HD tar inte upp fallet Silver

Sv: HD tar inte upp fallet Silver

Synd, han förtjänar ett hårdare straff :devil: 6 månader är ju rena hånet mot Silver och ponnyns ägare :(

Håller med. Sverie är ett slappt land. Annat är det med England. Läste detta: I England dömdes en 66 årig kvinna som hade en djuraffär till fotboja, nattligt utegångsförbud samt 20 00:- i böter för att ha sålt en guldfisk till en minderårig kille. I England är det förbjudet att sälja djur till barn under 16 år. Lite annat GO i engelsmännen tror jag. Förövrigt kostade fisken 15:- :D

I England dömdes en 66 årig kvinna som hade en djuraffär till fotboja, nattligt utegångsförbud samt 20 00:- i böter för att ha sålt en guldfisk till en minderårig kille. I England är det förbjudet att sälja djur till barn under 16 år. Lite annat GO i engelsmännen tror jag. Förövrigt kostade fisken 15:- :D

Lite overkill där :D

(Ridsport)
Högsta domstolen ger inte prövningstillstånd i domen mot den man som fällts för att ha skadat ponnyn Silver så svårt att den måste avlivas.

Läs mer...

Hade hoppats på ett hårdare straff.. :devil: men å 2a sidan så försvann risken för att han blivit frikänd eller fått lägre straff....:eek:

Som så många andra redan skrivit är ju 6 månader löjligt lite för det han gjort! Lägg till en eller två nollor efter 6:an, då skulle det ju vara ett betydligt mer rimligt straff!

Men tur i allafall att inte HD tog upp fallet!

Håller med. Sverie är ett slappt land. Annat är det med England. Läste detta: I England dömdes en 66 årig kvinna som hade en djuraffär till fotboja, nattligt utegångsförbud samt 20 00:- i böter för att ha sålt en guldfisk till en minderårig kille. I England är det förbjudet att sälja djur till barn under 16 år. Lite annat GO i engelsmännen tror jag. Förövrigt kostade fisken 15:- :D

Herregud vilken idioti.
Dock ett liknande straff+ bra mycket till hade passat i fallet silver :(:crazy:
Fram för allt DJURFÖRBUD vilket inte finns i domen så vitt jag vet...

Eftersom det var den dömde som överklagade domen, och inte åklagarsidan, så hade straffet inte kunnat skärpas iallafall. För att få ett skärpt straff krävs att åklagaren/svarandesidan överklagar domen...

Jag har svårt att se hur ett djurförbud hindrar någon från att förgripa och våldföra sig på andras djur. Men ja, önskvärt vore ju om personen höll sig undan från allt levande öht...

Jag har svårt att se hur ett djurförbud hindrar någon från att förgripa och våldföra sig på andras djur. Men ja, önskvärt vore ju om personen höll sig undan från allt levande öht...

Min tankegång alltså. Får han inte ha djur så kan inte dessa råka illa ut iaf fotboja resten av livet hade jag inte sagt nej till heller. Då är det alla djur nästan helt säkra från honom iaf.

Silver (eller "Aspri" dvs vit på grekiska som vi kallade henne) är borta och kommer inte tillbaka. Det är inte bara en gång som jag har vänt mig om i stallet och kännt henne bakom mig. Hon finns hos oss fortfarande.

Straffet kunde aldrig ha höjts varken i Hovrätten eller i Högsta Domstolen, utan det var åklagaren i Tingsrätten som borde ha yrkat på ett strängare straff. Det gjorde han inte pga att han inte hade belägg för det (han hittade inte prejudicerande fall att hänvisa till). Det fanns sådana men han hittade dem tyvärr inte. Så står det i lagen.

Vi har väntat i 2,5 år på denna dom och jag måste säga att jag grät när kuvertet kom från Högsta Domstolen igår. Vår väntan är över och våran älskade ponny får vila i frid. Hans Christer Hussein Nilsson (han är dömd och hans namn ör numera offentlig handling) får sitt straff, om än lindigt.

Jag vill INTE att denna tråd också blir en lynchningstråd. Aspri är död och begraven, Christer Nilsson är dömd och kommer sona sitt brott när han så småningom låses in och jag och min numera 15-åriga dotter kan äntligen gå vidare i livet på ett stapplande sätt. Jag hoppas att Nilssons 2 barn aldrig behöver ”betala” för deras pappas sjuka läggning!

RIP vår älskade Aspri!

Åh vad fin hon är! :love:
Trots det orättvisa och ofattbara som hände henne och er så fick ni allafall ha den stora turen att få ha en så fin ponny i ert liv!
Det måste ju vara nära nog omöjligt än att tänka så, men ni får ju försöka trösta er med allt fint ni fick uppleva med er jättefina häst!

Och hat och tankar på hämnd är ju något som tär mest på den som har hatar och vill hämnas, och ni gör ju rätt som inte förstör för er med att hata och tänka hämnd! Tänkte på att du ju tänker på brottslingens barn. Håller med, stackars dem! Man väljer ju inte sina föräldrar! :(

Lycka till i framtiden!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 264
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?