Helgaktiviteter??

P

Poppis

Jag skulle behöva hjälp med lite ideer om vad man kan göra på helgerna med sitt barn. Är en mamma som tack vare pappans skiftarbete är ganska mycket ensam på helgerna med min 1,5 åriga son. Har svårt att hitta på aktiviteter som passar honom. Har heller inte en massa vänner med eller utan barn som jag kan umgås med. Hoppas att det är någon som har några tips!!
 
Sv: Helgaktiviteter??

Åka och bada har mina barn uppskattat från att de var riktigt små, under vintern, beroende på var du bor förstås, så är vi ute mycket, pulka, snögubbar, snölyktor, gräva i snön, sandleksaker fungerar väldigt bra i snö oxå! :) Överhuvudtaget är vi ute mycket med barnen året runt, det finns mycket att göra, se och upptäcka och dessutom gör de av med en massa energi! :idea:

Tja vad gör vi annars, pysslar inne, vattenfärger och fingerfärg är kul och är den giftfri så slipper man oroa sig! ;)
 
Sv: Helgaktiviteter??

Mycket bra fråga som jag också gärna vill ha hjälp med.

Då kan jag tillägga att min 14 mån gamla son är halvt omöjligt just nu också. Han leker inte själv här hemma, han vägrar att gå själv ute, han ogillar att bara vara hemma.
Samtidigt som han konstant kräver att jag ska bära på honom, så är han jämt arg på mig. Ålar sig, skriker, slåss och gråter så fort han inte får som han vill.

Utomhus brukar han vara nöjd i ca 5 min, sen är det tråkigt och så ska mamma bära, gunga, hoppa och ha sig. Sen blir det tråkigt och då skriker han bara..

På förskolan däremot, är han världens gladaste kille. Leker själv, går omkring själv överallt, älskar att vara ute, äter som en häst, gråter aldrig..

Phu. Jag får nog låsas in i ett madrasserat rum snart.
 
Sv: Helgaktiviteter??

Det är som att jag skulle ha skrivit det själv!! Inne ska han bara opp i famnen, han kan inte koncentrera sig på någonting längre än ungefär 20 sekunder....Går vi ut så är det kul i ca 5 min. sedan vill han in och karusellen fortsätter... Är jag då själv en hel helg så är man som ett mosat päron efter det..... Men det måste ju finnas aktiviteter på helgerna som passar?? Gärna med andra barn, för då tycker han att livet leker!! Tips??
 
Sv: Helgaktiviteter??

Jadu, jag önskar att jag kände andra med barn. Men det gör jag tyvärr inte.. Det hade han verkligen älskat. Men jag vet inte alls vad man skulle kunna hitta för något där det finns andra barn, som utövas på helgerna, för den här åldersgruppen.

Simning är uteslutet, för jag vägrar att gå till ett badhus. Sen är alla andra "sporter" för äldre barn bara..
 
Sv: Helgaktiviteter??

*Hugger sista knappen*

Lekparkerna ialla fall i våran stad brukar vara fyllda på lördagarna, sen när snön kommer är pulkabackarna poppis istället.
Sen måste man nästan alltid "sätta igång" sådana där små barn, ge dem hink och spade och börjar gräva lite själv, be att få mat serverad osv. Sen kan man sluta leka lite mer själv och bara sitta passiv om man vill och vara med lite grann.
Vi har ju trädgård hemma så då blir det lite mer att jag och min man gör det som ska göras och ungarna hjälper till med det de kan och vill, ibland tycker de att vi är tråkiga och går och leker, ibland är det jättekul att hjälpa till.

Om ni är hemma på vardagarna kan det vara en idé att åka till Öppna förskolan och försöka lära känna andra föräldrar.

Biblioteken brukar anordna barnaktiviteter lite då och då, överhuvud taget brukar biblioteken vara rätt roliga.
Titta i "lokaltidningen" och se vad som erbjuds i eran närhet, kolla på öppna förskolan, prata med de föräldrar ni känner. Tex klapp och klang brukar kunna finnas, eller liknade sångstunder.

Kyrkansbarntimme är oxå ett tips, en del större församlingar har även babycaféer där man får komma och köpa fika relativt billigt, träffa andra föräldrar och det brukar finnas lite leksaker och andra barn.

Sen måste man faktiskt engagera sig lite i barnen, de har svårt att leka på egen hand när de är små, de behöver oftast sätta igång och få förslag på lek. Fast allra bäst gillar ialla fall våra när vi helt klart gör någont tillsammans med dem. Tex pulkaåkning när vi åker tillsammans!
 
Sv: Helgaktiviteter??

Sebastian går på förskolan 3 timmar om dagen, och där är han helt överlycklig. Jag får bokstavligen talat slita honom därifrån när jag hämtar, så efter nyår börjar han att gå lite längre dagar.

Vardagarna brukar vi spendera eftermiddagarna med att handla (Han älskar att handla redan :o), gå ut med hundarna på promenader, leka med leksakerna inomhus (Läs, jag får köra omkring honom på hans motorcykel eller Bobbycar :p), mysa lite framför TV'n och så.

Helgerna är lite mer jobbiga. Han vill konstant bli underhållen, och han går upp mellan 07-08, och somnar mellan 18-19. Jag har helt enkelt inte fantasi nog att komma på saker att göra i så många timmar.. Inga lekplatser här är välfyllda i alla fall :crazy: Jag kanske har missat något ställe eftersom jag inte hittar så bra här, men vi bor långt ute på landet och det finns inte så mycket som är öppet överhuvudtaget här.

Jag väntar dock på snön här, men den brukar inte komma före januari tyvärr. Jag håller på att köra in min största hund, så att han kan dra pulka. Han har fått prova att dra barnvagnen, och Sebastian skrek rätt ut av förtjusning.
Innan dess hade jag tänkt att köra på skrinda, för det är bra träning för hunden och kul för sonen. Men det kostar närmare 2000 kr för utrustningen som ska användas ihop med en skrinda, och min hund vägrar tyvärr att dra med hemmagjorda skaklar. Och just nu har jag lite andra saker att lägga dom pengarna på.
 
Sv: Helgaktiviteter??

*Delvis knapplån*

Jag har haft liknande problem, men sen började jag läsa i Barnaboken av Anna Wahlgren. Tycka vad man tycka vill om henne, men hon har några genomgående bra tankar. Där läste jag att det är viktigt att barnen tas i bruk så tidigt som möjligt, så att det känner att det är delaktigt och behövt i "flocken".

Så då började jag köra på som vanligt med det som behövdes att göra i hemmet, och barnet fick "hjälpa till". OBS, det är viktigt att man aktiverar dem, inte bara låter dem vara bredvid.

Det funkar faktiskt väldigt bra! En 1:åring kan hjälpa till att plocka ur diskmaskinen, lägga i tvätt i tvättmaskinen, sopa, röra om i bunken, vika tvätt, mm mm. Visst går det långsamt, och inte blir det alltid rätt, men mina ungar har iallafall blivit nöjdare, och de leker sedan ensamma en stund.

Jag gillar inte att leka (förrutom med lego) så detta passar mig mycket bättre. Värt att testa!
 
Sv: Helgaktiviteter??

Sådant gör vi redan, hjälps åt med alla sysslor som att städa tvätta plocka disk. Det är inte det som är problemet... Vardagarna är inte heller problemet, då har vi fullt upp med dagis, jobb, handla, leka mm. Utan som jag sa innan: helgerna är problemet! Då är inte öppna förskolan öppen, det finns inga barn i lekparken hos oss, och vi har svårt att komma på saker att göra...
 
Sv: Helgaktiviteter??

Sebastian är en höjdare på att sopa (runt allt) hundhår han :D Han hjälper även till med moppen ibland, men det är allt han är intresserad av än så länge. Diskmaskinen har vi högt upp, så den kan han inte hjälpa till med än (Allt som tappas från den höjden tar stengolvet död på..).
Tvätten är han inte det minsta nyfiken på än heller, men det kanske kommer.
Matlagning är han mycket nyfiken på, så då hänger han på min höft konstant. Bortsett från om man steker något som sprätter varm olja eller så, då får han hållas undan en stund.

Nej, jag säger som Poppis jag. Helgerna är värst, för då har vi närmare 12 timmar att ta död på, och ingenting är öppet för aktiviteter. Förutom möjligen simhallen, som jag aldrig skulle sätta min fot i.
 
Sv: Helgaktiviteter??

Ge er iväg ut i naturen!
Presentera gran, tall och björk. Namnge svampar och vad ni nu kan hitta! "Var är granen?" kan vara en bra lek!
(min äldsta dotter som umgåtts en hel del med mormor, kunde flera blomnamn när hon var 1½! Blåklocka, maskros, tulpan etc Och på den vägen är det...)
Ta med er en tjock yllefilt och sätt er på marken och ha en picknick! Låt barnet ta sig fram själv bland stockar och stenar i skogen.

Eller köp en liten spångrep och låt barnet vara med i stallet och mocka! :D Mina egna har varit nära nog omöjliga att stoppa från att mocka och köra spån i sina egna små skottkärror när de har varit i den åldern... Nu när de är större är de mer svårflirtade på den fronten, men varsin egen mockgrep och varsin skottkärra har de!

När det blir snö, gör en pulkautflykt!

Kort sagt, utnyttja det som FINNS i omgivningen, sök inte "aktiviteter" utan försök hitta på dem själv. Gör som barn på landet gör, hitta saker att göra utan att ha en massa saker.
 
Sv: Helgaktiviteter??

Det där har jag oxå tagit till mig från Anna Wahlgren, hon har sina ljusa stunder även hon! ;) Och ja det tar dubbelt så lång tid att sortera undan tvätten, men vi gör det tillsammans, barnen är nöjda och glada och det blir gjort!

Här tycker jag att det är svårt att få helgerna att räcka till... :o Och de helger vi inte gör någonting så är ofta hela familjen helt slut och alla bara slöar...

Men sen säger jag även som Ameo, ut i friska luften! Titta på hur naturen förändras, ha picknic ute i skogen, leta bär, svamp, kottar, granris osv...

Vi får oxå åka en bit för att komma till lekparken, men ack så roligt de har! Vi har inte hunnit i väg på några av de aktiviteter som biblioteket har, men de har minst en lördag i veckan.

Men mesta dels är vi utomhus, eller inne och fixar, och involverar barnen i vad vi gör.
 
Sv: Helgaktiviteter??

Bor du nära mig (031), så kan ni komma hit=landet, djur ,natur och roliga traktorer och två små killar!
 
Sv: Helgaktiviteter??

Tack!! för erbjudandet men jag bor på landet:D Har både skog, äng, hästar i närheten, traktor, pulka, bilar, katter osv....
 
Sv: Helgaktiviteter??

Ja vi kan nog konstatera att helgerna är pest...Har en sån helg just nu, sambon jobbar 12 timmar både lördag och söndag....Men just nu sover lillkillen middag så jag kan pusta lite! På tal om badhus så vägrar min son att bada där, det är bara bakaret som duger... Men det är ok för då slipper jag ju visa mig i bikini....:crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 520
Senast: Oh_really
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 880
Senast: Manji
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 240
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp