Diskussion om HD-röntgen

Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag håller med ovanstående, en hund kan ju ha slappa leder i höfterna och det kan bero på lite för dåliga muskler som håller kulan "på plats",och därav få ett c på höften men om du sen tränar upp muskulaturen i bakkärran på hunden så kan det resultera i en bättre grad.
Detta har dock inte med pålagringar för övrigt att göra, för en pålagring sitter ju där.

detta är wen av anledningarna till att en del röntgar om, samt fel lugnande medel som ex.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag vet inte om man kan kan ta så dåliga röntgenbilder att pålagringar inte syns. Jag har ingen aning om vad som är tekniskt möjligt/omöjligt och inte.

Däremot så handlar ju inte alla HD-fall om pålagringar och då kan jag absolut förstå att det går att få olika utlåtanden och det går tveklöst att få hundens position när den röntgas att få höfterna att se sämre ut än de egentligen är.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Vet en hund som fick resultatet B med lindriga pålagringar. Man mäter ju vinkeln när de bedömer numera, förr tittade man mer på hur höften såg ut.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Komplex fråga som inte bara har ett svar. Det kan finnas yttre faktorer till att hunden röntgas dåligt. Men jag känner mig tveksam till slappa höfter. Om en hund har slappa höfter när den är 2 år, är det då ärftligt att ha så dålig muskulatur? Men när det gäller sedering, snett liggande etc så är det helt korrekt att röntga om. Att pålagringar skulle försvinna är ju ett mirakel... Undra vilken röntgen det var fel på? Angående avläsning, hur många läser av? Jag trodde att det bara var Audell?? Men det var länge sedan jag röntgade...
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fast HD är ju inte som AD där det per automatik handlar om pålagringar:

"C =Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I) - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan."

Slappa leder, sederingsmetod och hundens position på röntgenplåten kan spela roll för avläsningen.

I mitt inlägg står det klart och tydligt att enligt avläsande veterinär så hade hunden pålagringar!!
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

*kl*

Kan bara hålla med Gnist om frågan om tillförlitlighet i höftplåtarna.
Även jag har mycket svårt att förstå hur en hund med pålagringar plötsligt kan omröntgas och bli bättre:confused:
Fick en -för mig orimlig - förklaring nämligen att det var ett fodertillskott som åstadkommit miraklet:cool:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Problemet för mig, med den förklaringen är att jag tror inte på det!!

Och även om det fungerar, så finns ju den ärftliga biten kvar att den/dessa hundar nedärver pålagringarna till sina valpar :mad:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Nu vet jag från säker källa att SKK hade svårt att hinna med att få alla röntgenplåtar avlästa av Audell, så de har då anlitat en annan röntgenavläsare från Finland för att läsa en del. Denne avläsare har tydligen graderat flera hundar med C och sämre, samma plåtar andra veterinärer sagt varit A eller B. Samma person ska även ändrat sig direkt när Audell haft motsatt uppfattning om samma hund och samma plåt. Hur mycket sanning det ligger i detta vet jag inte, men inom "vår" ras så kom det ut direkt på mailinglistan att man borde avvakta med avläsningarna eller specifikt ange att man ville få plåtarna avläsa av Audell. :angel:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Själv skulle jag aldrig avla på en hund som hade pålagringar och jag skulle inte ens komma på tanken att försöka "rätta till" plåtarna.

Jag håller med dig Gnist. Jag kan inte i min vildaste tro på att man kan få bort pålagringar.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Fast det är ju inte Audell, som läser plåtarna nu för tiden..Det är Kasström & Lieman :cool:
+ att det ska komma in en till..
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag håller med dig Gnist. Jag kan inte i min vildaste tro på att man kan få bort pålagringar.

Åtmistånde inte via att ge hunden utländska naturpreparat i alla fall :angel:

Jag ska ju som sagt prata med avläsande veterinär till veckan är det bestämt, så får vi se vad det sägs då :cool:
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Om C kan bli A borde ju A kunna bli C om man röntgar igen.....dvs. helt opålitligt att veta vad din hund egentligen har för höfter! Du kanske tror du avlar på en bra hund, men avlar egentligen på en "mindre bra hund" ...höftmässigt!

Det där stämmer ju faktiskt. En hund som röntgas vid, vad är det nu, 1 års ålder?, kan faktiskt visa sig ha pålagringar vid en senare röntgen när hunden är äldre. Min röntgades först som dryga tvååring och enligt vet är det inte alls säkert att hon fått måttlig utbredning på armbågarna om hon blivit röntgad vid en tidigare ålder.

Därför även bra ur avelsynpunkt att röntga senare. Säkert många hundar som används i avel som kanske visst har defekter, och kanske därför vi aldrig verkar bli av med dessa problem...
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jo, men jag upplevde att diskussionen kom att handla om röntgen/omröntgen generellt, därav min kommentar.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Ja nu har jag tid att svara dig, men du har säkert läst dig till infon redan:angel:

HQ är i princip samma sak som HD. Skillnaden är att det mäts digitalt vilket medför att det mäts på exakt samma sätt varje gång och ska dessutom inte vara lika känslig för de mänskliga påverkningar som kan finnas när plåtarna tas. HQ beräknar även in släktingars höftstatus vilket medför att du kan inte få högsta resultat om inte släkten har allmänt bra höfter.......

Det har varit stor fokus på HD i många många år nu och ändå har det inte blivit någon förbättring. Därför har rasen nu gått vidare och försökt hitta nya vägar till bättre höfter hos hundarna.......om det är en effektiv metod får åren utvisa ;)
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Ja, hur är pålitligheten angående höftledsresultaten egentligen :confused:

Jag ställer mig frågande efter att flera gånger sett hundar med C-höfter där det enligt uppgift funnits lindriga pålagringar (enligt avläsande veterinär och ägare till hund) som sedemera blivit omröntgade till B :eek:

Har även sett C-höfter blivit omröntgade till A, vilket för mig är helt obegripligt, med tanke på att A= Bättre höftleder än rasen i genomsnitt :crazy:

Finns det anledning att misstro HD-resultaten?

Enligt mig; JA, helt klart finns det anledning till det!

Varför ska vi röntga våra hundars höfter om det nu är så att en pålagring kan "försvinna" vid en omröntgen??

Kan jag lita på att mina hundars HD-resultat är korrekta?

Ska man använda omröntgade C-hundar i avel efter att de blivit omröntgade till B?

Jag kommer aldrig i livet att använda en sådan hund på någon av mina tikar. Jag kommer heller aldrig att köpa en hund efter föräldradjur, som är omröntgade från C till B!

Det bästa vore kanske att man bara får göra en officiell röntgen!?!
Det resultat som blir på första röntgen ärvad som gäller helt enkelt.

<<---- Som inte gillar att det går att omröntga hur många gånger som helst och som aldrig någonsin kommer att omröntga en hund!!


Det som är felet är att tidigare så använde vi sk c höfter... det är sådan liten skillnad, men sedan skk ändrade måtten så har det då på mina raser ökat markant antal fel. Och allt detta för att dom mäter höfterna efter schäfer, mina hundar är då inte byggda som en schäfer.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jo, men fortfarande så avser jag pålagringar som mirakulöst verkar kunna försvinna :crazy:

Jag menar inte felaktig Norbergs vinkel eller slappa leder.
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jadå, det är visst lite konstigt... Men har du tänkt på att ibland kanske det går åt andra hållet, att dom först såg pålagring och sen konstaterade att det inte fanns, med andra ord att dom såg ngt som inte fanns där? Är det ng som har varit med om det? eller är det bara jag som spånar?
 
Sv: Diskussion om HD-röntgen

Jag finner det svårt att tro ett en så pass erfaren veterinär ska ha sett något som inte finns på den första plåten.

Ökad bentillväxt och benpålagring ger upphov ytterligare irritation i leden. Det senare leder till artrit och vanligtvis uppstår då även smärta. Den som en gång varit en ledkula, blank och polerad som en biljardkula, liknar nu mest ett blomkålshuvud och har glidit iväg över höftledsskålen som har blivit allt mer grund.

Under uppväxten kommer den sjuka individens höftled att bli slapp och dess strukturer blir destruerade. Den föråldras snabbare än normalt och ledvätskan förändras och blir mindre smörjande. Processen fortgår tills leden blir allt mer oelastisk och bindväven förstörs och ersätts med benpålagringar.

En normal led förblir elastisk och håller alla strukturer på plats, så att höftledskulan och höftledskålen förblir intakta.

Då den sjukliga processen fortgår uppstår lätt s.k mikrofrakturer i benet och när dessa läks uppstår ärrvävnad som förkalkas (osteofytpålagring eller benpålagring).

Det är ju som sagt för mig omöjligt att tro på att pålagringar kan försvinna på egen hand :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: Wingates
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp