Djurjouren

Trådstartare
Ni som fodrar med helfoder, vilka märke använder ni och varför?
Och vilka tillskott använder ni och varför?
 
Jag använder Dodson & Horrell eftersom jag tycker att hästarna presterar bäst på det fodret och det finns så mycket att välja på så alla kan få exakt det foder de behöver. Använder bara mobility örter som tillskott till vissa hästar.
 
Just nu använder jag Hippo (alfa) och Krafft (pluss grön)
Jag tycker dessa är bra då dom innehåller högvärdigt protein. Ger min häst som går på bete båd alfa och lite "breed" och det fungerar bra. Hon tycker det är gott, hon har inte fallit ur vilket hon annars skulle gjort och sen är det inte så vanskligt dyrt!
 
Jag använder fibergi bas till mina båda mina hästar, kan ge olika vitaminer ibland vid behov tex vid pälsfällning. Jag tycker att det är kanon skulle aldrig byta hästarna håller sig jättefina i hull och de fullkomligt älskar :d det. också ser det nyttigare och aptitligare ut än kraft som ser ut som grismat (uppblött)
 
Jag har alltid fodrat med Kraffts produkter då de har kompletterat mitt grovfoder bra och det är lätt att få tag i deras produkter *lat* :o . Är så här långt mycket nöjd med deras produkter.
De "ända" tillskott jag använder är B-vit vid behov, ev mineralfoder samt till förra hästen använde jag VSL eftersom hon musklade dåligt. Blev bättre med VSL. Till nästa häst kommer jag också att använda VSL eftersom hon behöver muskla på sig ordentligt och det är ett väl fungerande preparat. Givetvis kommer hon också att utfodras för "upp-muskling" samt byggas upp med ridning.

//Alice
 
Jag använder krafft (groov, havre), tycker han fungerar bra på det, har dock inte provat andra helfoder. Han får även krafft miner grön (går på bete) och Aloe Vera. AV får han pga sitt exem, han blir märkbart bättre av det.
 
VSL köper man enklast på Odal eller Granngården som det nu heter, kostar ca 300 för en liten hink med pulver, finns också flytande om man föredrar det. Den flytande är snäppet dyrare om jag inte minns fel.
 
Har precis börjat ge Nya Krafft Groov. Eftersom jag har avelsston och unghäst, så passar detta foder bra. Om det behövs, lägger jag till lite soja. (Beroende på dräktighet/digivning).
Gav förut en blandning av lusern, havre, betfor och soja uppblött, men tröttnade på att kladda med detta = lat! :o
Ger Miner Vit till mina hästar (vid behov) eftersom mitt hö har dåligt med fosfor.
I övrigt ger jag B-vitamin på höst & vår. :)
 
Jag fodrar med Dynavena müslifoder. Inga extra tillskott behövs. Ett jättebra foder!
 
Jag använder Spillers foder:
Happy Hoof - För hästar med fångtendenser. Ett mycket lättsmält fiberfoder med vitaminer och mineraler.

Response, slow release energy mix - För tävlingshästar som blir heta av traditionella foder. En unik blandning med låg stärkelse, baserad på fett och fibrer.

Tillskott:
TopSpec Feed Balancer
B-vitamin vid behov
Laminix örtblandning (för fånghästar) under vår och sommar.

Varför?
Till min fånghäst vill jag ha ett helfoder baserat på fibrer och fett med så låg stärkelse som möjligt.
 
Jag använder Fibergi Bas.
För att hästen tycker om det, han får bra hull av det och mår toppen i allmänheten!
Innan använde jag lite krafft eller Hippo, men hästen fick foderstrupsfrstoppning av det gång på gång.Ett svår tuggat och smält foder
 
Krafft Grund, b vitamin och vitlök, året om.Det är lätt att få tag i, inte så värst dyrt (tror jag). Han gillar det och det funkar bra. Bvit för hovar o päls, vitlök för immunförsvaret mm. Man kanske kunde klara sig utan allt det där men vem törs avstå??
 
Jag har använt krafft groov i många år och tycker det är ett perfekt foder till min häst (ingen havre tack!).
Har börjat prova Salsa havrefri müsli för att se om det funkar på min häst. Tillverkare är lokalföreningen i Ljungbyhed.

Jag vill köpa svenska foder! :bow:

Jag använder oftast inget extra mineralfoder (beror på höet) men ger e-vit och b-vit vid behov (träning/tävling). Fodrar även med olja för att få upp energin.
// Linda
 
En har skrivit att den fodrar med Dynaven, missade du det :)..

Jag fodrar tillfälligt med Dynavenas Masch sedan kanske två-tre månader tillbaks(tillfälligt). Ger enbart det och torrt,nu under betesgången, hans mage fungerade bäst på det under tiden han "lagades"..

Tidigare häst fick också Dynavena 100 periodvis. Toppenfoder på alla vis, men alldeles för dyr, men å andra sidan behövs mindre mängd för att få samma eller bättre resultat.

Har tidigare år även använt Dodson&Horrell, Hippo alfa, krafft breed. Alla har sina för och nackdelar.

MVH/
 
Har haft D & H innan, bytte till Hippo basic i och med att det blev smidigast så då de är de vi har till alla pållar i de nya stallet där pållen nu står!!
 
Använder foder från Dodson&Horrell, och jag är väldigt nöjd! Det passar mig och min häst väldigt bra, han har perfekt hull och presterar bra. Skulle i nuläget aldrig byta foder!

Mvh Huntress :)
 
MEN ÄR DET INGEN HÄR SOM ANALYSERAR SITT GROVFODER OCH ANPASSAR FODERSTATEN EFTER DEN???

EN LITEN PARENTES FÖR INTRESSERADE: UTLÄNDSKA FODERSORTER HAR OFTAST VÄRDEN SOM ÄR ANPASSADE EFTER HUR MAN FODRAR I DET LANDET. OCH GROVFODRET HAR HELT ANDRA VÄRDEN ÄN VAD VI OFTAST HAR HÄR I SVERIGE. TEX DODSON & HORREL HAR SKYHÖGA CALCIUMVÄRDEN I DE FLESTA AV SINA FODERSORTER, VILKET OFTAST INTE PASSAR SÅ BRA MED VÅRT GROVFODER SOM OFTA REDAN ÄR KALKRIKT.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp