Headshaker (Sammanfogad)

Evergreen

Trådstartare
Headshaking syndrome?

Vill veta allt om denna åkomma...

Hur uppstår den?
Går den att bota?
Ngn som har erfarenhet av detta på sin häst? Hur gick det?

:bow:

Sv: Headshaking syndrome?

Har du sökt på Internet?

jag har en helt egen teori, har ingen aning om den är sann, men värd att prova.
Jag tror att sadeln trycker på en nerv.
Ofta lägger hästen öronen rakt ut och ser osäker ut...
den slutar när man släpper tygeln...(vilket även påverkar manken...)

En annan teori är att det handlar om nackbandsfästet

men sök på nätet

Nu blir jag nyfiken! Hur yttrar sig detta? Har nämligen en som skakar på huvudet ibland...

Ja, jag har sökt lite på internet men inte hittat speciellt mycket... Det verkar inte vara en "erkänd" sjukdom? Men jag minns att jag har läst en del om den här, men det var ett tag sen...

Min tränares bästa dressyrhäst avlivades pga. headshaking sommaren 2003. Symptomen började sommaren 2002 med att han kunde rycka till med huvudet vid ridning och liksom se lite "rädd" ut, både på blicken, kroppspråket och öronspel. I början var det endast vid ridning. Men han var en väldigt känslig häst och i början trodde man att det var pga. flugor tex, så han reds med flyveil eller flugmask jämt och då blev det mycket bättre. Men när hösten kom och tog med sig flugorna så blev det ändå bara värre och värre. Det visade sig bli lite bättre när det var kväll och mörkt när han reds men efter ett tag kunde han få dessa anfall både vid fri skrittning i skogen och till och med i hagen/boxen. Då började utredningarna, hela hästen röntgades, han behandlades för diverse olika sjukdomar, tex. ehrlichios och borrelia, allt foder byttes ut i omgångar (till och med höet byttes ut mot halm en period!) ifall det berodde på allergi osv osv. Ingenting fungerade och det blev bara värre och värre. På våren året efter hade det blivit så illa att hans anfall fick honom själv att bli rädd för sig själv, han kunde liksom få panik av sitt eget beteende, det var jätteläskigt att se. Så veterinärer och tränaren beslutade att det var ingenting mer att göra och att det inte var snällt att låta honom leva.

Detta är den enda hästen jag känt som haft headshaking syndrome, det kanske finns mildare varianter också.

Jag har erfarenhet!!!!!
Min häst drabbades av det en höst. Då undersöktes svalget (som vad svullet), hästen medicinerades och blev så småningom bra.
...för att bli "sjuk" igen på våren. Jag försökte med allt men ingenting hjälpte. Det var många "turer" under åren men vändningen kom efter en håranalys som visade att min häst har "diabetes". Jag fick rådet att ta bort allt socker från maten - gjorde det, och hästen slutade skaka på huvudet :bump: :bump:

Jag läste massor om HS på internet och hamnade också någon gång på en engelsk sida där forskning visade att HS just berodde på sockeröverkänslighet. Att min häst är sockeröverkänslig "bevisas" också genom att han hade fång för några år sedan.

HS är en "sjukdom" från helvetet! Oj vad jag har gråtit och funderat och känt hopplöshet, men nu har min häst funkat och varit symptomfri i många år.:banana:

Det finns också en hel del hjälpmedel som kan hjälpa. Jag köpte t.ex nosnät från www.equilibriumproducts.com och hästen blev ridbar med nätet - inte 100 % symptomfri, men ridbar.

Sök här på buke - jag (och andra) har skrivit om eländet förut.

...och det där med sadeln tror jag inte på - min ryckte med huvudet utan sadel också. Inga fel i nacken hade han heller - kroppen kollades upp av kiropraktor. Men vad jag har läst så finns det ändå många orsaker som kan ge samma problem; allt från tänderna - öronen - hjärntumör mm

Det var periodvis ganska läskigt med min häst också. Han frustade och fnös skakade på huvudet och slog med frambenet. Det värsta var då man märkte att hästen hade RIKTIGT obehagligt men man visste inte vad man skulle göra. Symptomen var värst vid ridning utomhus men visade sig också i ridhus.

Precis det där med sadeln stämmer inte, då min tränares häst gjorde likadant tom. utan ryttare. Det där med diabetes undersöktes också på hennes häst, och som sagt byttes allt foder ut etc. utan förbättring. Men jag tror att HS är lite som kolik, det är mer ett samlingsnamn och ett symptom, sen kan det säkert finnas varierande orsaker.

Precis! Slog med frambenen gjorde den här också, och kliade nosen frenetiskt mot marken, väggar, frambenen etc.

En lärare till mig på hästgymnsiet har haft en häst med de syndromet, det började med att hon också ryckte till då och då men till slut skakade hon på huvudet så mycket att hon gick om kull. vet inte riktigt vad det kom ifrån men de fick ta bort henne efter flera utredningar.

www.headshaking.com
Vet inte hur tillförlitlig den är, de säljer ju medicin...men står mycket om symptomen iaf.

Är det ingen som har någon positiv solskenshistoria om headshaking :crazy: Jag är nämligen övertygad om att min häst har det... Ska ringa runt lite imorn och se vad jag kan få fram.

Min historia är väl en solskenshistoria :idea:
...men solskenet är långt borta (från sinnet) då man är mitt uppe i det!

Vår Pelleplutt fick det för några år sedan. Han kunde ibland stå och vifta hysteriskt med huvudet i hagen mitt på dagen utan flugor omkring sig. Vi prövade med nosnät men inget hjälpte. På hösten försvann det. I mars året därpå återkom det. Då tog vi bort vår älskade ponny, inte bara därför utan han var väldigt dålig i sin mage med:cry:

Min häst har också alltid varit lite lös i magen. Efter att han hade fång och jag ändrade foderstaten totalt så blev han mycket mycket bättre. Kan nog påstå att han nuförtiden har riktigt nära normal kack, som ibland (i synnerhet vid spännande situationer) är lös.

Det var nästan exakt samma sak med min kompis halvblodssto...
I slutet viftade hon så att hon höll på gå omkull.
Alla tänkbara prov togs men till slut gav min kompis upp. Jag förstår henne. :(

tott skrev:
Min häst har också alltid varit lite lös i magen. Efter att han hade fång och jag ändrade foderstaten totalt så blev han mycket mycket bättre. Kan nog påstå att han nuförtiden har riktigt nära normal kack, som ibland (i synnerhet vid spännande situationer) är lös.
Våran blev adlrig bättre i sin mage. Ett antal kurer provades även på klinik. Veterinären gav honom 20% överlevnadschans då allt som kom ut magen på honom var brunt vatten, ingen tillstymmelse till fast avföring. Han åt endast ensilage på slutet, hö kunde haninte äta pga hosta. Agria dömde ut honom på stört efter att han hade magrat av mer än 100 kg på någon månad.
Ångrar inte att vi tog bort honom istället för att försöka laborera med olika kurer.

Jag tror med säkerhet att ni gjorde det rätta då ni lät hästen somna in.

Orsaken till att jag skrev det där om magen var att jag funderade om det finns något samband/vilket samband dålig i magen och HS har.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka