K
_karlsson_
Sv: HD-röntgen nr 2?
Intressant.
Då kommer frågan - hade hon slappa leder?
Intressant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ledslapphet som kan påverkas i det läget och ge ett bättre resultat
än vad leden egentligen förtjänar
Okej. Lycka till och berätta gärna vad det visade.
Måste tyvärr säga att han inte ser riktigt lika färdig ut som min gjorde, men det där är så himla individuellt.
Vår schäfer levde till 13 år med en c höft så hålls dom i bra vikt/foder och motion så mår dom nog bra ändå =)
Jag vet att det förs diskussioner angående att HD-resultaten ska inbegripa bägge höfterna och inte bara den sämsta, dvs om hunden som i ditt fall har A/C ska det anges och inte enbart ett C.Min hund kommer ur en helt fri kull (i övrigt), från en mor som är fri och med helt fria syskon, och från en hane med god hd-statistik. Hon röntgade en A-höft och en C-höft och jag stod bara och gapade. Veterinären som röntgade (Lars Audell) sa att hon var B, på gränsen till C, och att jag skulle komma tillbaka om någon avläste C på henne.
Detta var precis vad de gjorde, och då snurrar ju tankarna. Hundens hållbarhet är jag inte oroad för. Det är inte ett gravt C, utan i gränstrakterna mot B (som ju hade ansetts helt problemfritt.) Hon är lätt i kroppen, och används aktivt av mig.
Min hund kommer ur en helt fri kull (i övrigt), från en mor som är fri och med helt fria syskon, och från en hane med god hd-statistik. Hon röntgade en A-höft och en C-höft och jag stod bara och gapade. Veterinären som röntgade (Lars Audell) sa att hon var B, på gränsen till C, och att jag skulle komma tillbaka om någon avläste C på henne.
Ja, jag kommer nog röntga om. Eftersom en så erfaren vet. och tillika fd avläsare sa B så känns det som om den mänskliga aspekten har fått spela in.
Jag vet att det förs diskussioner angående att HD-resultaten ska inbegripa bägge höfterna och inte bara den sämsta, dvs om hunden som i ditt fall har A/C ska det anges och inte enbart ett C.
Anledningen är att det ofta har visat sig att till synes "struntsaker" som händer under en valps uppväxt kan påverka höftens utveckling och att det inte är "normalt" att en hund har så stor skillnad på höger respektive vänster höft. Det finns hundar där de kunnat konstatera att de som småttingar slagit i ena höften och de har sedan i vuxen ålder fått nedslag på densamma trots att linjerna i övrigt inte innehåller några höftproblem.
Anledningen är att det ofta har visat sig att till synes "struntsaker" som händer under en valps uppväxt kan påverka höftens utveckling och att det inte är "normalt" att en hund har så stor skillnad på höger respektive vänster höft. Det finns hundar där de kunnat konstatera att de som småttingar slagit i ena höften och de har sedan i vuxen ålder fått nedslag på densamma trots att linjerna i övrigt inte innehåller några höftproblem.
Jag har uppfattat att slappa leder är det enda erkända chansen till att statusen ska kunna ändras. Tills det sägs det ena och det andra som ändrar den teorin. Var man inte förvirrad innan så lär man då bli i det här ämnet.
Nej, det hade hon inte. Första gången hon röntgades, på en annan klinik, såg man tydligt att höftlederna inte såg lika ut och andra gången såg man tydligt att båda såg lika ut. Något måste alltså ha hänt under det dryga året mellan röntgentillfällena.Intressant.
Hängde inte riktigt med på det här... Om hon enligt röntgande vet. var B gränsandes till C som du skrev först så är det väl inte en jättechock att det faktiskt ändå kunde avläsas som C?
Ska bli intressant att se vad resultatet blir om du omröntgar. Det är ett mycket intressant ämne det här.
Hej
jag var o röntgade mina jämthundstikar i Måndags..
Det jag kan känna medan jag sitter här o våndas för resultatet är att jag faktiskt inte tyckte att den som röntgade har tillräckligt erfarenhet för att plåtarna skulle bli bra (kan ha fel men lite magkänsla jag fick )
så omöjligt är det inte om nån skulle ha en C höft att jag provar o röntga om
det är ju viktigt att inte bara avläsaren utan även den som röntgar vet vad den gör
prillan