Heja svt, olämpligt barnprogram

Sv: Heja svt, olämpligt barnprogram

Jag undrar detsamma:crazy: Det är iallafall inget som jag tycker är lämpligt att visa för barn. Hur många älskade dockor kommer inte få gå hädan pga ett syskon som nu till och med uppmuntras i tv att förstöra dem? För ingen sex-sjuåring lär ju klara av att fixa det där så att det blir bra på egen hand i vilket fall.
Nä, svt, gör om gör rätt. Sådant är inget som är lämpligt att visa för småbarn.

Om du undrar vad programmet är så brukar hon normalt tex trä godis eller bröd på tråd som matsäck osv. Pysslar helt enkelt.

Jag vet inte vad jag tycker om moralen i att sända det. Men jag klarade inte att se hela klippet, det är lite sjukt (eller jag ville skriva morbidt men insåg att det nog inte fanns).

Ur den synvinkeln sett så, saxar är ganska vassa och dockor är ganska sega. När jag gjort liknande saker (materialmässigt -sax + segplast + sticka-vrida) har jag skurit mig. Nåja. Antar att föräldrarna får hoppa in och stjälpa till i dock(mordet).:D

(Men jag ska nog undertrycka min moralpanik i alla fall.)

Vad är syftet ens? Någon som vet VAD de ska göra med dockan/ delarna?
Jag tyckte att det var makabert och nästan obehagligt att se (japp, jag är larvig) och jag skulle inte vilja att min dotter sett det där. Såg en killa på FB som delat detta klipp och hans dotter hade blivit jätteledsen.
Dessutom är det ju billigt och bra om alla föräldrar får köpa nya dockor nu om barnen bestämmer sig för att slakta alla sina dockor....

Inte OK. Alls :crazy:

Varken att "döda" något som är så likt en bebis/barn/kompis eller hur hon kommenterade det hon gjorde.

Klippet gjorde mig illa berörd.

Hon satte någon form av ljusslinga i dockan så det blev en lampa.

Jag tycker att klippet är obehagligt. Inte så mycket att dockan slaktas utan sättet hon gör det. Jag får bilden av att programledaren är en väldigt sjuk människa. Jag tror att det där (meningslösa, vem vill ha en docka som lampa?) pysslet hade gått att göra på ett mycket trevligare sätt. Redan från första två meningarna hon sa i klippet tyckte jag illa om henne, som att hon hamnat på fel plats.

Barnkanalen har sådant blandat utbud och många är inte ens lämpliga för småbarn.
Jag tycker kanalerna Disney Junior eller Nick Junior är absolut de bästa kanaler för småbarn. :cool:

Kl

Måste erkänna att jag inte förfasas alls. Jag skrattade rätt ordentligt... Lite befriande galenskap och humor.
Jag älskar zombiebäbisen, och risken att min 4-åring skulle börja klippa sönder dockor (om vi hade några) bedömer jag som minimal. Hände det så skulle jag inte bli särskilt upprörd.

Vi gillar philofix, även om vi gillade Philoméne bättre.

Senast ändrad:

Jag blir inte upprörd över det heller. Visst kan jag förstå att något barn som har en stark relation till sin docka kan reagera illa, men jag skulle inte ha några problem med att låta sonen som är 5 år titta på det (han leker med dockor).

Att slakta leksaker kommer nog barn på att göra helt utan Philofix. Min brorsa friserade mina gosedjur när jag var liten. Vill man förebygga sådant är nog det bästa att se till att barnen inte har tillgång till saxar, knivar och dylikt. Philofix går ju öht ofta ut på att göra om saker till något nytt så är man rädd för att barnen ska bli för kreativa med sina grejer ska man nog inte låta dem titta på Philofix alls.

*kl*

Jag har inte sett hela klippet eftersom jag inte anser att jag behöver det, det räcker med att man hör vad det går ut på. Dock så hörde jag producenten (?) göra avbön på radion i eftermiddags och hon sa bland annat att de "underskattade symbolvärdet av en docka".
Jag tycker folk överreagerar. Ja, man ska reagera, ja, man ska säga ifrån. SVT har bett om ursäkt och tagit bort avsnitten från nätet, de ska redigeras. Självklart blev det fel, men ärligt talat, de gör extremt mycket bedömningar hela tiden o de är också människor som gjorde ett misstag. Att göra barnprogram är nog allt annat än lätt, just med tanke på hur barn tycker o tänker o reagerar.

Senast ändrad:

Tycker nog ändå barnradion om storasyskonet som försökte bli av med lillasyskonet är värre, bla lämna det i skogen "Kakerlackan" tror jag den hette efter vad småsyskonet kallades.

Barnradion har många mycket märkliga program, jag brukar haja till nästan varje gång att det känns konstigt...

Jag lyssnar inte så mycket på radio, sambon hörde hela och blev väldigt förfärad (han bryr sig inte om sådant egentligen) och jag har hört en del och tyckte inte det var okej.

Men jag är väldigt förvånad över att detta ämnet inte är med på topplistan på familjeliv:p

jahsdgfksdhlf jag har sett ett antal barnprogram där barnen själva går in för att döda sina gosedjur och dockor, och skulle aldrig någonsin få för mig att bli upprörd över det. Ännu löjligare hur folk blir förfärade över att hon klipper två fina hål för att sätta in en LED-lampa, herregud

jahsdgfksdhlf jag har sett ett antal barnprogram där barnen själva går in för att döda sina gosedjur och dockor, och skulle aldrig någonsin få för mig att bli upprörd över det. Ännu löjligare hur folk blir förfärade över att hon klipper två fina hål för att sätta in en LED-lampa, herregud

Grejen är ju inte att hon klipper hålen - grejen är hur hon gör det. Hon pratar med dockan som om den vore en levande varelse ex "Jag är inte färdig med dig än - av med kläderna!", och det är där jag tycker att det blir osmakligt. I och med att hon ger bebisdockan egenskaper som en människa blir det som att hon låtsas döda någon snarare än att hon pysslar. Om hon bara hade klippt hålen och pedagogiskt förklarat hur hon gjorde hade det knappast blivit sådana protester.

Grejen är ju inte att hon klipper hålen - grejen är hur hon gör det. Hon pratar med dockan som om den vore en levande varelse ex "Jag är inte färdig med dig än - av med kläderna!", och det är där jag tycker att det blir osmakligt. I och med att hon ger bebisdockan egenskaper som en människa blir det som att hon låtsas döda någon snarare än att hon pysslar. Om hon bara hade klippt hålen och pedagogiskt förklarat hur hon gjorde hade det knappast blivit sådana protester.

Instämmer, det är det som gör det sjukt.

Själv skrattade jag åt att det var så rubbat, men jag fattar inte hur någon kan ha kommit på tanken att det här är lämplig barn-TV? Helt obegripligt.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar