HD-röntgen nr 2?

Sv: HD-röntgen nr 2?

Intressant.

Då kommer frågan - hade hon slappa leder? ;)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Det är ledslapphet som kan påverkas i det läget och ge ett bättre resultat

Jag har uppfattat att slappa leder är det enda erkända chansen till att statusen ska kunna ändras. Tills det sägs det ena och det andra som ändrar den teorin. Var man inte förvirrad innan så lär man då bli i det här ämnet.

än vad leden egentligen förtjänar

Vad menar du med det? Att om hunden med dokumenterat slappa leder skulle få förbättrad status efter omröntgen räknas det inte som lika äkta?
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Jag hade röntgat om, utav den anledningen att hon va ung.

Men mina egna hundar har jag hållt på längre än nödvändigt och röntgade vid 2-2½års ålder (stor ras) och har HD A och AD UA på alla mina hundar än så länge. Då har dom även varit välmuslkade vid röntgen.

Jag har en inköpt tik med b/c höft, hon röntgades vid 18månader. Henne ska jag röntga om för att se om det blivit någon skillnad. Hon hade sk slapp led. Hon är numera väldigt vältränad. Mest för att jag tycker det är intr med allt runt omkring hd/ad resultaten.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Okej. Lycka till och berätta gärna vad det visade. :)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Vet faktiskt inte eftersom det är en omplacering. Kan iofs fråga förra ägaren, men hinner säkert glömma tills dess :p

Måste tyvärr säga att han inte ser riktigt lika färdig ut som min gjorde, men det där är så himla individuellt. Han borde ju dessutom ha mer massa eftersom han är hane... Hur hög är han? Min är 65 cm och väldigt stor och grov för att vara tik, men henne pappa är nästan 75 cm hög, så hon har att brås på...
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Okej. Lycka till och berätta gärna vad det visade. :)

jajjamen det ska jag, inte för att jag misströstar på en c höft då jag redan vet att hon har det men givetvis blir jag glad om hon skulle fått en b.

Vår schäfer levde till 13 år med en c höft så hålls dom i bra vikt/foder och motion så mår dom nog bra ändå =)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Men om du kommer ihåg, let me know. ;)

Måste tyvärr säga att han inte ser riktigt lika färdig ut som min gjorde, men det där är så himla individuellt.

Okej. I rasen är han jäkligt grov i alla fall, har även växt väldigt jämnt och varit stabbig i kroppen sedan valpåldern, aldrig blivit sådär gänglig som många blir i perioder.

69 cm är han, väger 39 kg. (75 cm hjälp det är STORT!:eek:)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Min hund kommer ur en helt fri kull (i övrigt), från en mor som är fri och med helt fria syskon, och från en hane med god hd-statistik. Hon röntgade en A-höft och en C-höft och jag stod bara och gapade. Veterinären som röntgade (Lars Audell) sa att hon var B, på gränsen till C, och att jag skulle komma tillbaka om någon avläste C på henne.

Detta var precis vad de gjorde, och då snurrar ju tankarna. Hundens hållbarhet är jag inte oroad för. Det är inte ett gravt C, utan i gränstrakterna mot B (som ju hade ansetts helt problemfritt.) Hon är lätt i kroppen, och används aktivt av mig.
Jag vet att det förs diskussioner angående att HD-resultaten ska inbegripa bägge höfterna och inte bara den sämsta, dvs om hunden som i ditt fall har A/C ska det anges och inte enbart ett C.

Anledningen är att det ofta har visat sig att till synes "struntsaker" som händer under en valps uppväxt kan påverka höftens utveckling och att det inte är "normalt" att en hund har så stor skillnad på höger respektive vänster höft. Det finns hundar där de kunnat konstatera att de som småttingar slagit i ena höften och de har sedan i vuxen ålder fått nedslag på densamma trots att linjerna i övrigt inte innehåller några höftproblem.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Min hund kommer ur en helt fri kull (i övrigt), från en mor som är fri och med helt fria syskon, och från en hane med god hd-statistik. Hon röntgade en A-höft och en C-höft och jag stod bara och gapade. Veterinären som röntgade (Lars Audell) sa att hon var B, på gränsen till C, och att jag skulle komma tillbaka om någon avläste C på henne.


Ja, jag kommer nog röntga om. Eftersom en så erfaren vet. och tillika fd avläsare sa B så känns det som om den mänskliga aspekten har fått spela in.

Hängde inte riktigt med på det här... Om hon enligt röntgande vet. var B gränsandes till C som du skrev först så är det väl inte en jättechock att det faktiskt ändå kunde avläsas som C?

Ska bli intressant att se vad resultatet blir om du omröntgar. Det är ett mycket intressant ämne det här. :laugh:
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Jag vet att det förs diskussioner angående att HD-resultaten ska inbegripa bägge höfterna och inte bara den sämsta, dvs om hunden som i ditt fall har A/C ska det anges och inte enbart ett C.

Anledningen är att det ofta har visat sig att till synes "struntsaker" som händer under en valps uppväxt kan påverka höftens utveckling och att det inte är "normalt" att en hund har så stor skillnad på höger respektive vänster höft. Det finns hundar där de kunnat konstatera att de som småttingar slagit i ena höften och de har sedan i vuxen ålder fått nedslag på densamma trots att linjerna i övrigt inte innehåller några höftproblem.

Det är ju mycket pga såna faktorer som gör att man arbetar för att få fram bättre metoder för att skatta just nedärvningsförmågan.
http://www.slu.se/?id=551&puff=145
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Anledningen är att det ofta har visat sig att till synes "struntsaker" som händer under en valps uppväxt kan påverka höftens utveckling och att det inte är "normalt" att en hund har så stor skillnad på höger respektive vänster höft. Det finns hundar där de kunnat konstatera att de som småttingar slagit i ena höften och de har sedan i vuxen ålder fått nedslag på densamma trots att linjerna i övrigt inte innehåller några höftproblem.

Fast borde det inte krävas ganska REJÄLT yttre våld för att orsaka HD? Det borde rimligtvis inte räcka med att slå sig lite lätt, vi pratar ju ändå om en rubbning på ledens utveckling. :confused:
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Jag har uppfattat att slappa leder är det enda erkända chansen till att statusen ska kunna ändras. Tills det sägs det ena och det andra som ändrar den teorin. Var man inte förvirrad innan så lär man då bli i det här ämnet.

Jag har en hund jag röntgat om från C till B och hon hade INTE slappa leder. Historien:

Jag röntgade hunden vid 19 månaders ålder. Resultatet blev A + C, vilket oroade mig eftersom jag tänkte att det borde kunna bli problem med så stor skillnad på höfterna. Så jag ringde upp avläsaren för att få reda på varför hunden fått C.

Enligt avläsaren hade jag absoluuut ingen anledning till oro och h*n förstod inte varför jag oroade mig öht, men h*n tittade i alla fall på plåten och berättade att hunden fått C för att hon var för grund i leden. Mina nästa frågor rörde om detta var medfött och om det kunde ändra sig (vilket lät orimligt, men fråga får man ju göra...). Ja, det var medfött och nej jag hade rätt - det skulle inte ändra sig. Jag tackade för informationen - men så flög :devil: i mig. Jag kände att jag inte riktigt litade på avläsaren, så jag bad att få en kopia av plåten (130 kr).

Denna kopia tog jag till en annan på höfter mycket duktig veterinär och frågade utan att berätta om hundens officiella status vad h*n tyckte. Det konstaterades att plåten var aningen sned vilket gjorde att den ena höften såg lite bättre ut och den andra lite sämre ut. När veterinären fick höra om hundens officiella status så rekommenderade h*n omröntgen.

Denna utfördes några månader senare (ca ett halvår efter första tillfället) och nu blev resultatet B på båda höfterna!

I detta fall är det för mig solklart att avläsaren vid första röntgentillfället gjorde ett misstag! Och det är helt mänskligt men i fall som detta är det något som kan fälla eller fria potentiellt avelsmaterial...
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Intressant.

Då kommer frågan - hade hon slappa leder? ;)
Nej, det hade hon inte. Första gången hon röntgades, på en annan klinik, såg man tydligt att höftlederna inte såg lika ut och andra gången såg man tydligt att båda såg lika ut. Något måste alltså ha hänt under det dryga året mellan röntgentillfällena.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Vilken berättelse. Det är det där som gör mig så förbryllad. Brister det därborta på SKK:s HD-avdelning, är det bara "mänskliga faktorn" som spelar in, är vi inte nog kunniga än om hundars utveckling eller vad är det som gör att det då och då missvisar?

HD förekommer ju ytterst sällan hos valpar, rubbning av ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid, säger SKK. Vad är det då som gör att statusen kan ändras positivt på sex månaders väntetid? Är det verkligen bara slumpen eller spelar dom kort med röntgenplåtarna kan man undra...
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Hängde inte riktigt med på det här... Om hon enligt röntgande vet. var B gränsandes till C som du skrev först så är det väl inte en jättechock att det faktiskt ändå kunde avläsas som C?

Ska bli intressant att se vad resultatet blir om du omröntgar. Det är ett mycket intressant ämne det här. :laugh:

Nej, jag var givetvis förberedd efter röntgen. Chocken kom när han berättade om C-misstanken under själva röntgen, eftersom jag innan det var rätt säker på att honskulle vara fri.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Hej
jag var o röntgade mina jämthundstikar i Måndags..

Det jag kan känna medan jag sitter här o våndas för resultatet är att jag faktiskt inte tyckte att den som röntgade har tillräckligt erfarenhet för att plåtarna skulle bli bra (kan ha fel men lite magkänsla jag fick :confused:)
så omöjligt är det inte om nån skulle ha en C höft att jag provar o röntga om
det är ju viktigt att inte bara avläsaren utan även den som röntgar vet vad den gör
prillan
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Hej
jag var o röntgade mina jämthundstikar i Måndags..

Det jag kan känna medan jag sitter här o våndas för resultatet är att jag faktiskt inte tyckte att den som röntgade har tillräckligt erfarenhet för att plåtarna skulle bli bra (kan ha fel men lite magkänsla jag fick :confused:)
så omöjligt är det inte om nån skulle ha en C höft att jag provar o röntga om
det är ju viktigt att inte bara avläsaren utan även den som röntgar vet vad den gör
prillan

Det är såå viktigt och känns din magkänsla rätt så ta om plåtarna.
 

Liknande trådar

B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 014
Senast: beelzebul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, hur är pålitligheten angående höftledsresultaten egentligen :confused: Jag ställer mig frågande efter att flera gånger sett hundar...
2
Svar
38
· Visningar
3 759
Senast: islands_lover
·
Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 860
Senast: Versace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp