headshaking syndrom...??

F

fonen

igår så såg ja att min häst stog i hagen och skakade på huvet, upp o ner..och sen stog och åt som vanligt igen, och sen började den skaka lite på huvet igen.

första gången jag såg de och hästen hade gått ett ganska hårt pass i dressyr precis innan.

tänkte direkt på headshaking grejen.
kan detta bara börja helt plötsligt utan anledning?

märkte ingenting förra våren eller nåt på hela sommarn eller hösten eller vintern.

jätte jätte orolig att de ska vara de..
eller kan hästar göra så ibland utan att de är någon fara?
de va inte små skakningar liksom de va mer med hela halsen..

usch..väldigt jätteorolig..borde ja oroa mig eller kan dom göra så tillfällit?

Sv: headshaking syndrom...??

ingen som kanske kan veta om dom kan skaka så med huvet bara tillfälligt nångång?

nåt svar??
behöver nåt lugnande svar..

Är det en enstaka gång behöver du inte oroa dig. Hästen kanske fick ett höstrå i örat?

Sådana beteenden kommer ibland, det är om det upprepas under längre tid som man ska oroa sig!

tack så jättemycke..väldigt mycke lugnare nu.

Har du kollat öron, runt huvudet? Hon kanske blev biten av något, eller som Azizi skriver, irriterat sig på ett höstrå. Fortsätter det under längre tid bör du ju kolla upp...

en gång är inget att oroa sig för, två ggr på kortare tid däremot börjar man ju undra vad de kan va.

min häst har också gjort så nångång, och ja ja blev också jätteorolig och börja föreställa mig dom värsta sakerna som ja alltid gör, men hästen har inte gjort så nån mer gång vad ja sett..så dom kan nog göra så bara tillfälligt också.

igår så såg ja att min häst stog i hagen och skakade på huvet, upp o ner..och sen stog och åt som vanligt igen, och sen började den skaka lite på huvet igen.

första gången jag såg de och hästen hade gått ett ganska hårt pass i dressyr precis innan.

tänkte direkt på headshaking grejen.
kan detta bara börja helt plötsligt utan anledning?

märkte ingenting förra våren eller nåt på hela sommarn eller hösten eller vintern.

jätte jätte orolig att de ska vara de..
eller kan hästar göra så ibland utan att de är någon fara?
de va inte små skakningar liksom de va mer med hela halsen..

usch..väldigt jätteorolig..borde ja oroa mig eller kan dom göra så tillfällit?

Sluta oroa dig! Förmodligen var det något som störde just då.

Tott - "headshakingexpert";)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka