Det är väl självklart att vi analyserar, hur ska man annars veta hur mycket pengar som ska spenderas på extra kraftfoder. Får man ett bra hö är man ju jättelycklig, men hur ofta får man det. Vissa somrar som i år kommer att ge en del gråa hår. Ok kanske inte alla analyserar, men dom har ju gjort sitt val.
 
Jo, jag analyserar naturligtvis mitt grovfoder - vad pratar du om? Min foderstat är såklart anpassad till mitt hö. :crazy: Dodson&Horrell till exempel har väldigt många fodersorter att välja mellan, och jag har hittat de som passar mig bäst. Att de skulle ha andra värden på sina foder än i Sverige gör mig ingenting, de har ju en innehållsförteckning med värden och liknande så att man kan räkna ut en foderstat som passar! Precis som med foder producerade i Sverige.

Du behöver inte skrika... :crazy:

Mvh Huntress :)
 
Fast trådskaparens fråga var ju inte huruvida vi analyserade grovfodret, vilket jag ser som en självklarhet, utan vilket kraftfoder vi använder :confused:
 
Hippo Alfa föredrar jag. Passar ofta bra med höt och hästarna gillar det. Extra plus är att det inte är så dyrt heller.
Använder kraffts mineraler.
 
Min pålla får Eggersmanns Classic Müsli tillsammans med lite betfor och Miner vit. Hon får müslin för den är ångkokt, havrefri och för att hon tycker väldigt mycket om den! Grovfodret är analyserat och foderstaten uträknad.
 
min häst får Fibergi BAS (och havre). det funkar toppen, han tycker jättemkt om det, är fin i päls och hull osv. mkt nöjd!
ger extra b-vitamin vid pälsfällning och sättning.

det där VSL låter intressant, vad står förkortningen för och vad exakt är det för något?


våra tävlingshästar (travet) får Wollers Elit mix (och havre), och det har funkat jättebra. ett ganska nytt foder vad jag vet (?).

jag tycker bättre om müslifoder och dyl. än peletterat då det ofta är bättre för magen och färskare än hoptorkat och pressade pellets.
 
Fodrar med Krafft Groov, ger även betfor o vetekli.
övriga tilllskott är mineraler, kalk, vitaminer ibland och lite vitlök. Har en ettåring.
 
Just nu äter hon VitaPro och Mustang Protein+ för att täcka upp det som fattas i protein i vårat något sunkiga bete. Det täcker även mineralbehovet.

Vad hon får till vintern beror helt på vad analyserna av höet säger, vi har i år slagit på stort och skickat in en analys för varje åker.

Hon får även lite örter emellanåt samt vitlök, tokosel(men inte just nu då hon har fått Mustang E som också innehåller selen) och oftast även B-vitaminer för jag inbillar mig att det hjälper hennes muskler.
 
NATURLIGTVIS ANALYSERAR JAG MITT GROVFODER! :smirk:

Hur skulle jag tex annars veta att det är Miner Vit jag behöver komplettera med? (Lite fosfor i höet, som jag skrev).
 
Min Lyrik får Helhavre, betfor och Hestekraft. Bara i mkt små mängder eftersom han är sjukpensionär pga pålagringar i benen. :(
Hestekraft älskar han och det innehåller Biotin som är bra för hans dåliga hovar.
Fåt dessutom:
Kraft Miner Blå pellets eller Brunalger - mineraler
Hippo Vitlök - dammhostan
Vimital Biotin - dåliga hovar
Emin Glucosamin - för sina dåliga leder
FlytandeB-vitamin - är en gammal herre som har problem med pälsfällningen ibland + för sin dåliga mage
Foderjäst - mage och päls
Probimin - magen
Linfrön (frön eller oljan) - mage
Gullris, maskros, ringblomma - örter han får ibland.
+ analyserat hö. Halm i boxen.
+ mängder av kärlek, pussar, kramar och kakor!!! :banana:
 
Spillers anger både % råprotein och % smältbart. Anger även % stärkelse vilket jag saknar på en del andra fodermärken.
 
TopSpec Feed Balancer

Vart får du tag på TopSpec någonstans, här i Sverige eller beställer från England?

Har inte funnit någon återförsäljare här......

Loggan
 
Jag använer Eggersman-Golden Power till ponnyn.

Analyserar höt och ser sedan vad jag kompletrar med. Under fällningen får hon extra B-vitamin. Förut gav jag även E-vitamin och glucosamin vilket jag slutat med nu när jag ger Eggersmann.
 
det där VSL låter intressant, vad står förkortningen för och vad exakt är det för något?

Det heter Forans VSL. Det är ett preparat som innehåller E-vitamin, Lysin och Selen. Finns som pulver och flytande. Har inte någon gammal flaska kvar så jag kan inte ange mängder och dyl.

//Alice
 
Nordisen äter följande.
Havre från Kvarnbyfoder

Tillskottsfoder:
Krafft Miner Blå
Groddolja
+ soja

Vbl travaren äter:
Fibergi Bas

Tillskottsfoder:
Krafft Miner Blå
Emin Glucosamin (mot stelhet i bakbenen)
+ soja

Jag använder Miner Blå för att det passar utmärkt ihop med vårt hö och den övriga foderstatens värden. Soja använder jag för att balansera upp proteingivan.

På våren ger jag nordisen Dodson&Horrell Breath-Free örtmix, eftersom hon har lindrig pollen/dammallergi och örterna gör henne nästan helt symptomfri.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp