Hej Sverige, välkommen till världen

Äsch, nu ska du inte vara så känslig! ;) Giftormar håller sig någorlunda utanför mattan och männen behöver man inte umgås med, så där är det säkert :D

Men för att komma dit och bo måste man antingen ha ett yrke de behöver eller gifta sig med en australiensare och det känns svårt, tycker jag!:meh:

Är dina arbetskamrater snygga och trevliga? Gillar de barn och en tjock kvinna? Kanske du kan lägga in ett gott ord för mig? :love:

Man behöver ju inte vara gift resten av livet... :D:bump::banana: Att gifta mig med en australiensare för att komma dit skulle jag LÄTT kunna göra! :o

Missat att de gripit terrorister som planerade att halshugga lite folk på gatan i Australien förra veckan?

Eller så vet du inte om du kommer fram med bilen nästa gång du åker från hemmet. din granne kanske har druckit och kör ihjäl dig.
Det skulle aldrig hända, mina grannar är bara lagom fulla när dom kör, inte stör-dyngande-sketafulla. :D

Det skulle aldrig hända, mina grannar är bara lagom fulla när dom kör, inte stör-dyngande-sketafulla. :D

Trots det är den risken säkert 1.000.000 gånger mer relevant med tanke på din hälsa än vad jihadisterna utlovar för terrordåd i väst. Även om du reser till New York fram och tillbaka 15 gånger innan årsskiftet.

Trots det är den risken säkert 1.000.000 gånger mer relevant med tanke på din hälsa än vad jihadisterna utlovar för terrordåd i väst. Även om du reser till New York fram och tillbaka 15 gånger innan årsskiftet.
Visst är det så, men det förvånar mig att man alltid verkar tro att Sverige och svenskarna inte kan bli drabbade av något. Vad är det som gör att folk här tror de är immuna mot saker som händer i världen?

Visst är det så, men det förvånar mig att man alltid verkar tro att Sverige och svenskarna inte kan bli drabbade av något. Vad är det som gör att folk här tror de är immuna mot saker som händer i världen?
Är det verkligen någon som tror det, efter killen som sprängde sig själv i julhandeln för några år sedan? :confused:

Jag tror inte vi svenskar tror att vi är immuna. Jag tycker det är bra att vi inte överdriver faror och piskar upp hysteri. Rädsla och panik är precis vad terroristerna vill ha.

Risken är faktiskt väldigt liten om man jämför med andra risker vi gladeligen utsätter oss för varje dag.

Naturligtvis är inte Sverige immuna från terrordåd, det visste vi redan när en statsminister mördades på öpen gata och senare en utrikesminister. Terrorn finns nära oss som vi såg när Breivik mördade massor av oskyldiga. Men ska man titta krasst på det är chanserna betydligt större att du dör i en trafikolycka, trillar av hästen och slår i huvdet, trillar ner från en stege och bryter nacken eller snubblar över katten i trappan och bryter armar och ben. Tittar man dessutom på de terrordåd som utförts till dags dato är det betydligt vanligare att det är högerextremister som utför dem, med målgruppen utlandsfödda eller muslimer.

I USA är det statiskt sett en större chans att du dör genom att en läskautomat trillar över dig än att du dör i en flygolycka. Ingen slutar flyga eller köpa läsk i automat.

Chanserna är betydligt större att du dör i en bilolycka, cancer, influensa, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes eller malaria, inte sjutton slutar folk att röka, skyr de som har influensa, vägrar åka till ett land som har malaria (finns fö i delar i USA) slutar åka bil eller slutar äta socker/fett.

Summan av kardemumman är att chansen att just du som svensk ska utsättas för ett islamextremistiskt terrorhot/dåd är betydligt mindre och mer otroligt än att du dör av att, tja, leva i ditt hem och åka till/från skola eller arbetsplats.

Nej man ska aldrig förminska hotet från extremister, men uppjagad panik, rykten och ökad islamafobi är inte lösningen. ISIS och Al Qaeda före dem har lyckats fantastiskt väl med sitt mål vilket var att radikalisera, inte andra muslimer som inte vill han något med dem att göra, utan västvärldens ledare och befolkning. Den ökande främligtsfientligheten och islamafobin som svept över Europa och Nordamerika var deras mål, och man måste bara gratulera dem till deras framgångar.

Extermisterna vill driva fram ett heligt krig, jihad, och de gör man inte genom att egga sina egna massor (som verkligen inte vill ha konflikt) utan att tvinga fram en respons från fienden som gör det oundvikligt med krig. De är förbannat skickliga på att uppnå maximal publicitet och upprördhet genom de offentliga avrättningarna av västerländska journalister och individer. Det finns ett skäl till att man inte lägger upp filmer med massvåldtäkterna, dödandet av oskyldiga civila kurder och kristna. Ingen i västvärlden skulle bry sig nämnvärt och det finns inget terrorhot i det, förutom mot andra mellanösterninvånare.

I USA är det statiskt sett en större chans att du dör genom att en läskautomat trillar över dig än att du dör i en flygolycka. Ingen slutar flyga eller köpa läsk i automat.

Språkpolisen anmäler att det är säkert femte gången på kort tid som jag sett felskrivningen statiskt/statisk om statistiskt/statistik på buke. Och förut har jag inte noterat det? Något med mobilers fantastiska förmåga till påhitt eller finns det en sådan "fel"-skrivning utbredd på något sätt?

Statisk = i jämvikt; stillastående, oföränderlig, orörlig
Statistik = vetenskap som sysslar med behandling av observerade data
Statistiskt mått = är mått som beskriver värdena i ett statistiskt urval.

• Gilla
Reactions: No1
Australien är rätt stort.

@No1 Jag ska till Afrika om några veckor och oroar mig inte det minsta för varken ebola eller krig.

Krig i Afrika är relativt lätt att undvika genom geografisk strategi men Ebola är värre.
Jag skulle aldrig utsätta mig för en flygplats på den kontinenten.
Under sommaren har spridningen gått sakta men det är tydligt att det accelererar nu trots militära insatser för att kontrollera spridningen.

UD brukar vara sega.
Att Sverige nu bidrar med 35 miljoner för Ebola satsningen och har flaggat för att frysa hela biståndet till Afrika och öronmärka pengarna för ebolabekämpning är ju en signal om att det inte är helt galet att oroa sig.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/26/experter-ebolan-hotar-hela-varlden/

http://www.di.se/artiklar/2014/9/16/fn-vadjar-om-sju-miljarder-kronor/

Ha en trevlig resa ;)

@No1 Jag har rätt bra koll på både ebola och krig. Ja, Afrika generellt faktiskt. Men tack ändå.

Är du rädd för europeiska flygplatser också?

Senast ändrad av en moderator:
Nu är det ju islamistextremisterna som uttrycker sig på det sättet för att få opinion med sig. Som de verkligen inte har. 95% av muslimerna står på vår sida och med den samling som nu görs, som helst skulle ha skett tidigare, är möjligheterna att stoppa jihadisternas framfart ganska stora.

Men visst, ju mer pressade de blir desto större risk för terrordåd i väst. Det är så logiken fungerar. Problemet är ännu större om inget görs, därför att då låter vi de samla ännu fler extremister på samma platser och "utbilda" dem vidare till islamistiska extremister.

Saxat ur dagens Expressen #
"Det är guds vilja att göra hela världen islamisk. De som inte blir muslimer via dialog tvingas till islam med hjälp av svärd", säger en ung göteborgare till mig.

Jag skulle inte bli förvånad om jag en dag vaknar till nyheten att en grupp svenska jihadister stormat Saluhallen på Östermalm och håller hundratals gisslan.

Ja, de är farliga också för oss.

Det räcker med att deras emirer utfärdar en fatwa om att i dag heter fienden Sverige.

@No1 Jag har rätt bra koll på både ebola och krig. Ja, Afrika generellt faktiskt. Men tack ändå.
Du däremot verkar tro att Afrika är långt mycket mindre än vad det är samt att flygförbindelserna är helt annorlunda mot i verkligheten.

Jag menar att Ebola sprids trots avspärrningar och militär kontroll. Ebola har gått från att vara en bysmitta till stadssmitta och det tack vare flyg och bil. Rimligen sprids Ebola först och främst i närområdet och troligen är det kontintenten Afrika som ligger i största riskzon vid vidgandet innan smittan tar sig till resten av världen. Troligen då tack vare personer som färdas via flyg.
Att detta övht sker, att kontrollen förlorats, beror delvis på att inkubationstiden försvårar upptäckten och att den är så otroligt smittsam men det behöver jag ju inte förklara för du har ju rätt bra koll på Ebola.

Som skrivet, hoppas du får en trevlig resa.

@No1 Jag har bra koll på utvecklingen av ebolan, du behöver inte utbilda mig. Jag har vänner som bor i länder där ebolan härjar just precis nu och känner många som arbetar inom biståndsektorn i just Afrika. För övrigt är knappast hela Afrika inte att räkna som "närområde" till de länder där smittan upptäckts.

Men strunt samma - vi behöver inte försöka övertyga varandra.

Jag är nyfiken dock: Skulle du våga flyga till London, Amsterdam, Istanbul eller Paris?

@No1 Jag har bra koll på utvecklingen av ebolan, du behöver inte utbilda mig. Jag har vänner som bor i länder där ebolan härjar just precis nu och känner många som arbetar inom biståndsektorn i just Afrika. För övrigt är knappast hela Afrika inte att räkna som "närområde" till de länder där smittan upptäckts.

Men strunt samma - vi behöver inte försöka övertyga varandra.

Jag är nyfiken dock: Skulle du våga flyga till London, Amsterdam, Istanbul eller Paris?

Med närområde menade jag smittområdet som punkt och sedan närliggande. Närliggandeområdet växer successivt och om det vill sig illa talar vi till slut om "hela kontinenten Afrika".
Jag försöker varken utbilda eller övertyga, predikande är inte min grej. Jag har valt bort min safariresa eftersom det är en risk jag inte anser är värd. Jag kan åka när/om Ebolan återgått till att bli en kontrollerad bysmitta.

Det handlar inte om att våga utan om kalkylerade risker och om det är en risk jag anser är värd.
Jag undviker områden som är oroliga, är närområde till oroligt område och där islamismen/islam är lite för närvarande och anpassningskrävande.
Istanbul väljer jag bort.
Det ligger ett uttalat hot mot Europa idag och även om människorna som hotar är i minoritet så är dem kapitalstarka, de har ett starkt nätverk i samtliga europeiska länder och de är inte kloka i huvudet.
Jag är inte alls sugen på att göra några Europaweekends förrän det finns sannolika skäl att tro att Isis splittrats och att deras ledare/familj/släkt och vänner gått samma väg som UBL.

Jag funderar fortfarande på om julhandel i NY är aktuell eller ej.

@No1 För min del behöver du inte åka någonstans men det verkar svårt att leva om man ska gå runt och vara rädd för saker där risken är låg att nåt ens händer. Du bör ju välja bort NY om du nu är orolig, även London, Paris och de städerna jag räknade upp (DÄR kan vi tala smittorisk, det är liksom dit majoriteten av flygen från afrikanska länder går, inte till andra afrikanska länder), Stockholm pga hotbild? mm mm. Världen blir väl rätt liten till slut kan jag tänka mig.

Naturligtvis är inte Sverige immuna från terrordåd, det visste vi redan när en statsminister mördades på öpen gata och senare en utrikesminister. Terrorn finns nära oss som vi såg när Breivik mördade massor av oskyldiga. Men ska man titta krasst på det är chanserna betydligt större att du dör i en trafikolycka, trillar av hästen och slår i huvdet, trillar ner från en stege och bryter nacken eller snubblar över katten i trappan och bryter armar och ben. Tittar man dessutom på de terrordåd som utförts till dags dato är det betydligt vanligare att det är högerextremister som utför dem, med målgruppen utlandsfödda eller muslimer.

Chanserna är betydligt större att du dör i en bilolycka, cancer, influensa, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes eller malaria, inte sjutton slutar folk att röka, skyr de som har influensa, vägrar åka till ett land som har malaria (finns fö i delar i USA) slutar åka bil eller slutar äta socker/fett.

Summan av kardemumman är att chansen att just du som svensk ska utsättas för ett islamextremistiskt terrorhot/dåd är betydligt mindre och mer otroligt än att du dör av att, tja, leva i ditt hem och åka till/från skola eller arbetsplats.

Nej man ska aldrig förminska hotet från extremister, men uppjagad panik, rykten och ökad islamafobi är inte lösningen. ISIS och Al Qaeda före dem har lyckats fantastiskt väl med sitt mål vilket var att radikalisera, inte andra muslimer som inte vill han något med dem att göra, utan västvärldens ledare och befolkning. Den ökande främligtsfientligheten och islamafobin som svept över Europa och Nordamerika var deras mål, och man måste bara gratulera dem till deras framgångar.

Extermisterna vill driva fram ett heligt krig, jihad, och de gör man inte genom att egga sina egna massor (som verkligen inte vill ha konflikt) utan att tvinga fram en respons från fienden som gör det oundvikligt med krig. De är förbannat skickliga på att uppnå maximal publicitet och upprördhet genom de offentliga avrättningarna av västerländska journalister och individer. Det finns ett skäl till att man inte lägger upp filmer med massvåldtäkterna, dödandet av oskyldiga civila kurder och kristna. Ingen i västvärlden skulle bry sig nämnvärt och det finns inget terrorhot i det, förutom mot andra mellanösterninvånare.
Risk, inte chans! Om man inte hoppas på att dö...

@No1 För min del behöver du inte åka någonstans men det verkar svårt att leva om man ska gå runt och vara rädd för saker där risken är låg att nåt ens händer. Du bör ju välja bort NY om du nu är orolig, även London, Paris och de städerna jag räknade upp (DÄR kan vi tala smittorisk, det är liksom dit majoriteten av flygen från afrikanska länder går, inte till andra afrikanska länder), Stockholm pga hotbild? mm mm. Världen blir väl rätt liten till slut kan jag tänka mig.

Jag går inte runt och är rädd men jag kalkylerar. När det gäller Ebola så är det i Afrika smittan sprids dvs än så länge är det inte ett problem att smittan flyger till länder utanför kontinenten Afrika. Den dagen Ebola flyger runt i Europa - då är det en annan femma och då kanske jag skulle undvika London och Paris med syfte att inte riskera Ebola.

Det jag idag vill undvika med storstadssemester i Europa är de religiösa dårarna som med omfattande glädje gärna har ihjäl så många icke-muslimer som möjligt.
Hotbilden varierar. Jag skulle välja Helsingfors framför Oslo ex. Nu var jag nyligen i Oslo och Helsingfors är också avbockad så det får bli något annat.

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 789
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 405
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
4 027
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar