Sv: hd-röntgas
Jag tycker att det mest intressanta är varför sederingingsmetod kan påverka resultatet öht. Själva skelettkonstruktionen blir varken bättre eller sämre med sedering, och det är den hunden nedärver. Muskler och senor är individberoende och har bara praktisk betydelse för just den hund som röntgas, och där borde statusen bäst bedömmas som hunden använder dem - i vaket tillstånd.
Jag har pratat med många veterinärer, bl.a Kasström som numera läser plåtar på SKK, och den enda anledning de kan ge för sedering är att det skall vara lika för alla. Ingen anser att en hund som röntgas om pga slappa leder med ett annat preparat och blir friförklarade är sämre hundar. Detta just pga att den inte har ett defekt skelett. En hund med defekt skelett kan du röntga om hur många gånger du vill, sederat eller osederat, och den kommer aldrig att bli bättre.
Jag låter mina hundar växa ordentligt färdigt innan regelrätt muskeluppbyggnad tar vid när hunden är ca. ett år. Sedan röntgar jag höfterna när hunden är 1,5 år. Detta bara för att vara säker på att slippa slappa leder. Är jag en myglare då, eller är det OK eftersom jag inte röntgar flera gånger och inte har några synpunkter på sederingsmetod? Är en A-höft mer värd om det sker vid 1 år? Eller är det kanske så att en A-höft vid 4 år är mer värd eftersom den hunden har bevisat att den håller i längden? Ska man kanske även reglera vid vilken ålder, och hur pass musklad hunden är när den röntgas eftersom det också påverkar resultatet? Och är det nödvändigt att röntga alla raser som röntgas idag? Inom cocker importeras rätt många hundar, och de är ofta inte röntgade i sitt hemland. Och även om just de är det, så är sällan släktingarna det. Hur påverkar det aveln? Och är det egentligen relevant då cockern är en så pass liten hund att även en hund med D-höfter kan leva ett liv fullt av fart och fläkt lång upp i åren? Hur många % av alla valpar måste röntgas för att HD-statistiken skall bli tillförlitlig?
Frågorna kring det här är många och intressanta tycker jag, knappast svart eller vitt.
Mvh,
Duvan