HD Cocker spaniel

Heddan

Trådstartare
Jag går nu i funderingar att köpa en cocker spaniel och har då börjat fundera lite över detta med HD-status. Jag är noll insatt. Säg att ena föräldern har status C och den andra B, vad innebär det för valpen? Är det OK att köpa en sådan valp, om man inte har planer att avla utan "bara" vill ha den som sällskapshund? Blir det problem med försäkringen?

Sv: HD Cocker spaniel

Köp ingen valp om inte båda föräldrarna har HD A eller B. Det är inga garantier för att valparna inte får HD, men det garanterar att uppfödaren är långt mkt mer seriös än en som avlar på C-höfter.

Köp INGEN valp om inte föräldrarna har fria höfter (A eller B), att riskera HD är onödigt. Det finns många trådar uppe nu ang. hundar som fått grusade framtidsplaner pga. dåliga höfter. Läs igenom dem och inse att det enda rätta är att köpa en valp efter HD-fria föräldrar. Tänk vad mer skumt som´kan finnas bakom hundarna om uppfödare medvetet avlar på höftlesdysplasi. Det är INTE seriöst.

Tack båda för svaren! Som ni båda säger ska jag nog leta vidare, man vill ju såklart ha bästa möjliga förutsättningar.

KÖP INTE! För att göra det tydligt ;) Finns absolut ingen anledning att köpa en valp efter sådana föräldrar, jag skulle verkligen undra vad uppfödaren är för människa! :eek:

Det föds MÅNGA fina cockrar varje år i Sverige, med meriterade föräldrar och hälsotestade enligt reglerna. Så jag tycker du ska titta dig om efter annan valp, det är inget svårt att få tag på en fin cocker till sällskap, så jag tycker inte man ska ta första bästa skit.

Jag är själv cockerägare :) En leverfärgad 9-årig tik och en 11-veckors brunsobel tik. Cocker Spaniel är en underbar ras och jag tror inte du kommer ångra dig, men lägg krut på att hitta en bra uppfödare.

Lite att titta på... ;)
377740_10150809179488239_782804664_n.jpg

376725_10150831805853239_424457038_n.jpg

Och jag har en amerikansk cocker och säger precis som Sockerbit, det finns flera riktigt bra uppfödare som har hälsotestade och meriterade föräldrar. Oavsett om du vill ha en engelsk eller en amerikansk.

Instämmer med Snuffsan!

Heddan
På Cockerklubbens hemsida finner du en lista över uppfödare som har valpar just nu, samt dem som väntar valpar framöver. Där kan du lätt se vad det finns för valpar, samt där finns en väldigt överskådlig tabell över de hälsotest som föräldrarna genomgått, deras merit m.m. Ta en titt!

Vad gäller de amerikanska så kanske det finns något liknande? Snuffsan vet kanske?

+ alla andra
Tack för era svar! Jag har redan hittat en kull där båda föräldrarna är hälsotestade med HD A, så nästa vecka blir det ett besök där :)

halvt kl

Cocker spaniel är den engelska, rasen heter enbart så sedan en tid tillbaka. Amrisen är ju en helt annan ras... ;)

Jag har också cocker och har precis som de andra säger alltid varit noga med höfterna på föräldrar, kolla gärna enventuella tidigare avkommor efter hanen och/eller tiken också. En del ögonlyser sina cockrar också, vilket nog inte är helt fel, samt att höra sig för om andra sjukdomar eller problem i linjerna, tex. öron, mentalitet (speciellt röda och black& tan!) osv.

Lycka till, det är en underbar ras!
Glöm inte visa bilder i valptråden! :)

Mina gossar när nuvarande grabben var unghund och gammelgubben fortfarande levde *sakna*
edvin_mascot.jpg

som liten parvel :love:
image.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Lyssnade lite på riksdagsdebatten om hundsmuggling och blir sååå beklämd. Nu hamnade jag mitt i och ärligt talat orkade jag inte lyssna...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en... 8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 768
Senast: hastflicka
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 315
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
975
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka