Hbl hingstar som lämnat bra med Fbl möderne

rebeckasff

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, vilka hingstar har lämnat bra på ** ston?

Några som lämnat bättre/sämre än andra?

Sv: Hbl hingstar som lämnat bra med Fbl möderne

Inga överraskningar precis, men Robin Z och Bernstein brukar man väl säga lämnar bra med fullblod. :)

Fast dom (särskilt Irco Marco) lämnar väl i princip bra med allt?

Förvisso men xx-möderne gör avkomman mindre grov. Hur mycket jag än älskar Irco Marco och hans ättlingar så kan jag inte förneka att de med tungt möderne kan bli riktiga pansarvagnar, fast korrekta pansarvagnar med gott temperament och hoppförmåga!

Fast Feliciano-fullblod låter kanske inte som den roligaste överlinjen och halsansättningen...

Spelar inte så stor roll bara dom har rätt inställning och förmåga att hoppa stora hinder. Sen är det förståss bekvämare om halsen och överlinjen är bra även på en hopphäst.

Inga överraskningar precis, men Robin Z och Bernstein brukar man väl säga lämnar bra med fullblod. :)

Ja, Robban har jag hört och sett mycket med ** i, det var typ bara honom jag kom på :angel:

Men har även hört att han själv inte har världens bästa hovkvalitet och tillsammans med ** kan det bli riktigt dåliga fossingar.
Ingen hov, ingen häst...

Irco Marco och Feliciano.

Feliciano har jag nog också sett en del med ** mammor och då kanske "det säjer sig självt att Irco också skulle passa med det.
Det ända jag tycker är att dom brukar se fruktansvärt tråkiga ut många av dom.
Mörkbruna utan tecken och gärna lite "pinna ben" på en lite större kropp.
Men visst hoppa kan dom :idea:

Fördelen med feliciano är att han ofta lämnar himla trevligt och "coolt" temperament, vilket ofta kompletterar fullblod väldigt bra! :banana:

Ja, jag har själv en Fillebebis här hemma och han temprament är det inget fel på även om hans mamma är en yrhöna :angel: (milt sagt)

Så, ja, jag förstår varför många väljer honom och det verkar ju som att dom går bra, hur tråkiga dom än är (min åsikt) utseende mässigt

Förvisso men xx-möderne gör avkomman mindre grov. Hur mycket jag än älskar Irco Marco och hans ättlingar så kan jag inte förneka att de med tungt möderne kan bli riktiga pansarvagnar, fast korrekta pansarvagnar med gott temperament och hoppförmåga!

När jag jobbade i Jönköpings-området så såg jag många avkommor till IM med veka kotor bak, tillfälligheter? Hade inte han tendens till det själv? Jag såg honom bara en gång och då var han 30, så jag vill inte döma honom av det jag såg då, trots att han annars var i gott skick för sin ålder.

*knapprån*
Jag undrar hur man kan generalisera att en hingst lämnar bra med fullblod?
Det finns minst lika många fullblodslinjer som det finns halvblodsdito och vissa av dem är lämpade för hbl-avel medan andra inte är det. Vissa av dem lämnar bra avkommor medan andra inte gör det. Det är väl egentligen ingen skillnad mot halvbloden... :idea:
Ett bra sto, fullblod eller inte, lämnar bra avkommor tillsammans med en hingst som matchar henne bra, oavsett ras.

Ett bra fullblodssto kan man nästan ta vilken hingst som helst på. Själv letar jag efter en långlinjerad välbenad hingst i första hand, sen kan man välja inriktning efter det. Gärna en hingst med fullblod i 2-4 ledet.

Jag gillar dock inte riktigt att det tvunget skall rekomenderas lite grövre hingstar till alla som har fullblodsston.
Inte helt sällan får man en avkomma som är ganska stabbig och med fullblodets kvicka och explosiva sätt, den vara något svårplacerad.

Har på nära håll sett hästar efter bla Feliciano och Chess med fullblodsmammor och dom är stora rejäla hästar med mkt power och känslighet.

Mitt fblsto har en avkomma efter Rubinrot men jag har bara sett den som tvååring och då var den mkt fin.

Precis:D

Det finns korta och långa, stora och små ,nippriga och lata även i fullblodsrasen.:rofl:

Om man nu skall tillåta sig generalisera....

En något modernare hingst, eller en som i a f är i avel som gett några riktigt fina hästar på fullblodsston är Cortus. Han ger ofta fina psyken men lätt grova avkommor. På lättare fullblodsston passar han som handsken, med lite tur får man rätt extriör och lagom nerv på avkomman.

En som bara på sina egna egenskaper borde funka på fullblod är Ludvigs Champion men han är ju ännu oprovad i avel och svår att uttala sig om.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 606
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka