Hel Havre, blandat med korn?

prinsonemmy

Trådstartare
Hej!

Idag var vi och köpte foder hos en bonde. Eller, min pappa gjorde det, och efter gick jag reda på att det var hel korn blandat med hel havre. Något jag blir väldigt tveksam på!

Min häst är en 23 årig nordis, som är väldigt tunn. Om ni har idéer på foderstatusar får ni jättegärna skriva det med!

Men till problemet. Enligt en väldigt hästkunnig människa jag känner ska man inte blöta upp hel havre, då all näring och bra saker försvinner ur kornet när det öppnar sig. Men korn måste väll blötas upp? Och är det med havren sant?

Känner att jag inte förstår alls, och skulle vara jätte jätte jätte tacksam för hjälp!
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

Helhavre kan du ge men absolut inte helt korn. Korn måste krossas innan du fodrar med det.
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

Du kan göra både havren och kornet mer lättsmält genom att stöpa det (blötlägga i hett vatten). Det kan dock jäsa på några timmar den här årstiden, ska man blötlägga på kvällen för att ge på morgonen är det bättre att använda riktigt kallt vatten, då brukar det inte hinna jäsa över natten!

Det jag kan tänka mig som blir förstört är vitamininnehållet, men det räknar man ju oftast inte med i alla fall, när det gäller korn och havre!
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

Så då kan jag ge denna blandingen, bara att jag blöter upp det med kallt vatten på morgon och kväll? Har ni några förslag på hur mycket jag ska ge? :)
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

Jag stöper kornet till hästarna :)

Har en vattenkokare i sadelkammaren, så jag häller på kokande vatten. när det har svalnat brukar kornet vara tillräckligt "mjukt" för att ge.

Jag brukar klämma på ett par korn med naglarna (nu har jag stenhårda naglar så det funkar, annars kan man ta en sax o klippa ett par korn mitt itu) och om jag lyckas dela dem är kornet färdigt och kan tuggas :)

Hästarna får även vattnet, så ingenting går tillspillo. Vattnet ska täcka kornet med ett par cm, för det suger åt sig och sväller lite.
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

håller med. Ts kanske kunde få krossat korn/ havre o smältbarheten blir oändligt mkt större. i synnerhet på en äldre häst som kanske är tunn just för att den har svårt att tugga.

när jag gav krossat korn på 80-talet så stöpte vi även det- med noll eller dålig effekt på unga mkt stora hästar. Jo de fick ganska mkt 2-3 kg utöver fibergi
Tacka vet jag Hestekraft som är både smakligt o har stort energi OCH proteinvärde. Annars funkar det med krosshavre, betfor, kli o soja samt linfrökaka o givetvis fri tillgång på ett bra hö.
 
Sv: Hel Havre, blandat med korn?

Ganska vanligt om man köper av kobönder. Det bästa är om du kan få alltihop krossat någonstans. Kanske bonden ni köpt av kan hjälpa er, de brukar ha krossar. Eftersom din häst var tunn skulle du då få en lämplig blandning med korn och havre.
Att blöta alltihop tror jag inte är någon bra ide, det brukar knappt hjälpa med kornet utan varmvatten eller lång tid och för havren är det mest negtivt att ligga i blöt för länge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 574
Senast: johanssk
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 671
Senast: axel
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 190
Hästvård Hej! I söndags när jag red ut på min 7-åriga islänning så kändes hon inte alls som vanligt. Hon har ridits väldigt sparsamt ett tag och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 127
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp