HD-röntgen nr 2?

K

_karlsson_

Min hund röntgades vid 19 månaders ålder, tyvärr med HD C som resultat. Han bedömdes inte ha slappa leder, och har inga pålagringar.

I en del av vorstehvärlden tycks det vara vanligt att man väntar till närmare två års ålder, för man har den tron att rasen (som växer långsamt) hinner växa till sig ordentligt först då...

Jag pratade med en på HD-avdelningen på SKK, och hon sa att visst kan man röntga om en andra gång när hunden blivit äldre, men det är ovanligt att resultatet ändras. Dock så förekommer det. (vet att det varit mycket debatter gällande sederingsmedel osv men det verkar inte finnas någon slutgiltlig vetenskap angående det?)

- Vad har ni för erfarenheter?
- Skulle ni ha satsat på röntgen nr 2?
- Har ni några erfarenheter där hunden fått bättre status (tex från C till B) vid ett andra utlåtande?


Sedan undrar jag:

- Ni som haft C-höfter på hundarna - har ni märkt av det i vardagen?

Kan tillägga att min hund kommer att få leva ett högst adekvat liv som aktiv jakthund, jag kommer använda sunt förnuft i allt precis som jag gjort om han varit friröntgad... Men finns det chans att få bättre status på pappret vill jag ta den. :)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Varför är då min fråga, varför bättre status på pappret ?

Om hunden kommer användas fullt ut till jakt så länge det går och inte avlas på så spelar ju det ingen större roll egentligen.

Nej jag hade inte röntgat om i det läget.

:)
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Varför jag funderar på omröntgen är dels för uppfödarens skull... och dels skulle ett B i pappret öka min motivation avsevärt vad gäller satsning på tävling, prov, utställning osv, om ev avel skulle komma på fråga då.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

För uppfödarens skull?

Är det inte bättre att dom vet och inte att man kanske maskerar ?
Om nu hunden inte hade slappa leder så ser jag liksom ingen anledning.

Hur kan ett prov ( som man vet är omgjord dvs du vet inte riktigt vad som är rätt, C eller B ) öka din motivation?

Hur är aveln för din ras, krävs fria höfter så anser jag inte att din hund ska gå i aveln :)

Åh ser att jag låter lite syrlig, inte alls min mening för jag tycker frågan är intressant och högaktuell.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Min hund kommer ur en helt fri kull (i övrigt), från en mor som är fri och med helt fria syskon, och från en hane med god hd-statistik. Hon röntgade en A-höft och en C-höft och jag stod bara och gapade. Veterinären som röntgade (Lars Audell) sa att hon var B, på gränsen till C, och att jag skulle komma tillbaka om någon avläste C på henne.

Detta var precis vad de gjorde, och då snurrar ju tankarna. Hundens hållbarhet är jag inte oroad för. Det är inte ett gravt C, utan i gränstrakterna mot B (som ju hade ansetts helt problemfritt.) Hon är lätt i kroppen, och används aktivt av mig.

- Vad har ni för erfarenheter?
- Skulle ni ha satsat på röntgen nr 2?


Ja, jag kommer nog röntga om. Eftersom en så erfaren vet. och tillika fd avläsare sa B så känns det som om den mänskliga aspekten har fått spela in.
Hon har fått en tjänstbarhetsbedömning från SKK, så för räddningens skull behöver jag inte röntga om.


- Har ni några erfarenheter där hunden fått bättre status (tex från C till B) vid ett andra utlåtande?

Inte så att jag kan nämna namn och datum, men ja, det förekommer helt klart. Jag vet om fall som gått från D till B.

Sedan undrar jag:

- Ni som haft C-höfter på hundarna - har ni märkt av det i vardagen?

Nej. Det har jag inte gjort, och det sa även veterinären som gav mig tjänstbarhetsintyget, att det kommer jag heller aldrig att göra.

:)

tio tecken
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

För uppfödarens skull?

Är det inte bättre att dom vet och inte att man kanske maskerar ?
Om nu hunden inte hade slappa leder så ser jag liksom ingen anledning.

Maskerar? Hur menar du då? Jag har inte tänkt muta SKK:s avläsare. Om höfterna skulle bedömas vara grad B när hunden är fyllda 2 istället för 1.5 år skulle väl i så fall knappast vara "fusk" utan snarare väcka ytterligare debatter kring röntgenfrågan (har ju varit endel stormar kring sederingsmedel, slappa leder, oense veterinärer, Norbergs vinkel etc).

Hur kan ett prov ( som man vet är omgjord dvs du vet inte riktigt vad som är rätt, C eller B ) öka din motivation?

Som sagt förstår jag inte riktigt hur du menar, enligt mig är B ett B och C ett C. Skulle statusen ändra bokstav ifall han röntgas igen till våren betyder det inte att SKK ändrat åsikt om röntgenplåten - utan att höften ändrats någon millimeter utifrån den matematiska vinkeln (pga ålder/muskler/annat).

Min motivation till att starta på jaktprov blir lite lägre därför att det känns liksom: "han har ändå höftledsfel" så att träna hårt/resa/lägga ner tid & pengar på massa prov känns inte riktigt lönt. Det är väl mest psykologiskt antar jag. :confused:
Dessutom är det ganska stor skillnad mellan att jaga med en "icke-jaktprovstartande hund" och vice versa. Har jag ambitionen att gå prov är det betydligt viktigare med många jaktliga dressyrmoment, hunden ska kunna reviera på ett visst sätt under söket osv, styras osv. Bestämmer jag mig för att vi aldrig ska tävla kan jag satsa på att nöjesjaga och köpa en beeper och hänga runt halsen på honom. (beeper med ståndindikator, supereffektivt hjälpmedel som jag kommer sätta på varje stående fågelhund som inte ämnar tävla;))

Hur är aveln för din ras, krävs fria höfter så anser jag inte att din hund ska gå i aveln :)

C är icke godkänt för avel.
Återigen förstår jag inte vad du menar som jag skrivit ovan... men du får gärna förklara dig.

Åh ser att jag låter lite syrlig, inte alls min mening för jag tycker frågan är intressant och högaktuell.

Ingen fara, det är en intressant diskussion!
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Jag skulle inte röntgat om!

Har man fått C, så har man och jag personligen skulle gärna se att de tog bort möjligheten att få stambokföra fler plåtar än den första :cool:
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Röntga om.

Som du säger så växer de lite långsamt och sätter mycket muskler efter att de är 1,5 tom 2,5. Jag har själv en weimaraner som röntgades vid 1,5 och fick C, ett år senare röntgades hon om till B. De är byggda på liknande sätt och även här var HD-statusen bra bakåt.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Varför?

Tycker du att vi ska sätta en gräns på i vilken ålder när röntgen ska ske?

Ponera att en storvuxen hund faktiskt går från C till B vid omröntgen. Är det mera fusk/smussel/hymmel med det än om hunden istället röntgats vid ETT tillfälle - dvs senare - och fått B? *förstår inte skillnaden*

OM ovanstående skulle hända - är det då inte dags att VERKLIGEN se över hela röntgenkarusellen och ta reda på var det brister...?

Personligen litar jag på avläsningsmetoderna, men tvivlar eventuellt på forskningen kring övriga omständigheter vad gäller hundens ålder när röntgen sker mm.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Menar du det? :bow:

Jag ska röntga om. Kan för tusan inte låta bli.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Intressant. Hur går ni vidare med det här?

Läste någon gång en artikel om en kvinna som varit i världens krig med SKK, fallbeskrivningen liknade din. Då tänkte jag "hur orkar man", men samtidigt upprör det mig något fruktansvärt att det verkar vara lite si och så med dessa röntgenresultat. För hundens skull gör det väl ingen skillnad (om denne har sunda ägare och inte överdriver risken att motionera mm) men det finns säkert flera exempel på "guldklimpar" till individer som inte får föra sina gener vidare pga att de tex röntgats ett år för tidigt...
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Ja det är en himla komplex fråga och jag känner att jag inte till 100% är överens med någon sida än :/

Ang röntgen överlag så spelar det ju faktiskt mindre roll om en avelshund får A medan resterande kullsyskon får C/D då är det där A:et inte vatten värt i mina ögon.

För att få rätsida på HD borde man således röntga alla djur, men å andra sidan för vissa raser kanske avelsbasen i sådantfall bli för skral och då kommer andra problem in.

Ja du ser, det är en riktigt gröt egentligen :/
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Intressant. Hur går ni vidare med det här?

Läste någon gång en artikel om en kvinna som varit i världens krig med SKK, fallbeskrivningen liknade din. Då tänkte jag "hur orkar man", men samtidigt upprör det mig något fruktansvärt att det verkar vara lite si och så med dessa röntgenresultat. För hundens skull gör det väl ingen skillnad (om denne har sunda ägare och inte överdriver risken att motionera mm) men det finns säkert flera exempel på "guldklimpar" till individer som inte får föra sina gener vidare pga att de tex röntgats ett år för tidigt...

Världens krig har jag inte energi eller anledning att starta, men jag har insett att avläsning av röntgen inte är en exakt vetenskap, utan att två olika avläsare kan tycka olika. I mitt fall var det ju just precis så, bara det att röntgande veterinär inte LÄNGRE läste av.

Jag har inte bestämt mig hundra om jag vill röntga om, eftersom vi som sagt fick tjänstbarhetsbedömningen som ligger som grund för att få påbörja utbildningen som räddningshund.

Eftersom röntgande veterinär själv föreslog en omröntgen så kommer jag fortsätta att simma hunden fram till dess, röntga, och sedan se vad som sägs.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Ponera att en storvuxen hund faktiskt går från C till B vid omröntgen. Är det mera fusk/smussel/hymmel med det än om hunden istället röntgats vid ETT tillfälle - dvs senare - och fått B? *förstår inte skillnaden*

OM ovanstående skulle hända - är det då inte dags att VERKLIGEN se över hela röntgenkarusellen och ta reda på var det brister...?

.

Den här frågan är intressant. Jag vet en person som haft många schäfrar. Inför röntgen tar han ofta och simmar dem rejält några månader innan, och de går oftast igenom, och inget vet hur de skulle varit om han INTE hade simmat.

Jag själv var relativt oförberedd på att det skulle dyka upp en c-höft, hade inte "förberett" hunden på nåt sätt. Om jag nu simmar ett halvår och röntgar om och får ett B, hur kan det vara ett sämre B än vad tex hunden i exemplet ovan har fått. Det är ju en avläsning så god som den första avläsningen?
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Hon var helt enkelt inte klar och dåligt musklad, hon är en väldigt "tunn" hund som har relativt svårt att bygga muskler.

Min andra röntgade jag vid 18 månader har jag för mig, men hon är en broiler och var ganska klar redan vid 1 års ålder (hon på avataren) och hon fick A, utan snack... Hon har en bror som har C-höfter, men föräldrar och de andra levande syskonen A och B.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Jag hade en tik som röntgades och befanns ha HD B/C. Då armbågarna var fria (AD är ett mycket större problem inom rasen än höfter), kullen som helhet hade bra leder, tiken var trevlig och exteriört mycket vacker, så valde jag att röntga om. Drygt ett år efter första röntgen röntgades tiken om och hade då HD B på båda höfterna. Om hon hade haft C även denna gång så hade jag accepterat det och inte avlat på henne. Nu tog jag en kull på henne där det tyvärr bara blev en valp, men när han röntgades vid ett års ålder så var han HD/AD-fri. Pga en skada kom tyvärr tiken inte att gå i avel mer.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Världens krig har jag inte energi eller anledning att starta, men jag har insett att avläsning av röntgen inte är en exakt vetenskap, utan att två olika avläsare kan tycka olika. I mitt fall var det ju just precis så, bara det att röntgande veterinär inte LÄNGRE läste av.

Håller med.
Jag trodde avläsningen skedde med hjälp av matematik och inte vad en tolkningsfråga. Låt mig gärna veta hur det går för dig. *håller tummarna*

Jag vet en person som haft många schäfrar. Inför röntgen tar han ofta och simmar dem rejält några månader innan, och de går oftast igenom, och inget vet hur de skulle varit om han INTE hade simmat.

Att muskulaturen har ett finger med i spelet är klart, men jag förstår inte riktigt hur det rent fysiskt kan göra att ledskål & kulan har bättre passform. Att saker och ting "växer till sig" är en sak, men jag förstår inte hur en defekt såsom HD kan ändras om det inte handlar om extrem yttre påverkan...?
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Det är ledslapphet som kan påverkas i det läget och ge ett bättre resultat än vad leden egentligen förtjänar.
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Visst är det grötigt.

Håller med i fråga om avel. Tänk dig dessutom hur många som struntar i röntgen, vilket mörkertal det blir för problematiska raser! Sitter man och kollar Hunddata så är det många tomma rutor på den fronten. Blir jag någonsin uppfödare i framtiden, av en ras där HD är ett problem, ska jag baka in röntgenkostnaden i priset och sedan betala tillbaka slanten till hundägaren.:cool:
 
Sv: HD-röntgen nr 2?

Okej, hade hon slappa leder? *nyfiken*

Den här hunden är en riktig broiler också (vet inte om du kikat i bildtråden). Och visst, han kanske inte vuxit färdigt till 100% med tanke på att det är en hund med mycket massa... Men jag tycker ändå någonstans att 19 månader ska visa ett rättvist resultat... *kliar mig i huvudet* Eller har det med slappa leders "vara eller icke vara" att göra?
 

Liknande trådar

B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 014
Senast: beelzebul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, hur är pålitligheten angående höftledsresultaten egentligen :confused: Jag ställer mig frågande efter att flera gånger sett hundar...
2
Svar
38
· Visningar
3 759
Senast: islands_lover
·
Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 860
Senast: Versace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp