Hej ni alla!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Catania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 16 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Men är min hund dålig bara för att uppfödaren är oseriös? Hon har fakktiskt bara C på höger höft och A på vänster. Ska de vara HELT fria för att platsa? Jag är inte uppfödare,utan jag ville ha en kull på min tik för att det sägs att det kan förhindra cancer i livmoder och äggstockar. Men valpisarna kommer inte att säljas överhuvudtaget. Jo, en som ev. kommer att gå till .sensen. Funderade på att para henne med någon annan ras men tyckte att jag borde hålla mig till rasen. Fel eller?

Nej, din hund är dålig ur avelssynpunkt delvis på grund av att din uppfödare är oseriös.
Ja de ska vara HELT fria för att avlas på, en dålig höft är lika dålig som två dåliga höfter. Dessutom är det inte bara din tiks höfstatus som påverkar valparna utan även tikens föräldrar samt kullsyskons höftstatus, och den är så långt man vet uppenbarligen katastrofal.
Även hanens höftstatus spelar in men du har fortfarande inte svarat på vilken hane det är hon är parad med?
Att valparna inte kommer säljas spelar ju inte så stor roll, de får lika ont oavsett vem som äger dem.
Och nej du borde inte ha parat henne med en annan ras, du borde helt enkelt inte parat henne alls!

Att du har parat henne för att undvika cancer var så korkat att det knappt är värt att kommentera, du kanske borde kastrerat istället !?

Senast ändrad:

Grejen är inte att de ska "platsa", det är hundarnas välmående som vi värnar om. Det är otroligt själviskt att avla på en sjuk hund då valparna löper stor risk att få samma problem. Och du tänker behålla alla valpar utom en? Om några år har du, om du har otur, en hel hög CC med höftproblem som inte alls kan springa runt dina "1200 hk" pga att de har för ont.

Men är min hund dålig bara för att uppfödaren är oseriös? Hon har fakktiskt bara C på höger höft och A på vänster. Ska de vara HELT fria för att platsa? Jag är inte uppfödare,utan jag ville ha en kull på min tik för att det sägs att det kan förhindra cancer i livmoder och äggstockar. Men valpisarna kommer inte att säljas överhuvudtaget. Jo, en som ev. kommer att gå till .sensen. Funderade på att para henne med någon annan ras men tyckte att jag borde hålla mig till rasen. Fel eller?

Självklart ska hundarna vara helt fria.
Ofta kan det vara mer besvärande för hundarna att ha en frisk och en dålig höft, eftersom det blir mycket snedbelastning och så vidare.

Kastrering där kan tar bort livmodern är mycket, mycket mindre riskfritt för hunden och dessutom billigare än att föda upp en hel valpkull. Ska du behålla mellan en och tolv valpar? Det enda du gör rätt är att inte para henne med en hund av annan ras, men jag tycker fortfarande inte att din tik ska ha valpar.

OK,men vad gör jag nu när jag redan har 5 sålda valpar! Ge mig ett gott råd. Jag jobbar som slaktare på ett lokalt slakteri så det praktiska är inga problem. Det finns brännugnar och hela kittet. Men säger jag till valpköparna att "Tyvärr finns det inga valpar längre"? Att avliva dem hos vet. är kanske ett alternativ. Men mitt hjärta blöder:confused: Vill gärna vara delaktig i hela proceduren,det är jag (vi) som har satt dem till världen.

Valparna finns och det är din skyldighet att ge dem ett bra liv och framtid. Du behöver varken avliva dem eller spela dum. Däremot kan du ju kastrera dem så att du är säker på att de inte används i avel. Och så ser du till att kastrera din tik också.

*kl*

Herre gud vilken härsk ton ni har här inne!!

Det är inte förbjudet att avla på A B eller C höfter enligt CC förbundet. Ni tycker att uppfödaren till hennes hund är oseriös så nu hänger ni henne för ni kan inte göra det med uppfödaren.

Givetvis är det önskvärt att man har A höfter men vad jag kan se så finns det inte så många CC hundar som har AA så avelsmaterialet måste bli enormt snävt om ni endast använder dessa hundar.

Och så till TS: Det är din skyldighet att se till att valparna får ett bra hem. Du ska inte avliva dom utan se till att de kommer till rätt typ av människor som vet vad det innebär att ha en CC så ska du se att det kommer att gå bra.

Och som några andra har skivet det enda som hjälper mot livmodercancer är en kastration och inget annat.

Säg till valpköparna att de MÅSTE kastrera sina hundar och kastrera din tik med.

Mitra: Avelsmaterialet är stort nog så att man inte behöver avla på ren skit.

Tack för det seriösa rådet. Nu vet jag precis vad jag ska göra. Har kanske inte världens bästa IQ men ingen anser mig som dum!

Mina råd är helt och hållet seriösa. Och jag har inte antytt någonting om din IQ.

Då har jag inte gjort helt fel,känner mig så förvirrad.. Vet inte vad alla är ute efter förutom att CC är fel. Nästa hund kommer att bli en BC. Men även det kommer att bli fel. Jag ser mig själv som en ganska trevlig människa som värnar om djurs välbefinnande. Är den första som springer till vet. om djuret inte mår bra. Har hållt på med hästar i över 20 år och ALDRIG haft en skadad häst. Visserligen inte relativt just nu men dock!

Jag kom bara hit för att säga Hej och så startade det här... Vill bara känna nig välkommen. :D

Iom att du tar en kull valpar så är du ju uppfödare.
Och vad beträffande cancer så är nog kastration en betydligt säkrare och billigare metod än att ta valpar. Min ena tik som jag har hemma är 6 1/2 år, har haft två kullar men har precis opererats bort väldigt elaka juvertumörer med stor risk för spridning och ska på onsdag in och förhoppningvis operera bort två juver till (förutsatt att inget hittas på lungröntgen). Så kan det tyvärr gå även om de har haft valpar...

Asch, bry dig inte......
Folk har inget annat att göra än att hacka på dom som avlar "fel" ( och det är inte bara du som är drabbad)

Ha det bra med din hund o dina valpar, du kan kastrera tiken efter denna kullen för att slippa problem med livmodern och juvertumörer...dina valpar lever o finns nu och det finns ju inget som kan ändra på det i vilket fall somhelt...

Lycka till :laugh:

Säg till valpköparna att de MÅSTE kastrera sina hundar och kastrera din tik med.

Mitra: Avelsmaterialet är stort nog så att man inte behöver avla på ren skit.

Visst man ska inte avla på skit MEN det är fortfarande tillåtet att avla på A-C höfter enligt CC förbundet. Vad jag har förstått så gillar ni inte uppfödare till hennes hund så det får hon lida för nu.

Jag säger inte att just hennes hund är något att avla på. Men varför hugga huvudet av henne istället för att prata sansat och ge henne råd? Valparna finns och det går inte att ändra på. Bättre att råda hur hon ska göra och vad hon ska tänka på för att undvika att det blir skit av allt.

Tack snälla du! Jagv vill inte starta krig men tydligenä:bump::bump::bump::bump:r det väldigt infekterat just ang. CC.

Jag har gett konkreta råd som jag tycker vore lämpligt, ett av dem är att inte avla på hunden alls.
Eftersom valparna redan finns sa jag att hon ska kräva av valpköparna att de ska kastrera hundarna.

Men jag blir så ledsen när det blir så här....Kan inte hjälpa att jag känner mig påhoppad:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31