K
_karlsson_
Sv: HD-röntgen nr 2?
Det där reportaget i Hundsport är bra.
Vore dock kul att veta hur många som röntgas om. Överklagan sker några gånger per år, men vanlig omröntgen skulle vara intressant att ha siffror på.
Det är intressant. Kanske jag ska vara glad att min hund har dubbla C-höfter (ej vare sig pålagringar eller slappa leder) för graderas hunden till B/B med tillägg "slappa leder" är det risk för problem. Det sägs ju att lindrig dysplasi inte brukar besvära hunden, medan ex artros kan visa sig bli besvärligt.
Texten jag har markerat med fet stil i citeringen ovan bekräftar det jag hela tiden trott. Många historier går om att "ja han röntgades med C/D men efter tre månaders cykelmotion fick han resultatet B/B". Typ. Att hunden växer till sig och kroppen utvecklas i unga år är en sak. Men... hur kan ledskål/höftkula ändra form av det byggs muskler runt om...? Det kan jag inte fatta. Det måste ju ha med slappa leder att göra.
En riktigt djungel det här som sagt. Mycket finns att läsa men mycket är oklart.
Det där reportaget i Hundsport är bra.
Det är möjligt att låta röntga om sin hund
och få de nya bilderna avlästa. Vanligtvis blir
diagnosen oförändrad.
Vore dock kul att veta hur många som röntgas om. Överklagan sker några gånger per år, men vanlig omröntgen skulle vara intressant att ha siffror på.
En ”slapp led” är en led vars läge i höftledsskålen
förändras. Håkan menar att
en slapphet som är ”försvunnen” från
den ena undersökningen till den andra
kan vara en chimär. Man lurar sig själv
genom att tro att hunden tack vara ökad
muskelmassa har blivit bra och kommer
därigenom att använda en dysplast i aveln.
En fast led påverkas inte av sederingsmetod,
däremot en slapp led som
ger sig till känna i högre grad om hunden
är djupt sederad.
– Det sägs ibland att slappa leder inte
är ett problem och att det bara visar sig
när hunden är sederad men så är det
inte. När hunden har arbetat hårt och
blir trött rör sig den slappa leden onormalt.
Vi vet att om man undersöker ett
större antal hundar med slappa leder har
en hel del av dessa artroser, det vill säga
pålagringar. Hos den enskilda individen
är det kanske inget problem, däremot
för populationen, säger Håkan.
Det är intressant. Kanske jag ska vara glad att min hund har dubbla C-höfter (ej vare sig pålagringar eller slappa leder) för graderas hunden till B/B med tillägg "slappa leder" är det risk för problem. Det sägs ju att lindrig dysplasi inte brukar besvära hunden, medan ex artros kan visa sig bli besvärligt.
Texten jag har markerat med fet stil i citeringen ovan bekräftar det jag hela tiden trott. Många historier går om att "ja han röntgades med C/D men efter tre månaders cykelmotion fick han resultatet B/B". Typ. Att hunden växer till sig och kroppen utvecklas i unga år är en sak. Men... hur kan ledskål/höftkula ändra form av det byggs muskler runt om...? Det kan jag inte fatta. Det måste ju ha med slappa leder att göra.
En riktigt djungel det här som sagt. Mycket finns att läsa men mycket är oklart.