Hej ni alla!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Catania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 16 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Tråkigt att du inte känner dig välkommen!

Hund-avdelningen här på Buke är inte ett ställe där folk brukar nöja sig med kommentarer som "gullig hund" och liknande utan här diskuteras det friskt, på gott och ont, mest på gott tycker jag!

Det finn mycket åsikter men också mycket kunskap och jag upplever att de allra flesta lyssnar på andra och tar till sig av andras åsikter. Jag har lärt mig jättemycket genom att läsa och vara med och diskutera.

Stanna kvar vetja, det här är ett kul ställe!:laugh:

hej.du verkar orolig för rasen men kan du förklara hur racc kan utse som årets hund rendy.s65038/2004, han har hd:d ? enligt vad jag förstår på din resonemang så skall dom hundar avlivas.föräldrana har ingen dokumention alls.

rättelse:jag menade hd:d och det bara fortsätter i racc.s sida så med detta i tanken förstår jag inte din upprördhet.catanias tik har vad jag förstår utmärkt bakrund.:banana: dett verkar som att ni har en tagg i sidan till upfödaren för att hon normalt sopar banan när hon väl ställer upp.

Jag blev lite misstänksam när jag såg att vissa lägger ner ett oerhört detektivarbete på att spåra min lilla tjej. Jag ville bara säga hej,inget mer. Jag gav min hunds namn och sen är det en del som verkligen forskade på hur dålig hon var. Jag hade gärna tagit snacket men kanske inte när jag bara vill säga Hej. Därför känner jag alla taggar ut! Tyvärr! Men jag tänker ge det ett försök till.

Ärsh, det gör dom om alla..

Så du behöver inte känna dig utpekad!:D

Du håller dig till rasrent iaf, och gör vad du tycker är rätt, sen att vi alla tycker olika är en annan femma.. :angel:

Bilder på madam med puppisar?:laugh:

hej.du verkar orolig för rasen men kan du förklara hur racc kan utse som årets hund rendy.s65038/2004, han har hd:d ? enligt vad jag förstår på din resonemang så skall dom hundar avlivas.föräldrana har ingen dokumention alls.

Därför att årets hund endast baseras på meriter inte hälsostatus, tyvärr.

Den tiken som du nämner köptes dessutom av en uppfödare här i sverige som vuxen från italien med känd Hd status, när den italienska uppfödare valde bort hunden i sin egen avel pga Hd statusen.

Än mer anmärkningvärt är att nuvarande ägaren dessutom är domare av Cane Corso och Racc anlitade honom ex till att döma rasspecialen trots att han själv är portad från Raccs avelsrekommendationer eftersom han använder den Hd belastade tiken i sin egen avel.

Lustigt har jag haft just dennna diskussion om hur galet och vilken dubbelmoral jag anser det vara på Cane Corso forumet.

Årets hund är baserat på utställningsmeriter, inget annat.
Rendy är en tik;)

Har hundarna problem o ont i vardagen skulle jag avliva, finns ju de som aldrig märker av hundens dysplasi och då är ju en avlivning tämligen onödigt.

Orkar inte gå tillbaka och läsa vad hingstugen skrivit, men jag gissar att det h*n menade var helt enkelt att HDbelastade hundar har ingenting i aveln att göra.

Jag blev lite misstänksam när jag såg att vissa lägger ner ett oerhört detektivarbete på att spåra min lilla tjej. Jag ville bara säga hej,inget mer. Jag gav min hunds namn och sen är det en del som verkligen forskade på hur dålig hon var.

Det krävdes inget direkt arbete för att hitta åt din tik. Uppfödaren hon kommer ifrån är ju relativt känd i CCvärlden...
Handlar inte om att hitta fel på din tik, är man intresserad av corsis blir man såklart nyfiken och kollar upp, sen det man fann var ju en annan femma.

Jag blev lite misstänksam när jag såg att vissa lägger ner ett oerhört detektivarbete på att spåra min lilla tjej. Jag ville bara säga hej,inget mer. Jag gav min hunds namn och sen är det en del som verkligen forskade på hur dålig hon var. Jag hade gärna tagit snacket men kanske inte när jag bara vill säga Hej. Därför känner jag alla taggar ut! Tyvärr! Men jag tänker ge det ett försök till.

Det är inget enormt detektivarbete, det tog 2 sekunder att slå in din hunds namn på raccs sida så kom alla information upp.
Eftersom jag har CC själv och är road av avel samt värnar om rasen reagerar jag på den här typen av avel.

Innan man väljer att para sin tik måste man noga rannsaka varför man gör det, det hör till anser jag att man skall kunna motivera både för sig själv och andra vad man anser hundarna kan tillföra i aveln, har man dessutom valt att avla på sjuka individer då får man nog allt räkna med en del kritik.

Jag anser att det är fruktansvärt egoistiskt att inte göra vad man kan för att förebygga att det föds hundar med dåliga fysiska förutsättningar, både för det lidande det innebär för hunden men även för människorna som älskar sin hund och kanske får förlora den i förtid.

Har man haft en HD belastad hund och sett lidandet det medför tänker man efter både en och 2 gånger extra i valet av sin hund samt i tilltänkta avelskombinationer.

Att avla på det sättet uppfödaren till din hund har gjort och som du nu fortsätter med, det är inte avel, det är produktion.
Sen ska man komma ihåg att det inte finns några perfekta individer, vissa saker får man se förbi men vaddet gälelr din hund och dess föräldrar är det så mycket galet att jag inte förstår alls hur man ens har tänkt när man parat dem.

Så en uppriktig fråga till dig, varför har ni parat den här tiken, och med vilken hane?

hmm ,ett tillägg till mitt tidigare inlägg som jag inte var snabb nog att redigera.

Vart har du läst att jag tycker att HD belastade hundar skall avlivas? Varför skulle de det? Jag tycker dock inte att de ska användas i avel, och om man använder dem i avel skall enligt Raccs rekomendation som mest en HD C hund användas ( som är fri på AD) OCH då paras med fri förälder.
I TS fall har man ju använt två HD belastade hundar ( där den ena dessutom har HD D) dessutom har BÅDA AD. Av det har man fått en HD belastad ( och 2 oröntgade) avkommor och så väljer man att avla vidare på den HD belastade som dessutom är "fruktansvärt ful" , ja hur tänker man då?

rättelse:jag menade hd:d och det bara fortsätter i racc.s sida så med detta i tanken förstår jag inte din upprördhet.catanias tik har vad jag förstår utmärkt bakrund.:banana: dett verkar som att ni har en tagg i sidan till upfödaren för att hon normalt sopar banan när hon väl ställer upp.

Vad har du fått det ifrån, uppfödaren är inte alls särskilt framgångsrik när hon har ställt ut, utslaget på den mängd hundar hon producerar har hon väldigt lite meriter på sina hundar.

Och på vilket sätt menar du att "TS" hund har en "utmärkt bakgrund"

Senast ändrad:

det är ok. jag vet att catania har sin hund som sällskap o inte som brödföda så som måmga andra. har köpt en valp av henne. en underbar hane. jag har varit i italien o sökte .det visade sig att det fanns en underbar hanne som var pappa till sofia där. han var på polis utbildning vilket han klarade galant.har vunnit det mesta i europa .mamman har okså vunnit en hel .jag ska ha min hund som sälskap o den kommer inte att visas ut i o med att jag vill ha en hund o inte en brödföda .tackar för din support:bump:

det är mycket hd.af.vf.kj. i ditt resonemang jag är amatör så när jag ser en hund som är lycklig o mår bra samt regelbundet går oss veterinär (som garanterar att hunden är i perfekt skikt) så tvekar jag inte att köpa en valvp från henne. ps.JAG VILL HA EN SÄLSKAPS HUND.inte en avelstjur

Långt ifrån alla kullar nej men en stor majoritet iaf.

Av alla kullar om fötts hittills i år så är 12 st där minst en av föräldrarna är HD belastad. I 3 kullar är pappan inte röntgad alls och kan ju vara hur belastad som helst. I tre av dessa 12 kullar är båda föräldrarna belastade. Både C, D och E återfinns.

Bara 9 kullar är efter föräldrar där båda är fria (A eller B).

Och detta bara i år.

Nej, visst är HD statistiken inte sådär jätterolig, och just därför blir jag så upprörd när man avlar på det sätt TS uppfödare och sen även hon själv valt att göra.
Fördelen med att informationen är så lätttillgänglig är att valpköparna själv kan kolla upp sin tilltänkta valp, sen att få verkar göra det är enligt mig mycket märkligt.
Själv la jag månader av tid på att bara läsa statistik innan jag valde uppfödare och föräldrar till min skrutta.

Problemet är när vissa uppfödare struntar fullständigt i att försöka förbättra HD problematiken.
Om man tittar på TS uppfödares statistik exempelvis,
http://www.racc.nu/statistik.php?vad=ken&kenN=Angelo Del Guardiano

så ser man att hon inte vid ett enda tillfälle har valt 2 fria föräldrar, i 75 % av sina kullar har hon tillochmed använt sig av HD D hundar.
Man kan även av statistiken utläsa att hon dessutom ofta har använt AD belastade föräldrar och att hon i väldigt liten utsträckning får sina avkommor röntgade ( vad kan det bero på!?) och i de fall hon har fått avkommorna röntgade har de alla HD. Är detta vettig avel, själv tycker jag att det är KATASTROF!

Om man istället tittar på andra seriösa uppfödare och tittar på de olika årtalen kan man se att statistiken har förbättrats år för år, tidigare var urvalet av hundar så litet att man inte hade "råd" alla gånger att välja bort en HD C hund, idag finns det fler bra hundar och man kan kosta på sig att vara kräsnare.

Det absolut bästa sättet att få bort oseriösa uppfödare är att valpköparna är noga när de väljer hund och premierar de seriösa uppfödarna istället för att köpa "skit" några kronor billigare.

Senast ändrad:

det är mycket hd.af.vf.kj. i ditt resonemang jag är amatör så när jag ser en hund som är lycklig o mår bra samt regelbundet går oss veterinär (som garanterar att hunden är i perfekt skikt) så tvekar jag inte att köpa en valvp från henne. ps.JAG VILL HA EN SÄLSKAPS HUND.inte en avelstjur
Det är sån här jag verkligen inte vill höra av folk som köper Corso.
Du säger att du är amatör och vill ha en sällskapshund, då skulle inte jag ha rekommenderat en Cane Corso.

Många träffar corsovalpar/unghundar och tycker att det verkar vara enkla och coola hundar.
De flesta corsis jag träffat har väl varit hyfsat lättsamma fram till tre-fyra års ålder, då börjar vakten o generna krypa fram lite mer, o har man inte tillräckligt med kunskap o erfarenhet att hantera det blir det nog ingen rolig situation.

Jag har också mina hundar som sällskapshundar, just därför är jag måna om att de ska må bra och vara friska så att de kan hänga med på ridturer och promenader.

I de flesta fall mår en HD belastad hund tillslut inte särskilt bra och det vill jag inte att de ska behöva genomlida i onödan, därför har man ett ansvar när man avlar att försöka tillse att de slipper ha ont.
Det ansvaret tar man inte när man avlar på det här sättet.

Det är sån här jag verkligen inte vill höra av folk som köper Corso.
Du säger att du är amatör och vill ha en sällskapshund, då skulle inte jag ha rekommenderat en Cane Corso.

Många träffar corsovalpar/unghundar och tycker att det verkar vara enkla och coola hundar.
De flesta corsis jag träffat har väl varit hyfsat lättsamma fram till tre-fyra års ålder, då börjar vakten o generna krypa fram lite mer, o har man inte tillräckligt med kunskap o erfarenhet att hantera det blir det nog ingen rolig situation.

Ja problemet är att vissa oseriösa uppfödarna inte bara avlar på "skit" fysiskt utan även på "skit" mentalt, det är ännu en viktig faktor i valet av sin hund i allmänhet och i corso i synnerhet.

Mitt intryck av Corso var tidigare inte särskilt bra men det vara för att jag bara träffat dem här i stockholm och här dominerar antalet hundar från ett par uppfödare som tyvärr avlar någorlunda HD frit men inte avlar på den bästa mentaliteten, så det blev ingen stockholmshund för mig.
Tyvärr är avel på Cane Corso med taskig mentalitet ett växande problem!

Det är mycket som ska stämma när man välja hund !

Men en lite tanke måste det varit bakom när det frågades om tikens namn? Javisst,hon är jättetrevlig osv. Men även det måste väl vara viktigt? Eller är det så att om man bara är meriterad och HD-fri så garanterar det en bra hund? Vet andra tikägare som har kört runt bland vet. och röntgat tills de fått resultat som passar dem. Och så j-a dålig kan Fia inte vara(kanske fel hane)men vi är alla barn i början Förlåt om jag gjort dig upprörd!

Ja det är ju massor som ska stämma:laugh:

Sen blir det ju ännu en faktor om man vill, som jag, ha en hund att jobba med och ställa ut.
Hälsa, mentalitet, utseende o arbetsvilja, inte helt enkelt att hitta allt i en corso idag tyvärr, men jag hoppas och tror att aveln fortsätter att gå uppåt:laugh:

Skulle dock vilja se en skärpning från skk och racc:s sida så att det inte under några möjligheter går att använda och sedan bortförklara användandet av belastade eller mentalt ostabila hundar i aveln.

De som gjort sig "besväret" med att kolla upp din tik är intresserade av rasen, har cc själv(a) och vill att rasen ska vara så sund som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat