Hej alla föräldrar:)

T

tamsan

Skulle vara jätte gulligt om ni kunde hjälpa till med en liten undersökning:)

Efter vilken princip döpte ni era barn? Hur många namn har dom?
Med principer menar jag alltså.. om dom är uppkallade efter en släkting, om ni tog namnet för att det var fint o.s.v.

Tacksam för svar:)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Sam har två namn. Det blev Sam redan när han blev till, varför vet jag inte, det var mer en känsla. Sen när han kom ut så var det faktiskt en Sam :D Andra namnet är Anthony efter sin pappas konfirmationsnamn. Mest för att det passade bra ihop med Sam. Så traditionella är vi hihi :D
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Jason har 3 namn.
John efter sin pappa och hans morfar
Ove efter sin farfar
Jason för att vi ville ha ett annorlunda namn med amerikansk prägling
Sen har han efternamn efter både mig och sin pappa.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Våra barn har ett "eget" namn och ett släktnamn.

Och bara för formens skull - dopet har inget med namnet att göra, även odöpta barn har namn;)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Sebastian har 2 förnamn, varav just Sebastian är tilltalsnamnet då. Han har även båda våra efternamn, för att jag på något vis ville föra vidare min pappas efternamn, som aldrig hade funnits kvar annars. Vi använder dock inte det, och han får själv välja som vuxen sen om han vill ha det eller ej.

Förnamnen är tagna för att dom är fina, och passar honom. Han är inte döpt, och har inget släktnamn alls.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Elis Karl Erik
Elis för att det var gammalt, ovanligt och vackert.
Karl för att det är et släktnamn på min sida.
Erik för att det är ett släktnamn på sambons sidan

Alvin Karl Herman
Alvin av samma anledning som Elis.
Karl för att att det är ett släktnamn, och för att det faktiskt var det enda av mina släktnamn som gick att kombinera med Herman.
Herman för att det är sambons släktnamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min son är inte döpt och kommer inte att döpas. Namn har han fått ändå.
Han har ett tilltalsnamn och ett till förnamn, båda två valda för att de är fina och passar honom. Sen har han förstås ett efternamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Våra barn har tre namn var. Tilltalsnamnen är valda för att de är vackra. Alde har sedan ett släktnamn från vardera sidan (Victoria, Inez), medan Idun har ett släktnamn (Adele) och ett "fint" namn (Nike), eftersom vi hade väldigt svårt att enas om vad hon skulle heta...
De heter alltså:
Victoria Inez Alde (Initialerna blir via, mitt användarnamn.)
Adele Nike Idun

Inez är min farmor, och Adele var farmors syster. Victoria hette min mans farmor i andra namn. Helst hade jag velat att Idun hade fått heta Kerstin i andra namn, efter min mormor som gick bort när min mamma var tre år gammal, men eftersom jag fick kämpa ett par månader för att få igenom Idun, så gav jag mig på Kerstinfronten, och det blev Nike som andranamn, eftersom det var det min man helst hade som tilltalsnamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Vår son heter John Emil

Jag bestämde tidigt att bebisen skulle heta Emil om det blev en pojke och det blev det. Dessutom var det en liten Emil :love: Passar perfekt. Fick veta efter att vi bestämt att han skulle heta Emil att min morfar hette det som andranamn. Men det gjorde snarare att man blev tveksam, fast då var lillkillen redan vår Emil! (min morfar var inte mycket att hänga i julgranen:()

John heter han efter sambons morfar. Det är taget med kärlek trots att jag eller sonen aldrig träffat denne man. O vad jag önskar att denne man fått leva lite längre istället för min egen morfar. Han hade varit så glad för att få se sitt barnbarn som tog över gården med "fru" och barn.

Vi väntar nu barn igen och om det blir en flicka kvarstår alternativet från förra gången Emma Linnea (inga släktnamn vad jag vet, låter bara så fint) men om det blir en pojke till....:confused: Ingen aning.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Jag uppfattade det som att ts menade döpt - namngiven, inte döpt - upptagen i församligen. Vår son är inte heller döpt i den bemärkelsen men jag tror ts mest var ute efter varifrån namnen kom. Eller?
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min tjej har 3 namn. Först heter hon Elina, som vi valde för att det var fint :) Sedan heter hon Elisabeth sm är ett släktnamn, alla äldsta döttrar heter det i min släkt - plus att min sambos mormor hette det i mellannamn också.
Sedan heter hon Minette, eftersom hon har franskt påbrå (via sin pappa/min sambo) och franskt efternamn. Dessutom betyder Minette liten kattflicka, och vi är kattmänniskor :D (Det är ju ett namn också).
Lite rörigt, men så tänkte vi :)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Efter vilken princip döpte ni era barn? Hur många namn har dom?
Med principer menar jag alltså.. om dom är uppkallade efter en släkting, om ni tog namnet för att det var fint o.s.v.

Tacksam för svar:)

Mina barn är inte döpta.

Min son fick ett namn efter sin morfar, ett efter sin pappas morfar och ett eget. Det egna namnet valde vi för att det passade honom och för att det har en fin betydelse.
Min dotter fick ett namn efter sin mormor, ett efter sin pappas farmor och ett eget. Det egna namnet valde vi för att både pappan och jag länge har tyckt det är väldigt vackert, för att det passade henne och för att det har en fin betydelse.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Som tilltalsnamn valde vi Hannes, vi kunde inte komma på något namn så jag bara rabblade en massa namn för sambon och så sa han att han tyckte Hannes var fint. Jag ville inte ha ett alldeles för vanligt namn, inget 10-i-topp. Som andranamn heter han Ernst, för det kallades han när han låg i magen av framför allt sambon och vi kunde inte komma på något annat. Jag tyckte egentligen det räckte med ett namn, men sambons två andra barn har två namn så han ville även att vår skulle ha det och för mig spelar det inte så stor roll.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Vår dotters tilltalsnamn kommer bli Amanda bara för att vi båda två tyckte det var ett fint namn. Hennes andranamn kommer bli Ingrid eftersom jag, min mamma, min farmor och min mormor heter det.
Nu har hon mitt efternamn men kommer byta till sin pappas när vi skickar in papperen!
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Mina barn är inte döpta.

Men de heter;

Leo BASTIAN Valentin.
Alla namn är valda för att de är fina. Min gammelmorfar hette Leo, men det är inte därför Bastian heter det.

Love VINCENT Theodor.
Vi gillade namnen. Inga släktnamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min dotter har 2 namn, Frida Madeleine. Frida är ett släktnamn (min gammelmormor), Madeleine bara dök upp när vi såg henne på BB.

Barn nr 2 kommer även det att få ett "eget" namn som tilltalsnamn, och ett släktnamn som andranamn.

Barnen får bara pappans efternamn, jag har dubbla efternamn (har kvar mitt namn som ogift oxå, eftersom det bara finns 7 st i landet med det efternamnet)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Vi har ju inte döpt sonen i dess egentliga bemärkelse. ;)

Men... han har två namn. Först tänkte vi att det kanske var onödigt med ett andranamn (som man ändå aldrig använder), men sen blev det ändå så att han fick ett till. "Principen" var att hitta ett namn vi båda gillade, som var tvåstavigt (helst) och någorlunda "enkelt" för folk att begripa, men inte alltför vanligt.

Eftersom vi är sambos har han dessutom bådas efternamn; mitt efternamn som så kallat "mellannamn" och pappans som det riktiga efternamnet.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

jag har inte döpt mina barn!:idea:

men sonen fick två namn, ett som vi gillade men inte hade någon anknytning till släkt eftersom vi inte hittade något vi gillande som inte redan var "upptaget" och så pappans nya förnamn

dottern fick tre namn (jag har tre, mamma har tre, lillsyrran har tre) det finns ju så måååånga fina namn!! tilltalsnamnet är pappans favisnamn och råkar dessutom vara ett "släktnamn" på min sida och min morfars mamma hette det i ett dubbelnamn så dottern fick även det andra namnet i dubbelnamnet som tredjenamn och så i andranamn så fick hon ett namn från pappans sida...

bådas tilltalsnamn är väldigt vanliga, sonens inte så vanligt på barn i hans ålder dock , och dotterns var redan bestämmt låååååångt innan vi ens visste att det fanns modenamn - att det typ är det vanligaste flicknamnet de senaste tio åren eller vad det nu är brydde vi oss inte om!!

hmmm virrigt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 269
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
486
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 891
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp