Hd röntgen av katt?

Sv: Hd röntgen av katt?

Därför att man har märkt att det är ett rasrelaterat problem som var för vanligt inom rasen och därför är man nu ute efter att får bort problemet. För att få det så måste man röntga för att se att katten inte har HD.
Det är inget nytt, iaf ett par år har man hållt på med sånt här. Många raser har nått man testar mot. På britter testar man mot PKD (på njurar) och HCM (på hjärta), på perser iaf mot PKD, på abessinier speglar man ögonen osv.

Allt för att hålla rasen så sund som möjligt.

Det är för att förebygga problem. Abys och somalis testas för PK-brist och PRA, perser/exotic och britter för PKD, korater testas för GM, många raser har man börjat testa för HCM... inom vissa raser beror testandet på att man har haft problem inom andra raser försöker man "mota olle i grind" s a s. Hos min ras, devon rex, är vi uppfödare ofta noga med att få patellorna kollade på avelskatterna eftersom rasen hade problem med bla. patella luxation för en sisådär 15 år sedan, vi börjar även att testa mot HCM i allt större omfattning.

Allt för att hålla våra raskatter så sunda som möjligt. :D

Hälsoprogram är inte detsamma som att rasen har hälsoproblem.

Hur gör ni med pl, det går ju bara att kolla om katten har det eller ej, inte om den bär på anlaget? Eller det kanske inte var så vanligt att det behövdes tas i ordentligt.

MissFideli skrev:
Hur gör ni med pl, det går ju bara att kolla om katten har det eller ej, inte om den bär på anlaget? Eller det kanske inte var så vanligt att det behövdes tas i ordentligt.

Det enda vi kan göra är att få patellorna palperade när katterna är vuxna och sedan får vi undvika avel på drabbade katter i största möjliga mån och det var även vad som gjordes för 15 år sedan när pl var ett problem. Patella luxation är dock inget problem idag. Inte alls vanligt hos svensk devon rex.

När patella luxation var på tapeten så gick väl rasen igenom vad man kan kalla en inavelsdepression och patella luxation var inte det största problemet. Allvarliga hudåkommor och fall av myopati var de stora orosmomenten... förutom den smala avelsbasen. Allt detta var ju relaterat till alldeles för liten avelsbas (för mycket inavel) och många kontrollavelsprogram sattes igång för att bredda avelsbasen och det arbetet har gett resultat. Idag har rasen en hyfsad avelsbas och har inga större hälsoproblem. Är det något som "gnager" idag så är det hjärtfel. Alltid är det något. :crazy:

Ja, det verkar svårt att få en helt sund ras alls.

En på SKS har en exot med pl, den ska börja simma :D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama