headshaking-vad göra åt det?

lovehorses

Trådstartare
Har tittat efter gamla trådar men hittar inget som svarar på mina funderingar...

Misstänker lite att min häst har det. Provade idag att rida med en nylon strumpbyxor över mulen. Det blev lite bättre, ska testa det flera dagar för att se vad hon säger.

Men vad finns det annars man kan göra för att lindra för hästarna? har de något hopp?
Läste att man ska ta bort sockret till hästarna. Vilket foder finns det minst socker i? Vad ger ni till era hästar?

Läste att försäkringen inte täcker det, stämmer det?

Är det något annat i hanteringen eller skötseln i stallet som man ska tänka på vid headshaking?

Otroligt tacksam för vettiga svar!

Sv: headshaking-vad göra åt det?

Har tittat efter gamla trådar men hittar inget som svarar på mina funderingar...

Misstänker lite att min häst har det. Provade idag att rida med en nylon strumpbyxor över mulen. Det blev lite bättre, ska testa det flera dagar för att se vad hon säger.

Men vad finns det annars man kan göra för att lindra för hästarna? har de något hopp?
Läste att man ska ta bort sockret till hästarna. Vilket foder finns det minst socker i? Vad ger ni till era hästar?

Läste att försäkringen inte täcker det, stämmer det?

Är det något annat i hanteringen eller skötseln i stallet som man ska tänka på vid headshaking?

Otroligt tacksam för vettiga svar!

jag har en häst med hs, ingen vet har konstaterat detta men JAG har! ringde strömsholm för att höra mig för om undersökning och vetens svar var: ca 10000 :- för en undersökning beroende på hur många dagar det tar.
man gör ridprov osv och helst ska man ha filmat hästen så man kan visa! funkar hästen bättre vissa dagar så kan de vara svårt att sätta diagnos.
du kanske vet hur allt går till men de bedövar ju iaf en nerv och försvinner symptomen så KAN det löna sig med en op som kostar ca 35000 :-
chansen är ungefär 50/50 att det blir lyckat och chansen att hästen blir riktigt dålig efteråt är stor.

jag pratade även med mitt försäkringsbolag, jag har if. jag hade tyvärr begränsad veterinärvård och det skulle isf inte täcka!
nu har jag bytt försäkring så jag har full veterinärvård med användbarhet i liv och då hade det täckt om jag hade haft det från början.
hör med ditt försäkringsbolag, det är väldigt olika hat jag hört!

jag har provat nylonstrumpa (funka ej), flughuva (funka ej), flughuva med nosnät (funka ej) equiwinner (funka ej) vet du inte vad EQ är, googla :)
EQ funkade till en viss del, hon får nu ur sig mer svett än tidigare men tog absolut inte bort hs..

nu rider jag inte alls pga att jag är gravid men jag har konstaterat att hennes hs är säsongsbetonat, hon reagerar på värme och insekter samt snö och duggregn.
har du testat att rida i olika miljöer, reagerar hästen lika mycket om du rider i 30 graders värme som i 5 graders värme? är de bättre/sämre att rida i ridhus?
har du testat att rida i mörker? (en del hästar utlöser hs i direkt solljus).

det stämmer att man ska ta bort all socker/stärkelse till hästar med hs.
foder utan stärkelse är väldigt svårt att hitta men undvik betfor och havre, vad ger du hästen för foder nu?
jag ger min pellets och bytte till en ur kraffts sortiment (protein plus som innehåller 10 % stärkelse).
det är fortfarande lite men betydligt mindre än de flesta.

hs kan växa bort och det kan bli värre med åren. tyvärr! jag har resonerat som så att så länge jag ser att hon inte lider så får hon stanna kvar i livet.. en undersökning och op för ca 45 tusen som KAN göra henne frisk har jag tyvärr inte råd med :( men det ska MYCKET till innan jag tar det beslutet...

kanske inte mycket till svar men det är det jag vet om hs!

kram!!!

Tacksam för svar!

Fick lite matnyttigt i ditt inlägg Linnaaa! :laugh:
Jag ska i mitten av september kolla upp sadeln ordentligt för att börja i någon ända och göra uteslutningsmetod.
Men för mig lutar det åt HS Men man vill ju kolla allt en extra gång.

Tror inte det blir någon operation, känns onödigt att utsätta henne för det om det inte är 100 på att hon blir bra.

Jag ska testa i vinter lite mera och se exakt vad hon reagerar på och kanske skriva upp också för att dra uteslutnings metod.
Men hon går mycket bättre när det är mörkt, Då går huvudet rakt fram hela tiden... Har inte tänkt på att det kan vara det, tänkte bara att hon konsentrerar sig bättre med mörker. Tåls att testa på!

Nu har jag krafft musli, den blåa säcken, den har ganska hög stärkelse, ska kanske prova att byta till ett lägre för att se om de blir någon skillnad där.
Vill försöka utesluta så mycket som möjligt!

ja musli är de tyvärr mycket stärkelse i allihop! :/
men de där med foder är ju en djungel, finns så otroligt mycket och man ska tänka på allt och de ska få i sig rätt näring osv.. svårt!

hur beter hon sig när du tror att det är hs?
lika mycket i ridning som när hon står i hagen och boxen?

Det är mest i ridningen, speciellt trav och galopp. Har en film på fb men jag vet inte om man får hit den, måste väl vara på internet för att funka?!
Hon kastar jättemycket åt sidan, speciellt vänster, blir jättejobbigt att rida. När man rider ut är det som värst, har nästan slutat rida ut. På banan är det mycket mindre och mera kontrollerbart.
Har inte sätt något i hagen eller boxen som jag skulle reagera på men jag tänker hålla mera ögonen på det nu för att få en uppfattning av det.

Det är mest i ridningen, speciellt trav och galopp. Har en film på fb men jag vet inte om man får hit den, måste väl vara på internet för att funka?!
Hon kastar jättemycket åt sidan, speciellt vänster, blir jättejobbigt att rida. När man rider ut är det som värst, har nästan slutat rida ut. På banan är det mycket mindre och mera kontrollerbart.
Har inte sätt något i hagen eller boxen som jag skulle reagera på men jag tänker hålla mera ögonen på det nu för att få en uppfattning av det.

om du vill kan du lägga till mig som vän på fb, Lina Bodinsson så kan ja kolla på filmen och se om de är liknande som min gör och kanske komma med tips! :)

Hej, min häst började med hs beteende i maj iår. Då jag googlat o frågat alla i min omgivning ang detta tänkte jag dela med mig av vad jag såhär långt vet.

Jag har den turen att jag har en vet i stallet. Från början ville jag inte misstänka hs, så vi kollade allt som går att kolla hemmavid. Rygg, ev hälta, tänder, syn nos, etc. Hittade Inge fel men likväl var han djupt distraherad och störd av ngt osynligt.
Har provat nosnät men min häst har så känslig nos så han stör sig MKT på den, även om den hjälper lite mot symtomen.

Jag ringde och pratade, framlade symptom och vad vi hittills gjort, med Strömsholm, och samtalet slutade i en tidsbokning i en prisuppg mellan 5-10 000... De rådde mig ta kontakt med förs. bolag innan besöket.

På Strömsholm vill de utesluta ALLT annat innan de ger domen hs. Grundlig kontroll av tänder luftvägar och röntgen av huvud i hals samt ridprov för att se honom skaka på huvudet. Han skakade inte den gången:( OM han hade gjort det kan de lokalbedöva en nerv i ansiktet och på så vis se om det är neurologiskt eller ej. Är det det så kan man operera. Detta har sagts till mig skall kosta ca 25 000 säg plus minus 10 000... Chansen att detta hjälper är ca 60%

Röntgen av huvud visade i min hästs fall att hans ena luftsäck är ngt större än den andra. Detta syntes även då de med kamera kollade luftvägar i luftsäckar. Detta kan vara normalt men skulle kunna vara en svullnad, inflammation el dyl. De sa att det inte är särskilt stor skillnad men tål att ha i åtanke.

Allt detta var vid besök 1 på Strömsholm. Detta kostade mig ca 6500 kr. Försäkringsbolaget(agria) ersatte inget av detta med hänvisning till att de endast ersätter akuta skador!?! Är det så? Iaf, räkna inte med att bli ersatt när du utreder din hästs hs. Blir du det har du Tur! Och nämn isf gärna detta bolag för mig så ska jag byta på alla mina hästar.

Jag blev hemskickad med rådet att rida igång hästen och höra av mig om hur det gick( han har vilat större delen av sommaren pga detta.) 2 v senare ringde jag tillbaka. Hade då ridit regelbundet o han hade visat symtom varje dag både i hagen i vid ridning/ tömk.

Besök 2 var ca 3 veckor efter besök 1. Denna gång ville vi se symptom vid ridning för att sedan göra bedövning. Dessvärre visade han inget där ( regn o mulet väder hjälpte mig inte då det verkar värre vid sol o värme.) vi röntgade huvudet ur fler vinklar för att se om tidigare nämnda svullnad gjort åverkan på käklederna, vilket den inte hade. Hem igen med en från vet utslängd fråga. Vore det kanske bättre om han kom ut till oss och bedövade?

Detta diskuterades veterinärer o deras chef emellan men tyvärr fanns inte möjlighet till detta just nu, då de inte är fulltaliga o detta skulle kosta dem 1 vet och 1 sköterska en hel dag.
Blev förra veckan uppringd av vet som berättade detta och att de hade diskuterat min häst och övervägde medicinering av den svullna luftsäcken. De vill ta ytterligare bilder av huvudet och även se om han visar ngt vid ridning denna gång. Nästa fredag ska vi dit igen så får vi se.

Kan tillägga att hästen gått på bete hela sommaren och varit inne dagtid då symptomen varit värst. Han äter endast havre efter ridning.

Jag har valt att göra denna veterinära utredning, då jag använder hästen till tävling i vanliga fall och därför inte kan nöja mig med att rida i flugmössa maj- okt eller ställa av hästen varje år denna period. Har du din häst till mer kravlösa aktiviteter kanske det är mkt pengar om det löser sig med nosnät. Men tänkt det skulle vara intressant för er som misstänker hs att veta hur vet utredning går till. Jag vet inte om han blir bra igen men känner att jag måste få veta var felet ligger iaf.

Vet har sagt mig att det antagligen kommer trappas ner nu i höst för att återkomma sen vår. Antagligen kommer det obehandlat att trappas upp och om x antal år vara ett året runt besvär.

Hs är overall ett fördjävligt problem då ingen vet vad som utlöser det, vilket gör att du inte kan förebygga det på ngt sätt, och i många fall går det inte att bota. Hjälper inte op eller om man inte har råd med op står man med valet att lära sig leva med det och göra allt för att hästen ska ha det drägligt under de värsta perioderna eller ta bort hästen. Bara du känner din häst väl nog för att ta det beslutet.

Har du fler frågor ska jag försöka svara på dem också:)

Hej, min häst började med hs beteende i maj iår. Då jag googlat o frågat alla i min omgivning ang detta tänkte jag dela med mig av vad jag såhär långt vet.

Jag har den turen att jag har en vet i stallet. Från början ville jag inte misstänka hs, så vi kollade allt som går att kolla hemmavid. Rygg, ev hälta, tänder, syn nos, etc. Hittade Inge fel men likväl var han djupt distraherad och störd av ngt osynligt.
Har provat nosnät men min häst har så känslig nos så han stör sig MKT på den, även om den hjälper lite mot symtomen.

Jag ringde och pratade, framlade symptom och vad vi hittills gjort, med Strömsholm, och samtalet slutade i en tidsbokning i en prisuppg mellan 5-10 000... De rådde mig ta kontakt med förs. bolag innan besöket.

På Strömsholm vill de utesluta ALLT annat innan de ger domen hs. Grundlig kontroll av tänder luftvägar och röntgen av huvud i hals samt ridprov för att se honom skaka på huvudet. Han skakade inte den gången:( OM han hade gjort det kan de lokalbedöva en nerv i ansiktet och på så vis se om det är neurologiskt eller ej. Är det det så kan man operera. Detta har sagts till mig skall kosta ca 25 000 säg plus minus 10 000... Chansen att detta hjälper är ca 60%

Röntgen av huvud visade i min hästs fall att hans ena luftsäck är ngt större än den andra. Detta syntes även då de med kamera kollade luftvägar i luftsäckar. Detta kan vara normalt men skulle kunna vara en svullnad, inflammation el dyl. De sa att det inte är särskilt stor skillnad men tål att ha i åtanke.

Allt detta var vid besök 1 på Strömsholm. Detta kostade mig ca 6500 kr. Försäkringsbolaget(agria) ersatte inget av detta med hänvisning till att de endast ersätter akuta skador!?! Är det så? Iaf, räkna inte med att bli ersatt när du utreder din hästs hs. Blir du det har du Tur! Och nämn isf gärna detta bolag för mig så ska jag byta på alla mina hästar.

Jag blev hemskickad med rådet att rida igång hästen och höra av mig om hur det gick( han har vilat större delen av sommaren pga detta.) 2 v senare ringde jag tillbaka. Hade då ridit regelbundet o han hade visat symtom varje dag både i hagen i vid ridning/ tömk.

Besök 2 var ca 3 veckor efter besök 1. Denna gång ville vi se symptom vid ridning för att sedan göra bedövning. Dessvärre visade han inget där ( regn o mulet väder hjälpte mig inte då det verkar värre vid sol o värme.) vi röntgade huvudet ur fler vinklar för att se om tidigare nämnda svullnad gjort åverkan på käklederna, vilket den inte hade. Hem igen med en från vet utslängd fråga. Vore det kanske bättre om han kom ut till oss och bedövade?

Detta diskuterades veterinärer o deras chef emellan men tyvärr fanns inte möjlighet till detta just nu, då de inte är fulltaliga o detta skulle kosta dem 1 vet och 1 sköterska en hel dag.
Blev förra veckan uppringd av vet som berättade detta och att de hade diskuterat min häst och övervägde medicinering av den svullna luftsäcken. De vill ta ytterligare bilder av huvudet och även se om han visar ngt vid ridning denna gång. Nästa fredag ska vi dit igen så får vi se.

Kan tillägga att hästen gått på bete hela sommaren och varit inne dagtid då symptomen varit värst. Han äter endast havre efter ridning.

Jag har valt att göra denna veterinära utredning, då jag använder hästen till tävling i vanliga fall och därför inte kan nöja mig med att rida i flugmössa maj- okt eller ställa av hästen varje år denna period. Har du din häst till mer kravlösa aktiviteter kanske det är mkt pengar om det löser sig med nosnät. Men tänkt det skulle vara intressant för er som misstänker hs att veta hur vet utredning går till. Jag vet inte om han blir bra igen men känner att jag måste få veta var felet ligger iaf.

Vet har sagt mig att det antagligen kommer trappas ner nu i höst för att återkomma sen vår. Antagligen kommer det obehandlat att trappas upp och om x antal år vara ett året runt besvär.

Hs är overall ett fördjävligt problem då ingen vet vad som utlöser det, vilket gör att du inte kan förebygga det på ngt sätt, och i många fall går det inte att bota. Hjälper inte op eller om man inte har råd med op står man med valet att lära sig leva med det och göra allt för att hästen ska ha det drägligt under de värsta perioderna eller ta bort hästen. Bara du känner din häst väl nog för att ta det beslutet.

Har du fler frågor ska jag försöka svara på dem också:)

hej mimmi!

ang försäkringsfrågan så tycker jag att det låter skumt att de bara ersätter vid akuta skador, vad har du för slags försäkring?
jag har if och när jag ringde för att fråga om de täckte fick jag som svar att min försäkring inte täckte, men då hade jag bara begränsad veterinärvård och livförsäkring - ej användbarhet! skit dålig försäkring men täcker saker som akuta sårskador och såna lätta saker.
hade jag däremot haft veterinärvårdsförsäkring så hade dom faktiskt täckt!
jag hade betalat min självrisk på 2700 :- och inte ett öre mer, tyvärr är deras krav att hästen ska ha varit försäkrad hos dom större tiden av livet (antagligen för att man inte ska ha kunna bytt försäkringsbolag om man misstänkt någon form av sjukdom eller lynnesfel för att sedan göra utredning tre år senare...)
men annars är jag riktigt nöjd med försäkringen, självrisken ligger som sagt på 2700 :- och jag har ingen rörlig!

hade jag även haft denna försäkringsgrad när jag köpt hästen så hade jag kunnat reklamera den då ingår en dolda fel försäkring som gäller för fel som inte kunnat upptäckas vid en vet besiktning inom 24 mån från köpetillfället!

så kolla på ifs försäkringar om du inte är helt nöjd med din!

ang ditt beteende på hästen så har ja haft samma problem denna sommaren.
jag köpte min häst i juli förra året men började rida in henne i slutet av august början på september och märkte då ingenting. problemen kom denna våren i samband med värme, insekter osv.. som med din??
jag har inte gjort nån utredning för att jag helt enkelt inte har råd, jag har valt att mer eller mindre ställa av min häst denna sommaren pga detta, och för att jag varit gravid har de inte spelat mig så stor roll, för att se om problemen fortsätter i vinter eller om de bara varit värmen..

jag använder henne till hobby ridning och lite lätt dressyrträning (inte kommit så långt än...) och förstår att har man en tävlingshäst kan man ju inte bara "ställa av"..

det är verkligen en förjävlig situation och sjukdom detta!!

har du nån film eller nåt du vill dela med dig hur din häst visar hs symptom???

Om hästen har nackbandmask så skakar den på huvudet. Detta syns inte i vanliga träckprov om jag har förstått saken rätt. Detta avhjälps lätt med en dubbel dos av ivomec. Detta hände en god vän för flera år sedan och hon gick också igenom massor av prover där dom inte hittade något. Kanske värt att fundera över?

Om hästen har nackbandmask så skakar den på huvudet. Detta syns inte i vanliga träckprov om jag har förstått saken rätt. Detta avhjälps lätt med en dubbel dos av ivomec. Detta hände en god vän för flera år sedan och hon gick också igenom massor av prover där dom inte hittade något. Kanske värt att fundera över?

men om hästen har nackbandsmask så borde den väl reagera året runt och inte bara under de varmaste månaderna?

Linaaa,
Han är som sagt förs i Agria med full veterinärvård, jag fattar inte heller motivet att det endast försäkrar mot akuta fall... Undrar vem som bestämmer vad som är akut o ej. Ska definitivt kolla med if.

Jag vet inte hur jag skulle kunna lägga upp film här? Då måste jag väl ha filmen på youtube el dyl...? Men vet har velat se filmer så jag har väl en 20-30 filmsnuttar på mobilen för att kunna visa.

Jag tycker att min häst har blivit lite lugnare nu när det blir kallare ute, men det är svårt att säga... Han får ju "anfall" emellanåt även nu.

Linaaa,
Han är som sagt förs i Agria med full veterinärvård, jag fattar inte heller motivet att det endast försäkrar mot akuta fall... Undrar vem som bestämmer vad som är akut o ej. Ska definitivt kolla med if.

Jag vet inte hur jag skulle kunna lägga upp film här? Då måste jag väl ha filmen på youtube el dyl...? Men vet har velat se filmer så jag har väl en 20-30 filmsnuttar på mobilen för att kunna visa.

Jag tycker att min häst har blivit lite lugnare nu när det blir kallare ute, men det är svårt att säga... Han får ju "anfall" emellanåt även nu.

ja det är väl youtube isf!

nej det låter verkligen konstigt. alltså okej självklart ringer man ju kliniken och försäkringsbolaget direkt en skada inträffar, man väntar ju inte en månad om hästen stukat sig och blivit blockhalt.. men såna här saker som nästan smyger sig på, som säkert inte många ens vet vad de är... hur ska man kunna säga att det är akut om man inte kan precisera vilken dag "det hände" :S
det låter galet..
läs igenom pappren ordentligt också och hör om det verkligen stämmer!
jag minns inte men satt och googlade på en herrans massa försäkringsbolag och då stog faktiskt till och med just headshaking med under rubriken "ersätter skada för:"
jag kan försöka kolla upp ikväll och se om jag hittar nåt!

det är ingen som har sagt till dig att du inte bör ge havre till hästen?
det har i alla fall jag fått höra, man ska inte ge foder som innehåller stärkelse eller socker, dvs absolut inte havre eller betfor.
det finns ju i princip inga foder som inte innehåller nån stärkelse alls men jag har hittat ett ur kraffts sortiment (pellets) som bara innehåller 10 % stärkelse.

Suck, denna försäkringsdjungel!
Nej ingen har sagt ngt om havre... Men nu i sommar har det ju mest blivit gräs iom att han inte gått särskilt hårt. Jag ska hålla extra koll på han när jag tar in honom på stall och börjar fodra som vanligt.. Vad hette det foder du ger? Bra o veta om jag märker att han blir värre.

Hur kommer det sig att socker o stärkelse förvärrar symptomen? Det är ju en neurologisk åkomma?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 519
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka