A

alfur

Vi har blivit erbjudna en hanhund på tre år, som har HD grad B. Han är frisk och pigg och i full gång, men eftersom vi haft sån vansinnig otur med vår förra flat blir jag ändå orolig, finns det fog för det? Han ska så klart inte avlas på, men leva ett aktivt liv med mycket rörelse.

Sv: HD grad B

Ok, jag tänkte att HD grad A var jättebra och att B var helt ok men inte så bra som de kan vara. Men det är alltså absolut ingen fara?

Jag undrade också vad du menade. HD B är ju fria höfter och något man normalt blir glad över !

Det ska vi faktiskt göra:), det blev så himla tomt därhemma när vi blev hundlösa. Man märkte verkligen hur mycket det betyder med en hund och hur vardagen påverkas. Även om Sigge aldrig kan ersättas helt så känns det jättekul att få en ny hund som faktiskt kan följa med på ridturer och gå de två kilometrarna ner till vattnet OCH hem igen..

Fast är det inte så att när det gäller vissa raser får man bara avla på A? Vi pratade om det förra veckan i skolan och jag ahr för mig att veterinären sa något om det. Minns tyvärr inte vilka raser det var.

Till TS:
Inget att oroa dig för, som de innan redan sagt. HD graderna går väl ända ner till D? så B är absolut bra, speciellt eftersom ni inte ska avla vidare frö då spelar det ju inte någon större roll om han har A eller B.

Fast är det inte så att när det gäller vissa raser får man bara avla på A? Vi pratade om det förra veckan i skolan och jag ahr för mig att veterinären sa något om det. Minns tyvärr inte vilka raser det var.

Nej, grad A och B är utan anmärkning på alla raser!

Grad A = utan anmärkning grad A
Grad B = utan anmärkning grad B
Grad C = lindrig dysplasi
Grad D = måttlig dysplasi
Grad E = kraftig dysplasi

Då har minnet fått det om bakfoten! Men om man parar en C hund med en B eller A hund blir avkommorna tillåtna då? Eller måste båda föräldrar vara A eller B?

Inom vissa raser är det avelsstopp på allt som inte är A eller B. Valparna kan alltså inte registreras om man ändå avlar på hunden.
Bäst är att kolla igenom kullsyskonen också, om man tänker avla på sin hund. Ens egen hund kan ha A eller B medan flera kullsyskon har D eller värre och då finns de dåliga anlagen även hos den fria hunden, som för dem vidare. Helst ska hela kullen vara HDfri.

ahhh nu är jag mer upplyst! tyckte bara det var lite intressant eftersom vi höll på att titta på en massa röntgenbilder med flera olika "hd-höfter" idag. vissa såg riktigt skrämmande ut...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 764
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka