Hej! hjälp mig snälla!!

S

Somligagillarmig

Jag har en liten/stor häst på 1.52 och jag undrar hur högt (ungefär) Han kan hoppa. Och om han måste tävla som stor häst eller D-ponny. Själv ska jag satsa på både dressyr och hoppning. Det är ju mkt markarbete i hoppning så man kan ju liksom inte komma undan det momentet(Som mina kompisar vill!!!) Men en kompis är riktigt duktig och vill träna dressyr. Jag har lite problem med att få honom att samla sig. Hur mgör man det korrekt? Jag vill ABSOLUT inte förstöra honom. Han är jätteduktig bara man får honom att arbeta rätt.Jag har haft honom i 7 nästan 8 månader nu. Jag har börjat känna honom riktigt nu. På banan går han bra och sådär Men ibland så känner jag att när vi hoppar så struntar han i mina tygeltag(ge och ta tygeltagen!). Annars så går han ju perfekt. I trven så går han fint över bommar och sådär. Han går fint i form och sådär. Ska man ha ett skarpare bett i hoppningen? Dom bett jag ahr är tredelat och tvådelat. Det tredelade är vad jag har lärt mig skarpare än det tvådelade. Är det sant? Jag rider oftast på det tvådelade men det tredelade reagerar han nästan inte på. Förklara gärna för mig!!:confused: Jag har liksom inte så mkt erfarenhet. Men jag kan en del. Men inte precis om bett. Det enda jag kan om dom är vad dom heter och att dom har funktioner och att dom ser olika ut!!! -.-'!! SNÄLLA!! HJÄLP mig!! Jag är desperat. Snart kommer våran ridbana fram under alla denna snö vi har häruppe! Och då vill jag RIDA!! ^^ :)

Sv: Hej! hjälp mig snälla!!

Varför inte gräva fram en tränare när ni ändå gräver fram ridbanan?

Det du behöver är inte hjälp från ett internet forum utan en duktig tränare! Och det skulle nog sitta bra med några teori lektioner också.

Eftersom han inte är D-ponny så måste ni tävla som häst. Försök hitta en bra tränare som kan hjälpa er, då kan du också få hjälp med bettfrågor mm.

lycka till!

Pålle nr. 1 är 148 cm tar sig knappt över 60-70 cm

Pålle nr 2 är 139 cm hoppar med lätthet 1 m

Dessa hästar är samma ras och är lika gammla. Hmm kanske har med individen att göra hur högt en häst kan hoppa. Eller så är det en omvänd proponalitet ex y=1/x

Ta till dig de överstående tipsen!

precis som många andra har föreslagit tror jag att det bästa hade varit om du fick träna för en riktig tränare, istället för att enbart få hjälp här på internet:) denne kommer säkert att kunna hjälpa dig och svara på alla dina frågor! :)

Jag har en liten/stor häst på 1.52 och jag undrar hur högt (ungefär) Han kan hoppa. Och om han måste tävla som stor häst eller D-ponny. Själv ska jag satsa på både dressyr och hoppning. Det är ju mkt markarbete i hoppning så man kan ju liksom inte komma undan det momentet(Som mina kompisar vill!!!) Men en kompis är riktigt duktig och vill träna dressyr

*KL* Det är väll jag så klart?:rofl:;)

E kommer att komma upp till sommaren/våren så du vet om du vill rida för henne..:)

Jag vill bara säga såhär till alla här:

Jag har en moster som är ridlärare men bor i Sthlm och jag undrade om någon kunde hjälpa mig lite granna iaf! Det där med bettet vet jag inte riktigt. Och han bli bara het när jag rider på tvådelat med kompisar. Tredelat likadant. Det går inte att träna honom satt han inte blir het. Och jag känner mig som en liten fluga på honom då. Jag känner att jag knappt kan sakta av om någon galopperar framför. Han gör likadant även om det inte finns någon häst framför honom.. Det märkte jag idag. Snälla lite små hjälp kan vara bra. Ska rida själv ett tag nu (säger hon som jag delar stall med!) Så jag ska lyda...:)

Varför inte gräva fram en tränare när ni ändå gräver fram ridbanan?

Njae det är inte lätt alla gånger. Vi bor i en liten liten by (:o) och det är för långt för min moster att åka från Sthlm. Och det är en i Mora som inte kan alla gånger. Och det är en från Ljusdal(?) som inte heller kan komma upp så mkt. Men sen är det ju också det att vi inte har något ridhus!
Sorry men

Det du behöver är inte hjälp från ett internet forum utan en duktig tränare! Och det skulle nog sitta bra med några teori lektioner också.

Teori lektioner?
Varför då? Det behövs ibland medn jag kan faktiskt mer än du tror. (Vad jag vet iaf!) Ta inte illa upp!!

Eftersom han inte är D-ponny så måste ni tävla som häst. Försök hitta en bra tränare som kan hjälpa er, då kan du också få hjälp med bettfrågor mm.

lycka till!

Okej tack så mkt! Tyvärr så finns det inga möjligheter alls att ha tränare på vintern! Vi har inget ridhus i min by! Tyvärr....Bett frågor kom jag på att min moster kunde hjälpa mig med. Hon är ridlärare så det borde hon ju kunna!

Pålle nr. 1 är 148 cm tar sig knappt över 60-70 cm

Pålle nr 2 är 139 cm hoppar med lätthet 1 m

Dessa hästar är samma ras och är lika gammla. Hmm kanske har med individen att göra hur högt en häst kan hoppa. Eller så är det en omvänd proponalitet ex y=1/x

Ta till dig de överstående tipsen!

Okej då fattar jag...(Behövde hjälp att förstå! Tack!!) Själv så förstod jag ingenting av det dära y=1/x (söker psykdoktor!).. xD Skojja! Han har hoppat ungefär inte exakt 1.05 typ. Så han kan ha kapacitet för mer. Vad tror du?

precis som många andra har föreslagit tror jag att det bästa hade varit om du fick träna för en riktig tränare, istället för att enbart få hjälp här på internet:) denne kommer säkert att kunna hjälpa dig och svara på alla dina frågor! :)

Tack så mkt (Läs dom andra svaren!)

DEt skulle ju vara bra om vi kunde ha närmare än 6 mil till närmsta! Tyvärr vi kollar om vi ska ha typ ett litet träningsläger nu..Men vi får se. Tack så mkt ändå!

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 443
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama