Hej behöver råd snabbt

Ä

ÄlskarSnobben

Jag har en fjording som har en liten hage pga en skada så han får inte så i en för stor hage. Men nu är det väldigt mkt klöver och gräs i hans hage för vi har precis kommit hem med dom igen då vi har haft dom i ett annat stall i 2 veckor.
Nu undrar jag om jag kan klippa han gräs med gräsklippare och kratta upp det som blir klippt.. Kan han gå på det då som vanligt. Är lite fundersam över det där med att klippa men det är bara det lösa gräset som dom inte ska äta då väl?
Tacksam för svar snarast:)

Sv: Hej behöver råd snabbt

Jag har en fjording som har en liten hage pga en skada så han får inte så i en för stor hage. Men nu är det väldigt mkt klöver och gräs i hans hage för vi har precis kommit hem med dom igen då vi har haft dom i ett annat stall i 2 veckor.
Nu undrar jag om jag kan klippa han gräs med gräsklippare och kratta upp det som blir klippt.. Kan han gå på det då som vanligt. Är lite fundersam över det där med att klippa men det är bara det lösa gräset som dom inte ska äta då väl?
Tacksam för svar snarast:)

blir ju ändå "avgaser" kvar i gräset. Men låt en annan häst gå och käka upp de mesta kanske, eller ha han ute några timmar i taget?=)

Ok. Det var som jag trodde då med "avgaser" han fick nya skor igår och när jag gick med han på kvällen så gick han lite lustigt och sen när vi vände så gick han stelt typ som på fång. Så det var därför jag inte vågar låta ha beta ner det. .Han har stått där några timmar nu åt gången.. Men hovslagaren sa att det inte är fång det borde han ha märkt sa han utan han trodde det kanske ät ngn söm som sitter högt upp eller så.. Han skulle titta på han imorn... Hovslagaren får ta rätt så mkt framtill på hoven för han inte ska rulla över när han går om man nu kan säga så:P men det beror på hans skada i benet så det kan vara så att han ömmar för skorna och sömmarna!!

Har släppt över min travare nu i hans hage så hon hinner väl äta lite alla fall så får han gå ut senare ikväll:)

tack:)

Hej.

Avgaser får vi av det mesta och det som är farligt med klippt gräs är att det blir upphackat i små bitar som genast börjar att brytas ned och det är då en jäsningsprocess som gör det.
Det är det som är farligt med klippt gräs.
Ang. att hästen din går lite konstigt. Hur mycket har han vart ute och betat? Har han haft fång förut?
Det är många som tror att fång bara finns i akut tillstånd, men det finns faktiskt något som kallas för LGL, Low Grade Laminitis. Det är väldigt många som säger att deras hästar inte kan gå barfota för att dom blir ömfotade varje gång dom tar av skorna och släpper dom på bete. Detta är i flera fall LGL och det behöver inte utvecklas till akut fång, men det är självklart inte bra i alla fall.
Om du märker att han går konstigt och inte är helt övertygad om att det är en söm som sitter lite fel, var försiktig och se noga på hästen din. Det är bara att man ser på hästen sin och om man känner sig osäker så tar man kontakt med folk som vet lite mer om det och lär sig lite själv.
Lycka till :)

Alex

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 855
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar