Novelette

Trådstartare
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med ett råd?

Min häst har nyligen konstaterats ha fång. Just nu har hon ett fjolårshö som hon tuggar på men tyvärr tar det snart slut.

Jag ringde på en annons på Blocket på hö. Tyvärr hade de ingen analys på nån av skördarna så därför vill jag höra om ni tycker det är värt att jag skickar in nån av dessa på analys och köper beroende på vad analysen visar?

Det ena är taget juni och är väldigt fint så jag gissar att jag inte bör ha det.
Det andra är taget i juli och är lite grövre. Det höet har dessutom stått ute i vagnar(under tak) så solen har lyst på det. Kan det ha blivit lite näringsfattigare av det?

Det finns tillräckligt mkt hö så att jag inte ska behöva byta på länge dessutom, vilket ju är viktigt.

Sv: Hejsan!

Vad är det för häst??
Det tycker jag spelar stor roll i valet av grovfoder.
Är det en halvblodshäst så hade jag helt klart köpt det foder med bäst värden för att slippa ge kraftfoder i mängder.
Är det tex en shettis hade jag köpt det senare skördade fodret för att kunna ge lite mer mängd.

Varför ger du ett fjolårs hö, risken är ju att det är dåligt?

Höet blir inte näringsfattigare av sol, däremot ändras vitamininnehållet.

Jag hade inte köpt ett oanalyserat hö åt en fånghäst, jag vill veta att höet är bra nog så att jag slipper ge onödiga kraftfoder.

Vad är det för häst??
Det tycker jag spelar stor roll i valet av grovfoder.
Är det en halvblodshäst så hade jag helt klart köpt det foder med bäst värden för att slippa ge kraftfoder i mängder.
Är det tex en shettis hade jag köpt det senare skördade fodret för att kunna ge lite mer mängd.
Sent skördat foder innebär främst att proteinhalten sjunker, energin brukar inte alls förändras lika mycket.
Även en shettis behöver ha sitt proteinbehov tillgodosett - vilket de oftast inte får med ett sent skördat hö. Man måste ge väldigt mycket då och då blir det ett stort energiöverskott i stället och en fet ponny!
Hellre ett proteinrikt hö till shettisen också, faktiskt! Faktum är att jag har en bestämd känsla av att mina egna shettisar faktiskt äter mindre om de har fri tilllgång till ett proteinrikt hö än om det har lågt proteininnehåll...

Jag väljer således helst ett proteinrikt hö oavsett vilken häst som ska äta det. ÄVEN till eventuella fånghästar - det är ju jättebra att slippa ge kraftfoder för att tillgodose deras näringsbehov. (min senaste fånghäst var ett halvblod)

En fånghäst behöver också vitaminer och proteiner. Det är nästan ännu viktigare för den än för en "vanlig" häst. Den har ju varit sjuk och behöver bygga upp kroppen igen. Proteiner ingår i massor av olika ämnen med många viktiga uppgifter i kroppen. De används definitivt inte bara till att bygga muskler som en del tycks tro.Den enda grupp av näringsämnen som den mår bra att få lite mindre av är energi och då framförallt de snabba kolhydraterna som ex socker. En anledning till att välja det senare höet är att det kan innehålla mindre fruktan än det tidigare. Fruktan är en kolhydrat som man tror kan orsaka fång om hästen äter större mängder av det.

På våran första skörd i år låg proteinet nästan på 100g och energin på strax över 10 MJ. Per kg foder. Det hade inte varit kul att fodra vår fångshettis med om han varit i livet.
Utan analys är det svårt att gissa vilket foder som passar bäst, men jag hade funderat 2 gånger innan jag köpt tidigt skördat om jag varit TS.

Hästen är ett 5-årigt halvblod.
Hon är fin i hullet, börjar ju tappa lite nu pga boxvilan men det är inte så konstigt.

Fjolårshöet jag ger nu är grönt och fint och har schyssta värden men inget kanonhö. Det var så jag menade.

Självklart vill jag ju ta analys men jag har inte lust att ta analys på båda sorterna och sen kan jag inte ge någon av dem ändå. Så då tänkte jag om ni skulle kunna tipsa om det överhuvudtaget är värt att kolla dessa eller om jag ska leta vidare.

Jag hittade en annons till och där fanns analys men tyvärr har jag inte fått tag i gubben trots flera försök och lämnat meddelande.

ameo: Ah, jag trodde att energinivån skulle vara lägre. För om jag fattat det rätt så vill jag ha ett hö med normalt proteinhalt, lägre energi, mkt fibrer och ingen stärkelse. Men hur vet man det där med fibrer och stärkelse?

Forest Autumn: Det där med fruktan har jag läst...men hur vet man det?

Gäller det ett halvblod hade jag helt klart valt det grovfoder jag trott haft bäst värden. Lycka till!

Ah, jag trodde att energinivån skulle vara lägre. För om jag fattat det rätt så vill jag ha ett hö med normalt proteinhalt, lägre energi, mkt fibrer och ingen stärkelse. Men hur vet man det där med fibrer och stärkelse?

Forest Autumn: Det där med fruktan har jag läst...men hur vet man det?

Svaret på din fråga om fruktan är nog att det är svårt att veta. Men det fanns en tråd här för ett tag sedan om det du frågar om.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=921657&highlight=fruktan

Jag är ganska säker på att det inte finns så mkt stärkelse i gräs annat än i axen. men det är nog inte så mkt det är frågan om.

Senast ändrad:

På våran första skörd i år låg proteinet nästan på 100g och energin på strax över 10 MJ. Per kg foder. Det hade inte varit kul att fodra vår fångshettis med om han varit i livet.
Utan analys är det svårt att gissa vilket foder som passar bäst, men jag hade funderat 2 gånger innan jag köpt tidigt skördat om jag varit TS.
Och jag vidhåller hellre ett sådant hö även till en fångshettis, än ett med för lågt proteininnehåll. Det är ju liksom inte prutteinerna som orsakar fången.
Man kan även, om man vill, välja att ge enbart lusernhack - som har liknande värden - då lusern tydligen har viss gynnsam effekt på fånghästar (läst här på forumet, av främst "HH")

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 021
Senast: Mustang
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix