Hel, färsk kyckling - hur tillagar jag den bäst?

Mirabilis

Trådstartare
Som rubriken nämner - jag står här med en hel, färsk kyckling, men skulle gärna vilja ha tips på recept, tillagning/tillbehör etc. för att utnyttja den lilla kycklingen till max. Klassisk olja och soya känns så tråkigt.

So... Hit me!! :D

Lergryta, skivad citron, salt och svartpeppar. Halvera en hel vitlök och lägg båda delar i kycklingen. Låt stå i ugnen ca 90 min på 175 grader.

Gudomligt mört blir det. Vill man ha lite extra smak o fett kan man sätta in smör under bröstskinnet.

Olja, salt och grillkrydda tycker jag blir gott. Smör, salt, soya och dragon är en annan variant.

Den med grillkrydda skulle jag ära med ris och currysås. Den med dragon passar till en potatisgratäng.

Men jag är verkligen ingen fena i köket så intressantare förslag har jag inte.

Hel färsk kyckling är en såndär grej fattiglappar bör lära sig fort. Total fest för upp till 4 personer under 50-lappen.

(Ja, jag vet att kycklinguppfödning inte håller måttet och att priset är för lågt. Men vissa har inga stora val.)

Brukar gnida in olja, soja, honung och apelsin, salt och peppar och pensla med extra smör under tiden. Morötter och lök i formen runt om.

Man kan få vara lite försiktig med just honungen då den lätt bränns så även där tar jag lite extra och penslar när den börjar närma sig färdig. Ibland delar jag den i två halvor och ibland kör jag den hel.

Beer can chicken tycker jag också kan vara gott. Du preppar kycklingen utanpå med antingen smör och kryddor eller olja och marinad. Du dricker upp eller häller ut drygt hälften ur en ölburk, hugger lite hål på sidorna ovanför där ölen är kvar, sen stoppar du i valfria örter/kryddor/lime/citron/apelsin/lökar etc i burken och trär på kycklingen på den. Sen binder du fast kycklingen så den står på ölburken i en ungsform. In i ugnen och penslas några ggr utanpå med den gucka du valt.

Jag tycker det finns en hel del barbeque-marinader etc som man kan spetsa till själv med lite mer kryddor etc..
Annars kan att bara smöra kycklingen och ha på tex Roasted Garlic and pepper och Chicken Mesquite på vara gott och väldigt enkelt.

Till kan man ju ha sallad med typ bönor/linser/matgryn av ngt slag ihop med fetaost, avocado etc som mättar. Med en god vinägrett, tex olivolja, mango-balsamvinäger, italiensk salladskrydda och tex vitlök/chili etc i.

Eller rosta rotfrukter och rödlök i olivolja i ugnen. Blir jättegott med sesamfrön på också.

Fyll den med champinjoner på burk och ananas. ”Vattnet” i burkarna blandas ,ed chili, paprika och massor med vitlök.
In i ugnen, 175 grader ett par timmar. Saftigt, gott och räcker länge tack vare fyllningen. Rester, blanda med paprika och äggstanning i ett pajskal så har du en middag till. :-)

Jag brukar typ köpa mjukost med vitlök och trycka in under skinnet, sedan hälla över en höftad mängd apelsinjuice (i en gratängform) och grilla först öppen för att få lite krisp på skinnet och sedan under foliehatt tills köttet släpper från benen.
Ehum. Högst vetenskapligt! :D
Men Citrus och kyckling funkar alltid och långkok under lock blir alltid mört tycker jag!

Vitt vin, vindruvor och mandel är också rätt awsome!

Chicken on a can låter onekligen som mest spännande. :d Jag som inte dricker öl - vilken typ av öl ska jag ha till? Märke? Räcker folköl eller ska det vara starköl? Ljus eller mörk? (Kan inte heller vad som räknas som det av de olika märkena...)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 237
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 086
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Buck
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 585
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?