Hej Sverige, välkommen till världen

Jag går inte runt och är rädd men jag kalkylerar. När det gäller Ebola så är det i Afrika smittan sprids dvs än så länge är det inte ett problem att smittan flyger till länder utanför kontinenten Afrika. Den dagen Ebola flyger runt i Europa - då är det en annan femma och då kanske jag skulle undvika London och Paris med syfte att inte riskera Ebola.

Det jag idag vill undvika med storstadssemester i Europa är de religiösa dårarna som med omfattande glädje gärna har ihjäl så många icke-muslimer som möjligt.
Hotbilden varierar. Jag skulle välja Helsingfors framför Oslo ex. Nu var jag nyligen i Oslo och Helsingfors är också avbockad så det får bli något annat.

Fast det är lite onödigt jobbigt att gå och fundera så allvarligt på riskerna som ligger på plats 97-102 för ens kommande hälsa, när man sedan gladeligen utsätter sig för riskerna 4-56 för att ens kunna komma till jobbet.

Sannolikheterna är i princip obefintliga att hamna i ett terrorattentat. Oavsett om man reser 15 gånger till New York inför jul eller inte. De mäts inte ens på samma tusendelsskala som riskerna att råka ut för en trafikolycka. Lite mer på samma skala om man tänkt resa in och ut ur Syrien eller Irak 15 gånger fram till jul, då kanske riskerna är jämförbara.

@No1 Är man rädd för afrikanska flygplatser pga smittorisk bör man undvika även London, Amsterdam, Paris och Istanbuls flygplatser då de har enormt många flighter till afrikanska länder och således jättemycket passagerare som kommer direkt ifrån det man vill undvika.

Just att du skriver att du undviker Afrika för att det är där "smittan sprids" visar ju att du inte förstår hur stort Afrika är eller hur förbindelserna ser ut inom kontinenten.

Nu är jag klar i den här diskussionen.

@No1 Är man rädd för afrikanska flygplatser pga smittorisk bör man undvika även London, Amsterdam, Paris och Istanbuls flygplatser då de har enormt många flighter till afrikanska länder och således jättemycket passagerare som kommer direkt ifrån det man vill undvika.

Just att du skriver att du undviker Afrika för att det är där "smittan sprids" visar ju att du inte förstår hur stort Afrika är eller hur förbindelserna ser ut inom kontinenten.

Nu är jag klar i den här diskussionen.

Tror jag säkert att du är.
Det räcker att titta på smittovägarna, än så länge är inte Ebola ett problem i Europa, vare sig i storstäderna eller på landet. Det är däremot ett problem på kontintenten Afrika där smittozonen utvidgas. Att risken än så länge är större i Afrika - som i den gigantiska kontinenten Afrika - än i London är något som än så länge har stöd i rapporteringen.
Det kan ju vara så att inte alla resor går till Europeiska storstäder utan att människor även reser kors och tvärs utan att passera något hav.

Fast det är lite onödigt jobbigt att gå och fundera så allvarligt på riskerna som ligger på plats 97-102 för ens kommande hälsa, när man sedan gladeligen utsätter sig för riskerna 4-56 för att ens kunna komma till jobbet.

Sannolikheterna är i princip obefintliga att hamna i ett terrorattentat. Oavsett om man reser 15 gånger till New York inför jul eller inte. De mäts inte ens på samma tusendelsskala som riskerna att råka ut för en trafikolycka. Lite mer på samma skala om man tänkt resa in och ut ur Syrien eller Irak 15 gånger fram till jul, då kanske riskerna är jämförbara.

Jag undviker intensivare den lilla risken att råka ut för en dödsdom än den betydligt större risken att krocka med bilen.
I bägge fallen fattar jag emellertid beslut som gör att jag minimerar riskerna.
Den här diskussionen påminner om den som brukar ältas mellan grupperna som är för respektive mot kondomanvändandet.

När det gäller terrorattentat är jag inte väldigt oroad. Det krävs att man befinner sig på rätt plats i exakt rätt stund. Men det spelar ingen roll, jag väljer det tryggare alternativet framför det otryggare. Det är det fina när man kan välja.

Nu var ju inte Ebolasmittan det diskussionen handlade om utan risken för vanliga svenskar att bli inblandade i terrorattacker på svensk mark.

Angående att resa någonstans så bör man undvika ställen som jag precis besökt, eftersom de brukar drabbas av terrordåd inom ett år efter att jag varit där. Jag var uppe i World Trade Center när jag besökte NY 2000. 2004 var jag i London och 2005 på Bali.

De senaste åren har jag inte varit utomlands men jag vill flagga för att jag planerar ett nytt londonbesök senare i höst och med tanke på den ökade hotbilden kanske det är bäst att även förvarna alla ångermanlänningar att det finns en chans/risk att jag tar en liten roadtrip med en god vän i trakten.

[/ot dålig humor]

ISIS har ju funnits i nära 10 år men det är inte förrän nu som media skriver om det. Det är också ett sätt att skrämma folk. Gruppen är ingen trevlig grupp, inte alls, men hur ska världen ha det? Sådana här grupper lever på det som skett i Irak efter USA gick in. Detta blir ju precis samma sak som Afghanistan. USA är mot Syrien, Syrien är emot ISIS, USA är kompisar med Saudi-arabien som finansierar ISIS, USA blir kompisar med Syrien...vad händer härnäst? USA ger vapen till Al Qaida igen?

Nåväl, det är klart det kommer ske någon aktion i Sverige, frågan är var och när. Och av vem.

Det är ju uppenbart att det kommer att hända. Och att importera terrorism är nog inte det smartaste sättet att hantera situationen.

Importera terrorism? Nej, det finns inget beslut om eller vilja för av någon. Istället arbetar man aktivt med att motarbeta extremism.

Det finns bara ett riksdagsparti som tycker att alla de 1002 flyende syrierna från kriget ska behöva stå till svars för vad 2 av dem eventuellt kommer att göra och bidra till i framtiden. Ett sjukt parti med sjuka utgångspunkter med fullt av rasister och nazister på stolarna de blivit invalda till. Ett parti som gör allt för att förstöra det Sverige vi bygger och vill leva i - med sjuka kulturromantiska fantasier om ett Sverige som till vissa delar varit, även om det mesta är just nostalgiska fantasier. Ett parti som tycker att vårt Sverige, bättre än någonsin på välfärd, medmänsklighet, humanism och ekonomi ska återgå till denna vulgära fantasi som aldrig varit verklighet.

Så välkommen att bidra till att vi ska motverka extremism, såväl höger-, vänster- och religiös. Vilken dag som helst. Men inte genom att stoppa oskyldiga medmänniskor som flyr krig och förtryck vid gränsen. Du skulle kunna börja med att arbeta med ditt hat mot muslimer. Som ett exempel.

Det har alltid funnits terrorism och det finns alltid folk i alla länder som känner sig kallade att utföra vissa operationer och de åker på träningsläger. Det handlar väl om utanförskapet i ett samhälle som har skapats och som exkluderar individer som har det svårt av olika anledningar. Sådana behöver en stark ledare, se bara på SDs framgångar. Se på Hitler, Usama och ISIS ledare. Ku Klux Klan. Det är människor/ledare som kan retorik, som kan hjärntvätta folk. Och det har gått "hem" i alla tider.

Språkpolisen anmäler att det är säkert femte gången på kort tid som jag sett felskrivningen statiskt/statisk om statistiskt/statistik på buke. Och förut har jag inte noterat det? Något med mobilers fantastiska förmåga till påhitt eller finns det en sådan "fel"-skrivning utbredd på något sätt?

Statisk = i jämvikt; stillastående, oföränderlig, orörlig
Statistik = vetenskap som sysslar med behandling av observerade data
Statistiskt mått = är mått som beskriver värdena i ett statistiskt urval.

Hahaha du har helt rätt jag hade lite för bråttom :o skulle iväg till jobbet och felskrev. Förövrigt för att hålla det semi OT så har jag bott många år i östafrika och har fortfarande nära familj där och har aldrig haft en tanke på att inte åka dit. Trots att min mamma (och jag när jag är där) ofta handlade i Westgate, en god vän dog i kapningen av ett plan och jag såg och hörde bombningen av USAs ambassad. Plus då tidigare utbrott av ebolan som inte en katt brydde sig om eftersom det 'bara' var bybor som dog och ingen risk att någon europe hade smittats. Iofs inte sant eftersom en italiensk nunna reste hem och dog i Italien. Konstigt nog har europa ändå överlevt :idea:

Men enligt uppgifter till di.se finns det även exempel på personer som fått upp till åtta pass inom loppet av ett år.

Hur ser du på risken att det kommer personer med en bakgrund i Isis till Sverige den här vägen?
”Det är alldeles uppenbart att passen också kan användas av människor som är efterlysta för brott eller som kommer till Sverige för att planera brott eller som har någon Isis-bakgrund eller koppling till terrorism”, säger Patrik Engström.

Trevliga människor, skicka hit dom :D

Ja, men vaddå, det är väl inget nytt att det florerar pass? Gå till plattan i Stockholm så kan du köpa dig ett par. Eller så fattar jag inte vad du vill med dina inlägg, de säger liksom ingenting. Detta är inga nyheter överhuvudtaget. Terrorism har alltid funnits, är det ISIS du vill fokusera på har de funnits i 10 år.

Importera terrorism? Nej, det finns inget beslut om eller vilja för av någon. Istället arbetar man aktivt med att motarbeta extremism.

Det finns bara ett riksdagsparti som tycker att alla de 1002 flyende syrierna från kriget ska behöva stå till svars för vad 2 av dem eventuellt kommer att göra och bidra till i framtiden. Ett sjukt parti med sjuka utgångspunkter med fullt av rasister och nazister på stolarna de blivit invalda till. Ett parti som gör allt för att förstöra det Sverige vi bygger och vill leva i - med sjuka kulturromantiska fantasier om ett Sverige som till vissa delar varit, även om det mesta är just nostalgiska fantasier. Ett parti som tycker att vårt Sverige, bättre än någonsin på välfärd, medmänsklighet, humanism och ekonomi ska återgå till denna vulgära fantasi som aldrig varit verklighet.

Så välkommen att bidra till att vi ska motverka extremism, såväl höger-, vänster- och religiös. Vilken dag som helst. Men inte genom att stoppa oskyldiga medmänniskor som flyr krig och förtryck vid gränsen. Du skulle kunna börja med att arbeta med ditt hat mot muslimer. Som ett exempel.
Men Sjöberga, vi stoppar ju redan idag flyktingar som vill komma in.
border-web.jpg

Eller är du inte medveten om att Sverige numera ingår i Schengen - gruppen och att vi aktivt håller gränserna stängda, med rakbladsvass taggtråd bland annat?

Men Sjöberga, vi stoppar ju redan idag flyktingar som vill komma in.
Eller är du inte medveten om att Sverige numera ingår i Schengen - gruppen och att vi aktivt håller gränserna stängda, med rakbladsvass taggtråd bland annat?

De som kommer hit och söker asyl får de angivna asylskälen prövade enligt ett regelverk. Sedan finns det mycket att skämmas för hur EU och vissa länder hanterar flyktingfrågan - men idag framhöll FN Sverige och Tyskland som lysande exempel på hur länderna bör agera för att hjälpa till. Det behövs ett större gemensamt ansvarstagande och aktivt arbete mot främlingsfientligheten och främlingsrädslan.

De som kommer hit och söker asyl får de angivna asylskälen prövade enligt ett regelverk. Sedan finns det mycket att skämmas för hur EU och vissa länder hanterar flyktingfrågan - men idag framhöll FN Sverige och Tyskland som lysande exempel på hur länderna bör agera för att hjälpa till. Det behövs ett större gemensamt ansvarstagande och aktivt arbete mot främlingsfientligheten och främlingsrädslan.
Det första felet du gör är att snacka om EU. DET HANDLAR OM OSS, som medlemmar i Schengenområdet. Vi har inga inre gränser endast yttre, Där stoppar VI flyktingar .. eller resonerar jag fel?

Sedan håller jag med dig att Sverige och Tyskland har den mest generösa flyktingpolitiken inom EU. Men vi har ju råd vi hör till de rikaste länderna

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 789
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 405
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
4 027
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar