Jag går inte runt och är rädd men jag kalkylerar. När det gäller Ebola så är det i Afrika smittan sprids dvs än så länge är det inte ett problem att smittan flyger till länder utanför kontinenten Afrika. Den dagen Ebola flyger runt i Europa - då är det en annan femma och då kanske jag skulle undvika London och Paris med syfte att inte riskera Ebola.
Det jag idag vill undvika med storstadssemester i Europa är de religiösa dårarna som med omfattande glädje gärna har ihjäl så många icke-muslimer som möjligt.
Hotbilden varierar. Jag skulle välja Helsingfors framför Oslo ex. Nu var jag nyligen i Oslo och Helsingfors är också avbockad så det får bli något annat.
Fast det är lite onödigt jobbigt att gå och fundera så allvarligt på riskerna som ligger på plats 97-102 för ens kommande hälsa, när man sedan gladeligen utsätter sig för riskerna 4-56 för att ens kunna komma till jobbet.
Sannolikheterna är i princip obefintliga att hamna i ett terrorattentat. Oavsett om man reser 15 gånger till New York inför jul eller inte. De mäts inte ens på samma tusendelsskala som riskerna att råka ut för en trafikolycka. Lite mer på samma skala om man tänkt resa in och ut ur Syrien eller Irak 15 gånger fram till jul, då kanske riskerna är jämförbara.