HD-plåtar: vad tror ni?

B

Bullie

En av mina bullar röntgades igår och nu är jag såklart skitnervös över resultatet :crazy: Såhär ser HD-plåten ut, vad tror ni? :confused:

2irx9o6.jpg

Sv: HD-plåtar: vad tror ni?

Tänker inte skriva vad jag tror om resultatet ;), men när det kommer in på hunddata får du gärna lägga in det i tråden, speciellt om det är olika grader på hö & vä sida. Ex om det är x+x eller x+y osv. Om det är olika grader så står det på certifikatet när det kommer hem i postlådan.

Det är alltid intressant att se hd-plåtar och resultat tycker jag!

Här har du några bilder (mina hundar) på både ga UA och på B-höfter (A-höftsplåt är beställd, men har inte kommit än) som du kan kolla på och jämföra mot din hunds plåt.

LÄNK

Jag hoppas länken funkar?

Tack för ditt svar Gnist, även om det inte "hjälpte" mig ett dugg ;) Och tack för länken med bilderna, den funkar finfint. Intressant att se olika röntgenplåtar! Dock har jag svårt att jämföra dina plåtar med min hunds, alla dina är ju friröntgade och det ser jag ju att min inte är :( Min undran är mer HUR illa det är liksom..

Det är ju alltid vanskligt att sia om hd-grader och inte ens vanliga veterinärer är speciellt duktiga på det (inte enligt min erfarenhet i alla fall..), så det är därför jag inte vill skriva något om just graderna, för det kan bara bli en gissning, men som sagt: när du fått resultatet vore det intressant att få ta del av det, för man lär sig ju något för varje plåt vs resultat man ser/vet svaret på.

Det här tycker jag är jätteintressant och har en fråga kring detta (oberoende av TS bild). Du verkar veta vad det handlar om så jag frågar dig och hoppas du vill svara:D

När man tittar på hur höftkulan ligger i "skålen" är ett bra resultat att man nästan inte ska se någon gräns mellan "kulan" och skålen" utan att de ligger så tätt an att gränsen är svår att se?
Om det till exempel är ett glapp i övre delen så det blir ett mellanrum mellan kulan och skålan så är det ett sämre resultat?

Hoppas du (eller någon annan:)) förstår min röriga fråga!

/Nyfiken mathilhill

Förresten! Förlåt TS för trådkap:o Jag blev så nyfiken att jag inte tänkte på't!

Om någon hellre vill pma så gör jättegärna det:laugh:

När jag höll på med HD-röntgen gav jag aldrig ngt förhandsbesked utom när det gällde hundar med kliniska problem där ngn defekt syntes tydligt.
PL

För att förtydliga: jag kommer inte hålla någon ansvarig för deras gissning ;) Eftersom ingen av er är veterinären som utförde röntgen. Jag har min egen gissning, som jag hoppas inte stämmer :( Men det skulle vara intressant att höra era gissningar. Det syns ju att hans högra höft (till vänster på bilden) är sämre än den andra, men frågan är hur mycket sämre och vilken grad den får. C? D? Vad tror ni? :confused:

Okej. Jag förstår till 100% att veterinären inte kan uttala sig om det eventuella resultatet, det skulle ju resultera i många förmodligen väldigt arga hundägare. Om min hund sa veterinären bara att han troligtvis aldrig kommer få några problem med höfterna, för att dom ser tajta och fina ut utan några pålagringar. Mer än så kunde han inte säga av förklarliga skäl, men jag har sett lite plåtar tidigare och kan utan större ansträngning konstatera att hans höfter iallafall inte är A eller B. Men hursomhelst skulle det vara intressant att höra hur andra ser på dom.

Nu är jag inte inne i röntgenvärden utan har bara röntgat min ena dv.schnauzer nyligen hos Audell och det jag fick förklarat av mig då var att man dels tittar på hur djup skålen är (kallas väl Norberg vinkel eller nåt sånt?) och även om kulan är rund och passar i skålen.

På min tik var den ena sidan jätte fin, den andra var skålen 1 mm för grund. Dock var kulan helt rund och slät. Enlig Audell så kunde de bli antingen A/B eller om jag hade otur även A/C beroende på vem som läste av... Nu fick jag A/B so tur var så vi får vara med på korningen! :laugh:

Jag är väl den enda veterinären i den här tråden!
Varför fråga efter en massa outbildade kommentarer istället för att vänta???
PL

Nu tycker jag du är riktigt otrevlig och dryg :mad: Jag vet att du är veterinär, och har full förståelse för att du inte vill uttala dig. Men varför skriva så nedlåtande? Om jag nu är nyfiken på vad andra på det här forumet tror så kan väl jag får vara det?

Har inte någonstans skrivit att jag tror mig kunna få ett expertutlåtande härinne, men det skulle kännas skönt att diskutera och utbyta erfarenheter med Buke-folket. Trodde i min enfald att det var det som forumet var till för.

Bullie, som just kom på varför hon hållit sig borta från Buke så länge..

Jag kan inget om röntgenbilder så jag blev nyfiken... Vad är felet du ser på din hunds höfter?

Nu tycker jag du är riktigt otrevlig och dryg :mad: Jag vet att du är veterinär, och har full förståelse för att du inte vill uttala dig. Men varför skriva så nedlåtande? Om jag nu är nyfiken på vad andra på det här forumet tror så kan väl jag får vara det?

Har inte någonstans skrivit att jag tror mig kunna få ett expertutlåtande härinne, men det skulle kännas skönt att diskutera och utbyta erfarenheter med Buke-folket. Trodde i min enfald att det var det som forumet var till för.

Bullie, som just kom på varför hon hållit sig borta från Buke så länge..

Jag tycker inte det var ett otrevligt och drygt svar. Vad folk tror spelar ingen roll, det är avläsningsresultatet som räknas.
Den enda gång jag har fått ett "förhandsbesked" av veterinären var när hon sade med ett leende "det är ingen katastrof precis", och schäfern visade sig ha A på båda höfterna.

Fast man kan väl få spåna och diskutera samtidigt som man är fullt medveten om att det är den avläsande veterinären som ger det slutgiltiga svaret. Varför P_L måste fräsa till och påpeka att han är veterinär känns onödigt, det vet ju alla redan.

Om någon hade lagt upp en "Tror ni han vill dejta mig," eller "Tror ni jag har chans på detta jobb" på senior hade folk hängt på och diskuterat olika teorier.

På vilket sätt är man otrevlig när man påpekar att ingen här har kompetens att uttala sig om din hunds röntgenplåtar?

Svar rent allmänt: Fast TS efterfrågar ju inte direkt att någon här ska kunna säga att det är en A,B,C,D höft osv. Hon har förmodligen lagt upp bilden här för att prata o spekulera runt kring vad EV svaret kan bli av en riktigt utlåtare.

Alla som röntgar sina hundar spekulerar väl kring sina plåtar lite?

Ja tycker inte alls att detta är ngt konstigt!

Varför ska man alltid vara så förnuftig o perfekt!? låt ts med flera få spekulera i vad resultatet nu kan bli eftersom hon delat med sej av plåten o vill ha en disskussion. Det är ju ingen här som gett ts falska förhoppningar om ngt då hon är medveten om att det är skk:s veterinärere som ser o beslutar.

Röntgade själv min tik förra veckan o gick i samma tankar-det slutade med A-höfter =)

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: Lyan
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
181 152
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka