeles utmärkta att ha i lägenhet de är lugnare än bondkattor och deras päls är lättskött, vilket jag inte kan påstå att perserns är fast det är en mysig katt det också. Jag har min birma som utekatt där jag bor hennes dotter efter en vildkatt har jag också och de kan busa ordentligt i bland 7 och 9 år,Birman vill inte vara ute så mycket lugnare temprament.

Hur fungerar de som ensam-innekatter? Om man är borta en del, bör man alltid ha två katter då?
Jag kommer flytta till en tvåa på ca 41 kvm rätt snart, och skulle gärna ha en kattkompis där så att det blir mindre ensamt. Har kollat på innekatter och det har väl stått och vägt mellan perser och helig birma. Perser verkar dock innebära mycket mer pälsvård än birman av vad jag sett.
Hur stort aktiveringsbehov har dessa katter?

Jag har haft en Helig Birma-tjej som ensam innekatt ett bra tag, det har gått alldeles utmärkt. Trodde som många andra att hon skulle bli glad för lite sällskap då både jag och min sambo nu har börjat jobba heltid så vi köpte en liten birma-kille till henne. Hon accepterar honom och ibland gosar och busar dom, men man ser på henne att 90% av tiden skulle hon helst vilja att han åkte tillbaka dit han kom ifrån ;) Hon är inte alls en sådan katt som "behöver" sällskap, hon tyckte mest det var besvärligt. Katter är ju inga flockdjur och har inte det behovet av sällskap som t.ex. en hund har, sen har ju självklart vissa katter jätte gott sällskap av varandra och skulle bli jätte ledsna om dom blev ensamma, men det är ju så olika från individ till individ. Är hon van att få vara själv från början och det finns mycket hon kan sysselsätta sig med är det säkert inga problem. Sen sover ju katter upp till 20 timmar/dygn.

Ja, katter sover mycket - men då ska de vara väldigt aktiva när de är vakna också. En katt i det fria är det. Har man en innekatt måste man alltså sysselsätta den ordentligt när den är vaken - eller låta en annan katt sysselsätta den.

Ibland hör man det där med att katter sover mycket användas lite som "ursäkt" för att man har en katt som sover hela dagarna. Att ha innekatter kräver rätt mycket engagemang från ägaren, ibland glömmer man det.

Dock har jag aldrig hört att en frisk, pigg och harmonisk katt skulle sova så mycket som 20 timmar. Gjorde mina det skulle jag nog bli bekymrad.

Visst är katter solitära men jag har två inne ändå, just för att de ska sysselsätta varann när jag inte är här. Dock märker jag att det inte är okomplicerat för dem att dela revir på det vis de gör. De har olika platser i lägenheten som de lagt beslag men ibland kan de inte ta ut svängarna runt varandras revir så mycket som de skulle vilja.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Övr. Katt Min fina katt trivs inte😿 Han är nu 2,5 år och har varit innekatt i lägenhet hela livet. Vi bor på 6:e våningen mitt i stan, så att gå...
Svar
12
· Visningar
3 211
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 633
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25