HdR eller Wintec

N

Norrberge

Hejsan.
Jag har ett isissto som har en Henri de Rivel Trekhener (eller hur det stavas).
Den sadeln ligger ganska bra på henne me den känns stor och klumpig för en sådan liten häst. Dessutom glider den fram väldigt snabbt!
Min isisvallack, har en Winte Dressut Cair, med rött järn (large).

Jag la på stoet Wintecen och jag tyckte den låg bra, dessutom tycker jag den är så skön!! :) Jag tog lite bilder och tänkte fråga kära buke-folket vilken sadel dom tycker ser bäst ut på henne.
Men istället för att lägga ut en massa bilder så lägger jag ut en länk till albumet ist. Kommenter på pix ellerskriv mer detaljerat här vad ni tkr!
Hälsningar Karro.
Länk: http://www.pixbox.se/alb_show_id439592_page0.html

Sv: HdR eller Wintec

Ingen av sadlarna sitter relativt bra..
båda är för trånga samt ligger i bakvikt!
Ta ut en bra sadelutprovare för att inte låta hästen lida för okunnighet.

Wintec-sadeln är 3 bomvidder för smal. Att byta till vitt järn kommer inte att räcka.
// Linda

HdRn låg bra i balans, men om den glider fram är ju nåt fel. Antingen för smal eller för böjd.
Wintecsadeln låg helt katastrofalt.

Jo, det tyckte jag. Men jag tkr inte du ska säga att mitt glada, snälla underbara sto lider för att jag undrar hur jag ska göra med vårat sadelproblem. Jag vet också nu när jag provat rida henne med sadeln att det inte funkade med den.

Jag vill inte verka otrevlig eller ngt, men jag vill bara inte att man drar sådana slutsatser.

Ang. Wintecen så provade jag rida i den idag, det kändes bra, men den gled också fram.
Nu har jag fått möjligheten att få hem en Wintec island med rött järn på måndag och prova. Tror ni det kan funka bättre?? Ska jag skaffa ett bredare järn och prova med svanskappa?

Tack för alla svar!! :bow: Vad vore hästSverige utan bukes folk?!

Hur kan det ha känts bra att rida i en sån sadel? Antingen känner du inte din häst, eller så är din häst så van vid att gå med en sadel som är för smal, trycker och klämmer och hindrar bogarna att hon inte säger nåt om det... Och det är inget bra, det är riktigt illa faktiskt.

Sadlarna passar inte. Men jag förstår inte vaför du måste vara otrevlig för det..:crazy:

Okej, förlåt. :/
Jag känner min häst och hon gick fint när jag red i Wintecen, dock detta går hon som finast när jag rider barbacka, man kommer så nära hästen i dom sadlarna tycker jag.

Ang. Wintecen så provade jag rida i den idag, det kändes bra, men den gled också fram.
Nu har jag fått möjligheten att få hem en Wintec island med rött järn på måndag och prova. Tror ni det kan funka bättre?? Ska jag skaffa ett bredare järn och prova med svanskappa?

Tack för alla svar!! :bow: Vad vore hästSverige utan bukes folk?!

Nej, jag tror inte det kommer att funka bättre. Din häst behöver bredare sadel än så. Rid inte med för smal sadel.
// Linda

Så det skulle inte funka med ett vitt järn? Har ni ngt förslag på sadel som kunde passa henne?

* Får man tävla med barbackasadel?

Vad jag kan se så är din islänning rak i sin rygg, då passar inte Wintec, eftersom den har en svängd bom och ju bredare järn du sätter i dessto mer svängd blir bommen - som en banan!

Innan jag visste detta om Wintec-sadlarna hade jag en själv till min breda islänning. Hade det bredaste järnet, men sadeln låg ändå mer över hästen än på, dessutom gled den fram. Nu kommer jag köpa en bomlös från Soft Saddles i stället.

Svårt att se när du inte har någon bild på hennes rygg utan sadel. Morris & Nolan kan vara ett alternativ. Inte för smal bomvidd, runt 33 om jag får gissa vilt.
// Linda

Liknande trådar

N
Islandshäst Hejsan. Jag har ett isissto som har en Henri de Rivel Trekhener (eller hur det stavas). Den sadeln ligger ganska bra på henne me den...
Svar
15
· Visningar
1 191
Senast: Smultron92
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 436
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?