Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

W

Wanilj

En arbetskamrat här en svartskäck som är efter en skäckhingst (hbl) som heter Sabello eller liknande.. Det ska finnas Utrillo i stammen.. Jag lovade att jag skulle lägga ut en tråd och se om jag kunde hitta ngt! Någon som känner till honom?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

hon bor här men HAR en svartskäck!*ledsen för stavfelet*;)
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Pazuzu skrev:
Jag skulle tro att det rör sig om Sobello (icke godkänd, men avelsvärderad). Länk till info + bilder: http://members.chello.se/minhemsida/sobello.htm

Ja det måste ju vara den hingsten! Hon talade om Strauss men jag trodde då hon menade Sarras för han har väl Straussblod? Fast jag kan ha fel då jag inte har full koll på skäckarna direkt!
Du vet inte vad han fick för poäng på värderingen?
Tack tack!!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

*KL*
Den här hingsten har väl godkänd stam?
Är de verkligen så dåliga eller blir de nedömda och godkänds ej?
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Sobellos stam är klar på fädernet men jag tyckte mig se ett "ej kval" på mödernet.. vet dock inte vad det betyder! om det skulle vara ej godkändhingst eller liknande.. vad han fått för poäng är oklart.. han var dock bara 160 hög..
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Tyvärr har väl ingen skäckfärgad halvblodshingst varit tillräckligt bra för att bli godkänd. Det finns ingenting som tyder på att de blivit neddömda - utan det är just kvalitén som saknas.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Är det alls någon skäckfärgad halvblodshingst som genomgått bruksprovet.
Tobiano färgad då.
Finns en del sabino's som är godkända.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Det finns ett utbrett motstånd mot vissa färger. Innom halvblods aveln vill man helst ha fuxar men bruna godtas och i viss mån svarta och skimmlar.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Det finns ett utbrett motstånd mot vissa färger. Innom halvblods aveln vill man helst ha fuxar men bruna godtas och i viss mån svarta och skimmlar.
:rofl: :rofl: :rofl:

Mitt inlägg är klart onödigt men det ovanstående var så roligt att jag inte kunde behärska mig! :D
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Sobello och Sarras var nära släkt...har för mej att Sobello hade gröna papper medans Sarras hade vita papper.Däremot hade nog Sobello kanske bara 3 godkända led och inte 4 som krävs för att försöka få en hingst godkänd.När han avelsvärderades var det förmodligen bara muntligt omdöme, eftersom det är så pass långt tillbaka.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Ahaa..ok det förklarar en del! Tackar tackar!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Sobellos mormorsmorfar var den icke godkände skäckhingsten Brilliant. Hans stam hittar du här http://www.allbreedpedigree.com/brilliant11
färgen kommer från farfarsmormorsmor Broka, hörs nästan på namnet;)
Brilliants far Orlando användes i avel hos en G E Göransson, Mjövik, Everöd, på 50- och 60-talet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Görel skrev:
Sobellos mormorsmorfar var den icke godkände skäckhingsten Brilliant. Hans stam hittar du här http://www.allbreedpedigree.com/brilliant11
färgen kommer från farfarsmormorsmor Broka, hörs nästan på namnet;)
Brilliants far Orlando användes i avel hos en G E Göransson, Mjövik, Everöd, på 50- och 60-talet.

Du är helt otrolig på att känna till hblstammar samt info om kusarna!!:bow: :bow: :bow:

Då måste jag fråga dig Görel!

Vilken hingst skulle du använda till eller vilket blod.. till mitt sto?
Jag har lagt ut förfrågningar om olika hingstar men då hon endast ska få en avkomma, hoppas allt går vägen, så är det ju viktigt att matcha henne väl..
Hon är e: Torboldt ue:Spring Fever(jag har nämnt henne förrut!)
1.70 rejäl och långlinjerad, korrekta ben och bra hovar, gått barfota bak hela sitt liv utan problem. ok hoppförmåga och rätt lätta rörelser för sin storlek..När det gäller henne så spelar inriktning på hingsten inte lika stor roll som att hitta kompatibel make, en så komplett allroundhäst som möjligt alltså!
Har du ngt bra tips??
Tack tack!
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

LenaH skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:

Mitt inlägg är klart onödigt men det ovanstående var så roligt att jag inte kunde behärska mig! :D

Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna. De har alltså INTE tittat på meriterna utan valt bort hästarna på grund av färgen och nu hackas det ner på de som vill återinföra den. Kvaliten på en häst sitter inte i färgen men onekligen så är det trevligare med lite variation. Man har ävén försökt avla bort svart och skimmel. Det har bara varit lättare att få bort palomino/isabell och skäck.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna. De har alltså INTE tittat på meriterna utan valt bort hästarna på grund av färgen och nu hackas det ner på de som vill återinföra den. Kvaliten på en häst sitter inte i färgen men onekligen så är det trevligare med lite variation. Man har ävén försökt avla bort svart och skimmel. Det har bara varit lättare att få bort palomino/isabell och skäck.

Vilka är "de" och "man"? Inte för att jag är något avelsproffs men det här var iaf. nytt för mig :rofl:
Finns det nedskrivna "regler" för färger som man ska avla på inom halvblodsaveln ?
// M

P.S måste väl tillägga att jag är FÖR alla färger på alla hästar D.S
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

sorbelina skrev:
Vad jag menar är att havblodsaveln under årtionden bedömmt bort hästar med för det haft fel färg de vill egentligen bara ha fuxar och har medvetet försökt avla bort de andra färgerna. De har alltså INTE tittat på meriterna utan valt bort hästarna på grund av färgen och nu hackas det ner på de som vill återinföra den. Kvaliten på en häst sitter inte i färgen men onekligen så är det trevligare med lite variation. Man har ävén försökt avla bort svart och skimmel. Det har bara varit lättare att få bort palomino/isabell och skäck.

Nu är du väl ute och cyklar lite :angel:
Om du kollar lite på de godkända hingstar som finns inom halvblodsaveln, så är väl bruna hingstar minst lika vanliga som fuxar och skimlar finns det också en hel hög av. Svarta är kanske inte så vanliga, men å andra sidan är de nog inte så vanliga bland andra raser heller.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

*KL*

Var om det här i Ridsport för några år sen, att dommare såg ner på skäckar och isabeller.
 
Sv: Hblhingst som är svartskäck och heter Sabello?

Då gäller det ju helt enkelt att få fram en så bra skäck att de sätter kaffet i vrångstrupen. Jag är själv på G och tänkte få upp min skäck högt i dressyrklasserna.

De där halvdåliga hingstarna som betäcker halvdanna ston, det säger sig själv att det inte blir någon OS-häst om man inte har tur och är extremt skicklig i utbildningen med hästen. Man kan ju inte heller avla på enbart färg, många glömmer hingsten och ser bara skäcken... Det är tex därför jag står här med en liten skäck, dock har hon bra möderne så det kanske kan gå vägen ändå:)

//E
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: cassiopeja
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 445
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
729
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp