Red_Chili

Trådstartare
Såg i en annan tråd att många skrev att man ska kolla så att en hund inte har "hd-fel".
Vad betyder det egentligen?

// en som inte kan så mkt alls om hundsjukdomar och "fel".

Sv: HD-fel?

Höftleds-dysplasi. Det innebär att ledkulan ligger helt eller delvis utanför ledskålen.

HD-fel = Hunden är behäftad med HöftledsDysplasi.

Dysplasi innebär att ledskålen i leden är för grund. Vilket medför att ledkulan inte får tillräckligt stöd och blir därför ostadig.

Instabiliteten i höftleden leder i sin tur till brosk och benpålagringar runt ledskålens "kanter" och vid ledkapselfästet runt lårbenshalsen som finns intill ledkulan.

Lårbenshuvudet blir också deformerat. Hur mycket beror dels på vilken grad av dysplasi hunden har och dels pga hundens vikt.

Grav höftledsdysplasi är i princip alltid förenligt med stora smärtor.

Hund med HD-fel ska INTE gå i avel.

Tack så mkt för svaren!

Finns det någon hemsida där det står om sånt som är bra att veta när det gäller olika "fel" och sjukdomar en hund kan ha?
Eller finns det någon bok som är att rekomendera?

Skk´s anomalex är bra..Sedan brukar de flesta rasklubbarna ha den informationen ute på sina hemsidor. En seriös uppfödare ska kunna svara på alla sådana frågor också ;)

/Lycka till med hundköpet (?)

Inget hundköp än för mej, men med lite tur om ett halvår ungefär.
Tills det att jag köper hund så ska jag plugga på om allt möjligt har jag tänkt.:idea:
Sen så hjälper jag till på en Saluki-kennel på loven.:love:
Då lär jag mej en hel del, men vill lära mej mer när jag inte har möjlighet att träffa hundar/hundägare.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 749
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II