hd-röntgas

Sv: hd-röntgas

låter ganska intressant med tanke på att det inte är alla hundar man ens KAN röntga med pleg pga att dom är aldeles för vakna.

59% sederas med Domitor + Torbugesic, 24% med enbart Domitor och 12% med Plegicil.

Men Dormitorpreparaten fick 45% av hundarna A-höfter och 25% B-höfter. Dvs ungefär 80% fritt.

Med Plegicil så fick 55% A-höfter och 29% B-höfter. Dvs ca 85% fritt.

Så visst är det en skillnad. Men jag anser att måste man ta till den metoden för att få igenom hunden så kanske man ska fundera en gång till. Riktlinjen är ändå det som de flesta använder och det är väl det man ska ha som referenssytem.

Jag tycker att det mest intressanta är varför sederingingsmetod kan påverka resultatet öht. Själva skelettkonstruktionen blir varken bättre eller sämre med sedering, och det är den hunden nedärver. Muskler och senor är individberoende och har bara praktisk betydelse för just den hund som röntgas, och där borde statusen bäst bedömmas som hunden använder dem - i vaket tillstånd.

Jag har pratat med många veterinärer, bl.a Kasström som numera läser plåtar på SKK, och den enda anledning de kan ge för sedering är att det skall vara lika för alla. Ingen anser att en hund som röntgas om pga slappa leder med ett annat preparat och blir friförklarade är sämre hundar. Detta just pga att den inte har ett defekt skelett. En hund med defekt skelett kan du röntga om hur många gånger du vill, sederat eller osederat, och den kommer aldrig att bli bättre.

Jag låter mina hundar växa ordentligt färdigt innan regelrätt muskeluppbyggnad tar vid när hunden är ca. ett år. Sedan röntgar jag höfterna när hunden är 1,5 år. Detta bara för att vara säker på att slippa slappa leder. Är jag en myglare då, eller är det OK eftersom jag inte röntgar flera gånger och inte har några synpunkter på sederingsmetod? Är en A-höft mer värd om det sker vid 1 år? Eller är det kanske så att en A-höft vid 4 år är mer värd eftersom den hunden har bevisat att den håller i längden? Ska man kanske även reglera vid vilken ålder, och hur pass musklad hunden är när den röntgas eftersom det också påverkar resultatet? Och är det nödvändigt att röntga alla raser som röntgas idag? Inom cocker importeras rätt många hundar, och de är ofta inte röntgade i sitt hemland. Och även om just de är det, så är sällan släktingarna det. Hur påverkar det aveln? Och är det egentligen relevant då cockern är en så pass liten hund att även en hund med D-höfter kan leva ett liv fullt av fart och fläkt lång upp i åren? Hur många % av alla valpar måste röntgas för att HD-statistiken skall bli tillförlitlig?

Frågorna kring det här är många och intressanta tycker jag, knappast svart eller vitt.

Mvh,
Duvan

Javisst kan vi röntga hundarna vakna! Men då ska avläsningssystemet vara anpassat för det också... Vad är en slapp höft? Hur vaken/sovande ska en hund vara för att höften ska vara slapp? Det ska ju vara lika för alla, annars faller ju sysytemet...

Varför säger man att en höft är slapp ö h t? Har det betydelse för hunden? En hund som måste röntgas 4 ggr och går igenom när den är 4 år och sen sättas i avel. Är det sådana hundar vi ska avla vidare på?

Jag vill inte hänga ut någon. Men jag har flera exempel. Men vill så klart inte skriva ut det...

Nu går min buss, måste rusa...

Måste hålla med Duvan här.

Man kan aldrig påverka hur höften ser ut med sedering. Jag väntade själv med att röntga mina för att de skulle hinna växa klart och bli mer färdiga i kroppen.

Tippan skrev:
Vad är en slapp höft? Hur vaken/sovande ska en hund vara för att höften ska vara slapp?

En slapp höft har normal ledkula och skål, men ligger inte till minst hälften av kulan inne i skålen. Det beror på dålig muskulatur och visar sig vid sedering. Orsaken kan vara ett hunden av någon anledning inte rört sig tillräckligt som valp och unghund och därför har svårt att sätta muskler, eller att den helt enkelt inte motioneras ordentligt. Vissa hundar som inte har rört sig tillräckligt och sedan musklas föredrar den starkare sidan vilket kan ge A - C på höfterna, och då registreras de som C (sämsta sidan gäller). Det kan vara mycket knepigt att komma åt så att hunden musklar sig jämt istället för att favorisera den starka sidan.

Jag tycker inte att det i sig är fel att avla på en hund som först efter många röntningar blir friförklarad eftersom det den nedärver - skelettstruktur - måste vara OK och kan inte påverkas. Däremot tycker jag nog att man kan fundera på hur hundhållningen är i vissa fall eftersom hunden saknar tillräcklig muskulatur så länge. I andra fall finns det helt logiska förklaringar till varför det är som det är; skada, importvalp som inte har fått tillräcklig stimulans hos uppfödaren, sen utveckling eller nyfiken hundägare som röntgar innan hunden naturligt satt muskler etc.

Det jag ser som positivt med att en "slappledshund" inte får OK på höfterna är att ägarna faktiskt måste se till att muskla sin hund om de vill ha den i avel, och det vinner hunden ett roligare liv på.

Mvh,
Duvan

Ja det är bra för hunden om den får mer motion :)

Sen är det trevligt att alla uppfödare äntligen är rörande överens om en sak.

Tja vi får väl se vad som händer med barnen och barnbarnen till dessa hundar. Veterinärerna blir ju iaf glada att de får in mer pengar om de också måste röntgas om ett flertal gånger.

Men varför får vissa hundar inte till sina slappa leder trots ihärdig motion? Är det bara för att de går snett? Simträning borde väl inte belasta snett? Eller kan det?

Där man tar röntgen skrivs det ner på en lapp som skickas tillsammans med bilden till SKK vad och hur mycket lugnande hunden har fått.
Det är också viktigt att bilden tas på rätt sätt, om benen trycks ner för mycket eller upp för mycket kan det påverka resultatet (men det ska röntgenpersonalen kunna)!

Det har tillkommit efter den stora debatt som varit. Det är också därför som man numera tar med knäna eftersom att man tidigare har kunnat trycka höfterna lite hur som helst. Vad gör man inte för att fria? Det måste väl gagna alla?

Tippan skrev:
Men varför får vissa hundar inte till sina slappa leder trots ihärdig motion? Är det bara för att de går snett? Simträning borde väl inte belasta snett? Eller kan det?

Dels rör det sig säkert i vissa fall om felaktig träning där hunden kan favorisera ena sidan, dels tror säker somliga att alla C-höfter är det för att de är slappa trots att så inte är fallet. En lindrig deformation som ger C kan aldrig tränas bort.

Simmning och klättring borde vara ultimata träningsformer för att vara tvungen att använda bägge sidor lika mycket. Vid cykelträning och lösspringande kan de lätt låta en sida göra ett större jobb. Man vet ju hur duktiga hästarna är att spara den svaga sidan, och där sitter vi ändå på och känner vad de pysslar med + att vi kan korrigera. Hundar har vi ju noll koll på hur de bär och jobbar i stegen, så där måste man nog ta till situationer där hunden inte kommer undan med fuskträning. Man märker ju fort om hunden simmar i cirklar eller går på tvären uppför backen :D

Mvh,
Duvan

Nej jag blandar fortfarande INTE ihop en deformerad höft med en slapp höft. Det är verkligen slappa höfter som jag motsätter mig.

Jag menar inte att du har tagit fel på slapp höft och lindrigt deformerat. Jag menar att en del av de C-höfter som folk försöker röntga om gång på gång men som aldrig blir bättre är just deformerade och inte enbart slappa. Då spelar det ju ingen roll hur mycket hunden musklar sig, defekten ändras aldrig. Även om det på HD-intyget står att leden är slapp behöver det inte vara det enda felet, en led kan vara både slapp OCH defekt samtidigt.

Man måste ju fatta egna beslut om vad man tycker är OK. Jag tror att när man väger för och emot hamnar man på olika nivåer för olika raser, och dessutom ändras åsikter över tid i takt med att man lär sig mer. För min del har det gått från att ha haft svårt att tycka att B är OK, till att tycka att vissa C inte är så farligt. Min dotter har en hund med 1:a på höfterna som hon tränar agility med. Hon skall naturligtvis aldrig gå i avel, men livet är inte slut bara för att hon har en lindrig defekt. Så trots att hon har den sämre C-höften fungerar hon som de flesta andra hundar. Enda skillnaden är att hon inte hårdtränar agility och inte cykeltränas. Hon hålls välmusklad och röntgas vart 3:e år för att se om det sker några förändringar. Hon röntgades första gången som 16 månaders och nästa gång när hon var drygt 4 år, då utan några förändringar.

För att få bra koll på HD tror jag att ett avelsindex vore en bättre metod än den vi har idag. Dvs vi borde titta mer på vad hundarna nedärver än vad de själva har + att nära släktingar skulle räknas med när man funderar på att ta in en hund i avel. En A-hund med idel C och sämre syskon borde alltså enligt mig inte gå i avel. För att ha en chans att kolla det krävs dock en obligatorisk HD-röntgen, och det ser jag inte som rimligt. Jag skulle dock önska att alla hundar som tävlar skulle ha känd HD-status om de är av en sådan ras att man har hälsoprogram för just HD. Gränsen kunde sättas från 2,5 år eller något sådant så att även storvuxna raser hinner växa klart.

Mvh,
Duvan

Nej nej, klart att det är skillnad på avel och "hund". Min ena tik har mycket armbågsfel, men det har aldrig hindrat henne från att träna och starta för lydnadsprov, bruksprov, jaktprov och viltspårprov.

Ja avelsindex!! Att använda en A-hund från en CDE-kull är inget ovanligt... Det finns hanar som lämnar 50% eller med AD/Hd och de används fortfarande...

Min andra tik är fri, men jag skulle aldrig drömma om att ta valpar på henne eftersom att jag inte gillar hennes släktingar vad gäller leder. Ändå hade jag inte ens behövt lyfta ett finger eftersom att jag fått två erbjudande från uppfödare som vill låna in henne. Men tji får de. Hur mycket jag än skulle fått för det så får de INTE låna henne. Fast visst drömmer jag om valpar som är lika goa som henne!! :D

Tippan skrev:
Det har tillkommit efter den stora debatt som varit. Det är också därför som man numera tar med knäna eftersom att man tidigare har kunnat trycka höfterna lite hur som helst. Vad gör man inte för att fria? Det måste väl gagna alla?

Jo, men om man trycker ner benen mot bordet kan man få knäna att ligga bra i bilden ändå och på det sättet få en falsk bild.
Även om man att ens hund ska vara HD-fri vill jag hellre att bilden tas korrekt och ger ett C än att det fuskas och hunden få tex. B och används i aveln!

Ja tack... Tyvärr finns det uppfödare som inte resonerar som du gör :(

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 461
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka