Heja svt, olämpligt barnprogram

Sv: Heja svt, olämpligt barnprogram

Jag brukar inte vara speciellt kinkig men jag tyckte det där var helt sjukt.
Blev lätt illamående av hela alltet.

Kl
barnkanalen har program för allt från typ bebisar till tonåringar. Det här är ett grymt inspirerande pysselprogram för STORA BARN! Det är saxar, knivar, värma saker på spisen, elda osv.

Som förälder har man väl ett ansvar å ha koll på vad dom sänder tycker jag. Om det passar eller inte.
Bara för tv1000 sänder barnfilmer på dagen slår man väl inte igång det efter midnatt om ens barn kommer in och inte kan somna om.

Fast som förälder vet man att tv 1000 inte sänder barntv vid den tiden. Detta sänds väl runt sextiden? Det är väl en himla skillnad!

Jag själv ser gärna splatterfilmer och dylikt men jag hade inte uppskattat om mina (fiktiva) tonåringar hade ägnat sig åt sådant pyssel. Det står ju dessutom att det är från sju år.

Nä det här sändes efter Bolibompa sagt god natt, sen va de Madagaskar pingviner och efter de kom pysslet. Klockan måste vart närmare 20.

Jag reagerade för att hon pratade med dockan som en levande varelse och på sättet hon hon gjorde det på och uttryckte sig, det var inte passande.

Sen frågade jag mig själv om mindre barn som också har ett dock intresse, säg 2-3 år mer eller mindre förstår skillnaden på en docka som är identisk med en levande baby. Vart orolig över att de barn jag träffar som ser sin docka som levande, pratar med dom, ger dom mat och byter blöja på dom. Känns obehagligt om barnen missförstår allt och så kan de bli en hemskt olycka ist! :crazy::o

Fast jag håller med några andra lite, hela programmet fungerar uselt för 3-4 år. Baka matsäcksbröd i ugnen? Sy med stor nål i godis? osv (iofs säkrare än sax kanske). Finns inte någonting de kan göra. Vi har stött på programmet bara två gånger på ett par års hyggligt regelbundet Bolibompa, så jag tror de har rätt i att tiden ligger lite senare. En sjuåring har nog inga problem med det där alls. Tilltalstonen (till godiset eller degen -dvs hon verkade personifiera även andra objekt.) var densamma i de två andra programmen och är en del i grejen tror jag.

(För mig personligen hade hon gärna fått mörda en plastdinosaurie istället iofs.)

Jag kollade bara på tv.nu och där verkade det sändas 18.30-18.45.

Philofix
Gick på tv: Måndag, 18 november 2013, 18:30 - 18:45
Philofix
Säsong 6. Avsnitt 7 av 13. Philofix njuter av alla fina, söta saker som hon har gjort. Men till slut blir det bara för mycket. Hon kräks nästan av allt fint. Ut med det fina. In med det fula. I dagens program får ni träffa Fulofix. Hon skapar fulmuffins och kattbajs. Till och med de söta dockorna råkar illa när Fulofix härjar i finvärlden. Ladda också för pappersproffset Cecilia Levy som skapar ett par fina stövlar av gamla tidningar. Från 2013.
Programledare: Rakel Wärmländer.

Min 4-åring älskar det. Inte för att vi kan göra allt, men vi ser vad man kan göra och gör det på vår nivå.

Jo det kan jag föreställa mig. Kanske skulle skrivit 3 till (men inte med) 4 år ;) det var typ det jag tänkte.

Detta visades på bompa igår Hackar sönder dockan:crazy:

Vad fasen tänker svt med eg?

LÄNK
SNÄLLA Ts, läs den här texten, den är skitrolig! Speciellt sista raderna:

"Jag ser en framtid där det enda som tillåts är pastellgulliga My little Ponys som tumlar runt och pratar i falsett med varandra, tagline »Friendship is magic«. Japp, det är föräldrar som säger att hädanefter ska deras barn bara få se på Disney Channel, eller rekommenderar Nickelodeons generiska pyssel. Som ska bojkotta Barnkanalen (och SVT!) för all framtid.

Ett sista råd till er som tror att era barn ska göra en lampa av lillebror: ring inte SVT. Ring BUP."

Fast nu måste jag kommentera att det alltid är flickornas program som ska föraktas "Friendship is Magic" är inte alls speciellt dåligt om än lite pipigt (det enda program jag sett slutade ganska dramatiskt med en onding som klev in och släckte solen). Tror till och med det kan finns enstaka tillfällen då två manliga karaktärer talar till varandra om någonting annat än en tjej. Till skillnad från i Toy Story och kvinnliga karaktärer. (Huvudsidekick är man (lig drake) i alla fall)

Men det var en väldigt bra krönika i övrigt.

(De kunde gärna fått anfalla den dumma Ruby istället för ett helt nytt tjejprogram (älskat av tonårskillar, Bronies) som i alla fall försöker, litegrann.).

Senast ändrad:

Varför så kritisk mot My little Pony?
Har du sett programmen som My little Pony, som förresten går på Boomerang och inte Disney Channel eller Puppy in my pocket?
Disney Juniors eller Nick Juniors program är pedagogiska och mycket lämpliga för barn under 7, 8 år. De lär sig språk, former, värderingar etc. Tösen har lärt sig så otroligt mycket ifrån dessa program! Mer av dessa än annat dårskap!
På Boomerang finns det också många pedagogiska program.
De är hundra gånger bättre än SVT. Ända som är bra där är Dinosaurietåget, Yakari eller det nya programmet nu med bokstäver.

Senast ändrad:

Men jag vill att min unge ska hitta på bus, lära sig att ibland får man snagga dockor och vara allmänt stökig.
Det värsta jag kan tänka mig är en fyraåring med alltigenom sunda värderingar och falsettröst.
Jag är urless på moralkakor och gull. Kräääääääääääääääks.

Varför så kritisk mot My little Pony?
Har du sett programmen som My little Pony, som förresten går på Boomerang och inte Disney Channel eller Puppy in my pocket?
Disney Juniors eller Nick Juniors program är pedagogiska och mycket lämpliga för barn under 7, 8 år. De lär sig språk, former, värderingar etc. Tösen har lärt sig så otroligt mycket ifrån dessa program! Mer av dessa än annat dårskap!
På Boomerang finns det också många pedagogiska program.
De är hundra gånger bättre än SVT. Ända som är bra där är Dinosaurietåget, Yakari eller det nya programmet nu med bokstäver.

...What Hyacinth said. Jag tycker Disneyfieringen av allt är obehagligt.

Jag vill tillägga att Charlie och Lola är lysande, Buskul och mäta med skägg. Stefan Sundströms matlåtar är fantastiska. Jag tror vi kan enas om att vi tycker helt olika i allt.

Det är en så bra krönika så att jag måste få dela en del av den oxå:

"Liten pojke dör. Två gånger, andra gången i självmordspakt med storebror. Liten flicka hoppar från ett vedbodtak. Hon går även balansgång upp på ett skoltak. Annan flicka klättrar i raviner och simmar utan flytväst. Pojke hissar upp lillasyster i flaggstången. Två små flickor slår varandra blodiga – deras lillasystrar slåss också."

Är detta ngt ni känner igen? Är detta ngt ni har växt upp med? Har det skadat er? Är detta något ni vill dela med era barn?

Jag kollade Pippi med min mans femåriga guddotter en dag. Jag blev förvånad över att konstigt som Pippi gjorde, för jag minns verkligen inget av det från då jag var liten.

Vi diskuterade under filmens gång, och skrattade "Men sådär kan man väl inte göra!"

Ärligt tror jag inte alls att femåringen får för sig att åka tunna i vattenfall eller ta med främmande uteliggare (han med Karlssons klister) till ödehus och sova över.

Men dock kanske själva "hackar saxen i nacken" var lite onödigt. Man kan ju klippa helt vanligt också.

Har inte skadat mig för fem öre! Tycker om Astrid Lindgren konceptet! Hon beskriver ju mycket annat också som hon växte upp med! Hon hade inte blivit världsberömd om folk inte hade fullkomligt älskat hennes böcker och filmer.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar