hd-röntgas

Det skall göra efter att hunden är 1 år. En del brukar vara noga med att tikar inte röntgas i samband med löp, utan att man gör det mitt emellan, huruvida det har betydelse eller ej vet jag inte, men jag tar det säkra före det osäkra...

Du beställer tid för HD-röntgen hos en veterinär. Kolla även upp om armbågarna bör röntgas för din ras. Hos veterinären så sederas hunden, så det är bra om de inte ätit innan för de kan må illa efteråt. Så lyfter man upp de på ett bord och så lägger de hunden till rätta och röntgar.

Efter det så får hunden en "uppvaknandespruta". Sen får man gå hem med en trött hund!

Ville bara lägga till en liten fråga;
Vilka raser är i störst behov av röntgen?
Vi har en dansk-svensk gårdshund som vi röntga. Han fick hd - c. Vad menas med det egentligen? :confused:

C menas med att hunden har an lite dyspalsi. Dvs att ledkulan inte riktigt ligger rätt i ledskålen, utan något längre ut. Det är den lindrigaste graden av dysplasi och många hundar fungerar utmärkt utan problem. Men sen vid 6-8 års ålder så är det yvärr så att vissa hundar börjar känna av sin lite dåliga höft. Pålagringar kan ha börjat bildas.

Jag kan inte på rak arm alla hundar som är i behov av röntgen. Det finns program för varje ras om röntgen bör göras. Men i princip alla hundar som närmar sig 40 cm tror jag röntgas. Iaf så gör man det med t.ex. mellanpudlarna. För mig är det inte nått jag gör bara för att man SKA göra det, utan för att jag vill veta hur mycket jag kan träna och hur jag kan träna med min hund. Självklart så kan man ju träna tuffare om hunden är fri på höfter och armbågar än om de har något fel...

det kostar mellan 800-1000. Jag ringde just och kollade, ska också röntga min schäfer som är 16 månader nu.
Lycka till med din hund! :D

Sv: Re: hd-röntgas

du sa att de kunde börja "känna av sin lite dåliga höft", hur menar du då? är det något man ska undvika att göra med dem?

De ska absolut inte vara överviktiga. De ska vara välmusklade för att hålla ihop höften så att säga. Man ska undvika onödiga regelbundna höga hopp och man ska undvika att dra med de. Cykling är heller inget ideal, bättre att motionera hunden lös i kuperad terräng.

Gammalt inlägg... Skumt ;)

Det beror väl lite på rasen när man röntgar, en Grand Danois röntgar man inte fören vid 18 månader.

Sv: hd-röntgas

C är inte ett sådant där jätte bra resultat det är inget du skall avla på. Jo du kan ju som sagt märka viss stelhet mm när han blir äldre då finns det ett jättebra kosttillskott som heter Seraquin som hjälper till att hålla hunden i form.

där jag jobbar så kostar det 950 endast höfter och 1150 inklus armbågar.

olika det där men veterinärer brukar ha bra koll på vilka hundraser som bör röntgas sina armbågar, tex rottis är ett väldigt bra tips om man röntgar armbågar på.

ok. tack.

jag vet att det var en gammal tråd, jag gjorde som man skulle och sökte innan jag frågade. det här var den bästa tråden jag hittade och jag tyckte inte det var någon mening med att starta en ny eftersom det redan fanns en, så jag dammade bara av den lite.

Fast det är heller inte jättedåligt... De flesta hundar kan länge leva ett helt normalt liv. Ja fast man kan ju alltid tänka på det där med vikt och onödiga påfrestningar. En av mina bekanta har C och hon är 5 år SLCH och hur fräsh som helst. Men man får ju se om nått år. Men än så länge så får hon vara HUND!

det är klart att det kunde vart värre, men det är inget man skall avla på.

Nej nej... Det är få raser som "tillåter" parning med C hundar. Mig veterligen så har de flesta bara "känd HD-status" och en rekomendation, men det är alltså få raser som rekomenderar att para med C hundar.

Det är tydligen viktigt med rätt sövningsmedel. Det kan påverka resultatet.

Minns tyvärr inte vilket som de rekommenderade.

Ja helst vill folk att hundarna ska vara vakna för att få igenom så många som möjligt. Frågan är om man inte ska använda samma sedering som övriga 85% om man har en hund som man måste trixa med för att få igenom... De som inte får igenom hundarna använder ofta Plegacil bara för att hunden då inte blir lika avslappnad och de där igenom kan få den fri...

tycker inte du skall va så säker på det, du menar att söva med plegicil istället, det är inte alltid det går för hunden är i stort sett vaken på det sövningsmedlet.

vissa hundägare tror att det "vanliga" sövningsmedlet kan göra så att bilderna kan visa höfledsfel eftersom hunden är såpass avslappnad när man drar i dom, och då har dom kommit tillbaks och gjort om röntgen på plegicil istället och i dom flesta fall så har bilderna vart likadana som med det vanligaste sövninsmdelet.

(det är jag som är gamla Emmizen85)

Nu har jag visserligen läst detta i en undersökning och det är bekräftat att de är många som sövs med ett speciellt medel (kanske var det pleg, minns inte) som går fria på höfter. Flertalet som sövs med annat medel är inte lika ofta fria.

Jag skrev inte detta i mitt inlägg då jag inte hittar undersökningen och kan visa.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Har HD-röntgat min hund. Vad skulle ni gissa på för resultat?
2
Svar
20
· Visningar
2 461
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka