Hel döva hundar!

_bed_of_roses_

Trådstartare
Är det någon som haft eller har en heldöv hund?

Jag och min sambo har äntligen bestämmt oss för att köpa en ny hund.
Vi har en bekant till oss som har en bodercollie valp på 15v som vi verkligen har fastnat för. Det ända som är att han är heldöv och nu kan vi inte bestäömma oss om ni skall ge honom en chans att få komma till oss och min hund. Vill verkligen ge honom ett kärleksfullt hem för annars måste hon avliva honom om ingen kan ta han...

Men är det något problem med att ha en döv hund. Har aldrig innan haft nån och frå¨gar nu er om ni har dom erfarenheterna?
Hur äe det igentligen?

Sv: Hel döva hundar!

Är det någon som haft eller har en heldöv hund?

Jag och min sambo har äntligen bestämmt oss för att köpa en ny hund.
Vi har en bekant till oss som har en bodercollie valp på 15v som vi verkligen har fastnat för. Det ända som är att han är heldöv och nu kan vi inte bestäömma oss om ni skall ge honom en chans att få komma till oss och min hund. Vill verkligen ge honom ett kärleksfullt hem för annars måste hon avliva honom om ingen kan ta han...

Men är det något problem med att ha en döv hund. Har aldrig innan haft nån och frå¨gar nu er om ni har dom erfarenheterna?
Hur äe det igentligen?

Vi har en stendöv hund, och det är klart att det är olikt att ha en hörande. Vår hund går på handtecken som kommando och det funkar fint, däremot är det svårt att få kontakt när hon är lös ute och något intresserar henne. Det skulle man kunna lösa genom att sätta på ett halsband med fjärrkontroll och vattendusch som är riktad nedåt (isället för uppåt som vid korrigering), men det är inget större problem. Något som också är viktigt är att man är en god flockledare så att den döva hunden kan slappna av och inte ständigt måste hålla koll på sin omgivning.

Vad jag tycker ni ska fundera på i första hand är om ni kan tillfredställa en BC behov av stimulans, de är ju oförändrade även om hunden råkar vara döv. Resten är mest en fråga om att vara en uppfinningsrik och bra ledare. Är inte BC en ras som egentligen matchar era intressen och aktiviteter så gör ni den bara en otjänst som räddar den till livet. Det finns saker som är värre än avlivning.

Har inte haft någon själv (hade en som var stendöv på ett öra men med fullgod hörsel på det andra), men här är mina åsikter om varför det är olämpligt med en heldöv hund:

• En döv hund riskerar att bli överraskad av sin omgivning om något plötsligt dyker upp, och i VÄRSTA fall (säger absolut inte att det behöver vara så) så kan hunden försvara sig/reagera med att anfalla
  • Det är svårare (men inte omöjligt) att kommunicera med hunden. Krävs visuel kontakt
  • Svårt att ge hunden den frihet de så gärna vill ha ibland (springa runt o busa utan koppel) om man inte har ett stort inhägnat område
  • En döv hund har sannolikt större behov av trygghet, eftersom den inte hör vad som händer i sin omgivning, och detta kräver så mkt mer av hundägaren

I detta fall rör det sig om en väldigt aktiv ras, så frågan är om det inte vore bäst för alla parter om hunden får somna in. Det låter grymt, jag vet, men att lyckas tillfredsställa en BC:s arbetslust och behov av aktivering kräver sin människa även om hunden är hörande, och innebär garanterat ännu mer jobb med en döv hund.

Jag har aldrig haft någon döv hund och kommer inte ha någon heller. Därför att jag skulle aldrig kunna ta den rollen att vägleda min hund i alla situationer så den inte blir överraskad av en bil, annan hund eller rovdjur eller vad som helst när den inte ser mina handtecken. Det är sorgligt men bättre att avliva den nu :cry:

Min ena hund blev döv på äldre dagar, när hon var runt 16 år. Hon levde gott tills hon blev 18 år. Jag tror det kanske kan vara lättare om de gradvis blir döva, som min blev. Vi har alltid använt oss av handtecken blandat med röstkommandon. Så det var inget konstigt för henne att lyda handtecken.

Hon var inte otrygg iom att hon litade så på mig. Hon blev heller aldrig agressiv även om hon skulle blivit överraskad. För henne betydde överraskningarna i stort sett alltid något positivt. Så hon förknippade inte plötsliga saker med något hemskt.

Det var såklart svårt at få kontakt med henne på håll ibland. Men då skickade jag min andra hund att hämta henne. Hon sprang fram till henne och pyttade på henne med bogen. Sen följde gamlingen efter henne tillbaks till mig.

Så länge som hunden har stabil mentalitet och inte blir rädd för plötsliga saker och man ser till att skydda den från sånt så gott det går, så tycker jag man kan ge det en chans. Bara man själv är lite uppfinningsrik så brukar man kunna överkomma ev hinder.

Men blir hunden rädd och osäker tycker jag man bör ta bort den.

Tror inte det är värt det att ta sig an den här hunden. Bäddar ju nästan för problem främst då det är en bc som vekligen behöver mycket aktivering. Hade det varit nån liten sällskaps ras så kan man nog överväga det men här skulle jag nog ge rådet att leta efter en annan hund. Hur söt den än må vara tror jag det kommer bli mycket svårt att ge den stackarn ett bra och meningsfullt liv.

Jag tycker ni ska satsa på en frisk valp istället...Jag menar absolut inte att låta dryg på något sätt nu, men fäster sig vid valpar gör man väl jämt och ständigt, i alla fall jag. :D

Det är lätt att tycka synd om såna här hundar, särskilt när man vet att den kommer avlivas om man inte tar den. Men jag tycker ändå att ni ska leta upp en "bättre" hund, det är trots allt ett beslut som kommer att påverka era liv många år framöver...Så i detta fall hade jag valt med hjärnan före hjärtat faktiskt.

Men så har jag aldrig heller haft en döv hund och har inte störtkoll på hur bra/dåligt det fungerar.

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 582
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 413
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 061
Senast: machafuko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur