Hela havre korn i bajset...

L

linabergmer

Hej.
Min häst har hela havrekorn i bajset, jag har både avmaksat henne och raspat tänderna..

Någon som vet varför hon gör så? Några knep för att slippa det?

Alla havrekorn är inte tuggade. Om det är MYCKET havre i bajset så beror det troligtvis på tänderna men några korn är inte så konstigt om de missar att tugga.

För att göra havren mjukare kan man lägga den i blöt innan fodring.

M.

hästen kanske äter så fort att hon inte hinner tugga alla kornen. En saltsten i krubban och att de inte är hungriga innan hjälper.

Efter vad jag vet (definitvt ingen expert) så har hästar svårare att smälta den hela havren, likaså korn. Min tidigare häst fick hel havre och hade också en del "rester" i avföringen. Det kan minska om man ger krossat istället...

Exakt mitt tips också,utfodra med hö innan kraften.
Sedan kan man gå vidare med tänder osv.om det inte hjälpt.

Jag har sett en riktlinje att om man har mer än 200 hela havrekorn per kilo skit så tuggar inte hästen ordentligt.
Obs ett kilo havre innehållet ca 30000 kärnor.
Bara sätta igång o räkna.
PL

Ge höet en kvar 20 minuter innan kraftfodret...då kommer hästens mage i gån och den är inte hungrig och tuggar saktare på havren....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka