Helägare/Delägare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Nu behöver jag er hjälp!
Jag vet inte hur jag ska göra med pållen som ligger i min hästs mage..
Vad är bäst? Att hitta en delägare eller att vara helägare? Jag är lite osäker på om jag kommer ha tiden för en travhäst och kunna satsa så mkt som man vill göra. Ska man ta i extra mkt och prioritera om så att man har tid att verkligen satsa på avkomman eller ska man leta efter en delägare så man kan dela på bördan..

Jag vill ha åsikter! Negativa som Positiva

Sv: Helägare/Delägare

Eftersom jag har delägare på flera av mina hästar (och det inte alltid fungerar fläckfritt...) så kan jag bara rekommendera dig att börja själv som ensamägare till fölet om du har råd med det.
Tiden innan inkörning och uppträning är givetvis viktig men kräver ju ändå inte lika mycket arbetsinsats. Det kan ju även vara enklare att hitta en delägare den dagen när hästen ska börja tränas, den är ju då så att säga lite mera färdig.

Jag har haft min mamma som delägare, vänner och vänners bekanta, arbetskamrater mm, men det spelar ingen roll vilken anknytning man har, man kommer alltid i den situationen att det blir delade åsikter.
Om jag (tränaren) bedömer att hästen inte är färdig t ex, så krävs det nästan ändå att den ska starta. Säger jag att den här är inte fräsch och måste kollas upp - ja, då är det bara att slå ihjäl den. Är hästen riktigt bra och man vill passa på och starta i V75 eller liknande, ja då är det också fel, det blir ju synd om hästen. Fel kusk, fel distans, för långa resor, för tätt startande, startar för sällan osv. Jag har fått alla världens konstiga förmaningar. Hur man än vänder och vrider på sig blir det fel.

Nej, har du möjlighet och tror på fölet - behåll den själv är mitt råd.

Jag är också av den åsikten.. har hört för mkt dumt om delägande.. Men känns som att det ultimata vore om jag kunde få mina föräldrar att vara med på hästen.. vilket går trögt.. eftersom de har stor erfarenhet av travhästar och jag är bättre på rid delen.. hade ansvaret för ridträningen på deras hästar när jag var yngre.. känns hårt om jag skulle ha ansvaret själv.. men jag vet inte.. borde ju vara enklare att körträna än ridträna..

kom igen mer åsikter åt båda håll nu folk!

Jag tror att du måste bena upp det här, vill du träna hästen själv eller vill du att någon annan ska träna hästen? Att vara två som delar på träningen är nog bara en grogrund för bråk.
Sen är det den ekonomiska aspeckten, har du råd att ha hästen själv?

Vi har varit delägare i ett flertal hästar, det finns plus och det finns minus, det viktigaste är att man redan från början gör upp hur man ska lösa ev tvister osv. Vi hamnade tex i en situation att en 1/3 dels ägare sålde halva sin tredjedel utan att ens tillfråga oss andra, och den som köpte den halva 1/3 delen förstod inte till en början att denne inte hade så mycket att säga till om...
Vi hamnade även i en situation där vi hade väldigt svårt att få en av delägarna att inse att det bästa var att slakta... Det tog ett par månader innan han insåg hur illa det var, och det tärde en hel del på vänskapsrelationerna.

Just nu har vi ingen häst alls, men har lite krokar ut för att vara med på en mindre del hos våran tränare, mest bara för att det är roligare att åka på trav om ens egen häst startar... ;)

Jag vet inte riktigt.. hästen är ju inte ens född än..

Men tanken från början är ju att jag skulle ha behållt den hemma och tränat den själv. och det är ju det jag vill.. även om det blir delägare ska den ju bo hos mig.. så alternativen för mig är väl
1. Behålla själv
2. Skaffa delägare, fast ha kvar den hos mig (51/49 %)
3. Sälja

Är i princip helt inställd på att jag ska behålla den.. men börjar tvivla på min förmåga.. men jag kanske underskattar mig själv.. även fast jag inte har så mkt erfarenhet av själva körandet så har jag ju växt upp i en travfamilj.. mina föräldrar har hållt på med trav sen 88 på den här gården.. pappa längre.. så som sagt jag har ju hjälp.. men när det kommer till kritan är det ju jag som har ansvaret..

nej fasen.. det är som pappa säger.. det är bättre när unghästarna blir grisiga som ett åringar.. då blir de lättare att sälja..

det är inte lätt det där mitt största misstag var att låta min mamma (eller ja det är ju pappa egntligen) köpa halva hästen. vi är aldrig eniga om något. det enda han tänker på är att få in pengar och ifråga sätta mina beslut och mitt sätt att ta hand om hästen. det går inte en dag utan att jag ångrar detta bittert. för man tyckler aldrig samma vem det än är tror jag. den adnra hästen som jag är delägare i är lämnad i proffsträning och hon ska väl prema snart henne är det ju inga problem med än sålänge iallafall.

jag råder dig av egen erfarenhet att föröka ha fölet själv eller leasa ut det då det blir äldre så behöver det inte bli tjaffs..

KL

verkar som att jag får bekräftelse på vad jag misstänkte..

kanske är bättre att behålla fölet själv och sen om man inte hinner lämna bort det på bete/inkörning nästa sommar.. finns ju många sånna.. sen lämna det på proffsträning för att få det vant vid banan.. men men vi får se hur jag gör..

ja men precis...det är smart att lämna in dom till pfoffs för att lära dom gå på banan. sen kan man ju bara ta hem. eller ha minst 3 månader och låta dom gå premie hos proffset och få 20.000 då får du ju igen lite..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 264
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar