HD röntgen frågor

falukorw

Trådstartare
I sommar ska min Dvärgschnauzer Nova gå MT om allt går som planerat men måste ju då göra HD röntgen innan. Detta är ju inget vi brukar göra på dvärgarna så jag har ingen aning om hur det funkar. Har för mig att jag någonstans läst att löp kan spela in på resultatet, är det så? När är mest lämpligt att röntga? Något annat man bör tänka på inför röntgen?

Sv: HD röntgen frågor

Det sägs att höfterna "mjukas" upp i samband med löp och att bästa tillfället att röntga därför är mellan två löp. Hur vetenskapligt bevisat detta är vet jag dock inte.

Dock rekommenderar jag att du vänder dig till Gudby klinik i Upplandsväsby, det är Audells egen klinik och han som röntgar. Mer kunskap än så kan du liksom inte få på ett och samma ställe. Jag gick dit med Billie och har bara hört gott om det stället.

Röntga mellan löp och ge inte hunden en massa mat på röntgendagen, eftersom en del hundar mår riktigt illa efter det lugnande medlet.

Jag har fått förklarat för mig att det där med löpet är en myt. Men jag tar ändå det säkra före det osäkra så väntade med att boka tills hon löpt färdigt.
Camaro ska röntgas den 15e, då är hon 18 månader gammal.
Har valt veterinär noga för många säger också att vissa veterinärer är mindre bra än andra. Vet inte om det stämmer men som sagt, dumt att chansa.

I övrigt borde du få instruktioner när du bokar. När jag bokade sa de att det är fastande mage och nyduschad som gäller.
Jag valde en dag då jag kan vara hemma med henne hela dagen efteråt, vill inte lämna henne själv när hon kanske mår dåligt.

Min hund röntgades mellan två löp.
Håller med Skogstrollet om Gudby klinik.

Senast ändrad:

Det har nog inte just med röntgen att göra utan överlag att veterinären gärna behandlar en ren hund istället för skitig hund.
Jag har för mig jag fått något sådant råd när min hund skulle till vet.

Det har nog inte just med röntgen att göra utan överlag att veterinären gärna behandlar en ren hund istället för skitig hund.
Jag har för mig jag fått något sådant råd när min hund skulle till vet.

Ja så kan det säkert vara :)

Jag försöker alltid att röntga mina hundar så nära ettårsdagen det bara går, helst skall de bara vara 366 dagar gamla ;)

Jag har pga detta röntgat både under löp, mellan löp, strax innan löp och strax efter löp och alla har haft fina höfter!
Alla har haft A eller B - den lilla jag har nu har dock B/C.

Nu är ju detta ingen "sanning" utan endast ett resultat av mina röntgningar!

/Swat

Varför så nära ettårsdagen?

Ren nyfikenhet bara, man hör ju många andra som gärna vill att man väntar till 1,5 år eller längre.

Vi tränar så mycket att vi behöver veta hundarnas hälsostatus helt enkelt.

En bra höft är en bra höft och en dålig är en dålig, så för mej finns liksom ingen vits med att vänta.

/Swat

Tack för alla svar! ska boka tid hos Audell så får ni hålla tummarna!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 298
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 384
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18