Helger, utsläpp, fodringar mm

W

Whiskey

Hur löser ni ut/in från hage, lunchfodringar mm på helgerna? Om fullservice/ viss service ingår på vardagarna, vad gäller då på helgerna? Är det någon skillnad på en vanlig söndag och en röd dag?
Vad kan man räkna med att behöva göra fast man har full service?

Det funkar ju inte med ett 8-17 jobb att sköta om ett stall, och hästarna vill nog gärna ha kvällsmat även på helger osv. Att beräkna OB på att helgkvällsfodra hästar lär ju knappast gå att lägga på stallhyran... 150 kr/h + 150% OB :rofl: Vem skulle betala en sådan stallhyra?

Hur gör ni? :confused:

Sv: Helger, utsläpp, fodringar mm

När jag stått på kalvkollektiv (kollektivt på helger) så har röda dagar räknats som helg oftast. De röda dagar man i regel är ledig från arbete/skola räknades som helg. Så har det varit överallt.

Nu har vi full service = inga fodringar alls. Det sköts av de anställda på gården. Betalar inget extra för det. Vi har en fast hyra som gäller alla månader med full service, fri tillgång på hösilage och tillgång till allt på gården - alla dagar.

När vi hade helkollektiv fick man ingenting extra för att man fodrade röda dagar. Man hjälptes åt helt enkelt.

I det stall där jag har min häst så ingår morgonfodring, utsläpp och lunchfodring i stallhyran. Vi inackordringar har rullande schema på intag vardagar samt morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och intag helger.

Om ex juldagen råkar vara på en tisdag så sköter stallägaren ialla fall om den dagen och andra röda dagar som infaller på en vardag.

Följdfrågor...

Kan man ha fullservice, men ändå ha att helgkvällsfodring ligger på de uppstallade så att de 1-2 ggr år (/box) fodrar alla hästar en lördag + söndagkväll?

Måste fullservice innebära hästar ut o in från hage på helger?

Följdfrågor...

Kan man ha fullservice, men ändå ha att helgkvällsfodring ligger på de uppstallade så att de 1-2 ggr år (/box) fodrar alla hästar en lördag + söndagkväll?

Måste fullservice innebära hästar ut o in från hage på helger?

beror väll på vart du står installad uppstallad med din häst
jag och mina hästar stod uppstallde på en ridskola där det fanns fullständig service på vardagar mellan 7-16
under kvällar och helger +storhelger var det vi privatägare som hadde ett rullande shema 1 helg per häst per månad
och en-två nattningar per vecka

I vårt stall (6 hästägare) har vi var tredje helg ett morgonpass och ett kvällspass. Ingen lunch utan fri tillgång till hösilage.

Jag har fullservice i mitt stall och vi delar upp helgerna mellan oss så man har var 3:e helg och då har man allt från morgon till kväll. Vi är bara 3 st och jag tar alla vardagar + var 3:e helg oavsett röda dagar och det funkar bra. Då har jag möjlighet att åka bort ibland och inte känna mig helt låst till stallet, hade jag aldrig klarat av! Dock så hjälper jag till de helger dem andra har och jag ändå är hemma, e mest morgonen man vill slippa så man får sova lite längre ibland iaf ;)

Senast ändrad:

Vi kör "tvättstugemodellen" dår jag står. Vi tar antalet fodringar per vecka delat på antalet hästar och så får vi fram vår "kvot". Blir det ngn gång över så hjälps vi åt med dem.

Morgon: Stallägare fodrar och släpper ut.
Middag: Stallägare ger hö, eller någon av oss andra, om vi ändå är där.
Kväll: Vi tar själva in och fodrar (brukar turas om).

Såhär fungerar det alla daga i veckan.

vi delar upp ut morgon och kväll och middag fodrar stallägaren
helgerna delar vi upp vi har 1 helg varanan månade då mockar vi alla boxar och gör allt i stallet

Hur löser ni ut/in från hage, lunchfodringar mm på helgerna? Om fullservice/ viss service ingår på vardagarna, vad gäller då på helgerna? Är det någon skillnad på en vanlig söndag och en röd dag?
Vad kan man räkna med att behöva göra fast man har full service?

Har delservice, då ingår in/utsläpp och fodringar alla dag oavsett om det är helg, vardag eller röd dag. (mockning och täckesbyte ingår inte, men det kan man köpa till)

Kl
Vid fullservice ska väl allt ingå? Är väl det "full" står för...
Jag har två olika alternativ i mitt stall.
1. Alla fodringar samt in/utsläpp alla dagar ingår

2. Som ovan fast den inackorderade ansvarar för 3 vardagspass och 2 helgpass i månaden. Ett pass = morgonfodring,utsläpp, lunchfodring eller intag, eftermiddagsfodring, kvällsfodring.

Naturligtvis är 2:a alternativet billigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 391
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 001
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar