J

Jet

Sitter bara och spånar lite. :)

Om jag skulle betäcka mitt arabsto med en halvblodshingst, vad skulle det bli för färg på avkommans papper då?

Någon som känner till några lyckade korsningar hbl/arab?

Vilken/vilka hingstar skulle ni rekommendera?

Fler åsikter?

Avkomman skulle bli ridhäst, allround...
Jag har INTE tänkt att betäcka henne, iallafall inte i år.
Är dålig på att beskriva exteriör, men den kanske framgår av bilderna? (Tyvärr har jag inga bättre bilder ännu) :)
bbika1.jpg

bbika2.jpg

jag har hfat en sådan korsning, pappan arab, modern HBL.

skimmel, ca 155 i mkh, mkt maffig och snygg typ, mera åt halvblodet men med vacker trav från araben och svanslyft.
mkt fin allroundhäst, duktig i hoppning men bäst i dressyren. En häst som har mkt trevliga gångarter och arbetsglädje. Dock ngt het av sig.

Tack för svaret!
Låter ju som en trevlig häst! :)

Du har väl ingen bild väl? Vad var det för stam på den?

Fin häst du har! Jag undrar varför du inte vill ha en renrasig avkomma? Vilken är tanken bakom att du vill ha en hblhingst? Är det något som araben saknar som du vill förstärka med hbl? Jag är bara nyfiken på hur du tänker! :)

Jodå! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en renrasig avkomma. :) Har dock inte hittat någon som fallit mig i smaken.
Vill ha en lite grövre & större hingst som har visat framfötterna i någon gren.
Har tidigare fött upp två e: Elcatero (som jag gillar skarpt), men den ena blev ganska liten och den andra visserligen högre men väldigt nätt. Jättefina båda två, fast de passar inte riktigt mig. :cool:

Det finns ju såklart ingen garanti på att avkomma efter hbl-hingst skulle bli större & grövre, men... chansen finns ju! :D

Som sagt, jag sitter bara och funderar. Är tacksam för alla synpunkter! :)

har bilder, men hittar dom inte just nu.

e. Kairouan u. Melissa

Hi, hi! Jag sökte efter Kairouan på Altavista och hittade din fd häst. En gammal hemsida antar jag! :)
Han var fin! Var hade han gått som ridskolehäst innan? Här i Årjäng? Jag tycker att jag känner igen honom!! :cool:
Förresten så är han släkt med min Zilveradoh! :D (Båda har Doman ox i stamtavlan).

ja det måste stämma, jag hittade den nog inte! :-)
ja han har vart bla. lektionshäst där, sedan privathäst.
tävlad i fälttävlan, dressyr och hopp.

Ja har oxå funderat på det rent teoretiskt, tror inte att jag kommer att betäcka med något halvblod eftersom jag vill ha en rasren häst, men hur blir papprena??

Min häst är ju efter Elcatero som är godkänd för halvblodsavel så vad blir det vita??

Mvh Johanna

Jag och syrran har en hbl/arab korsning.

Mamman hbl och pappan arab, fux , 163 cm hög, ganska grov & det syns bara i bland på huvudet att han har arab i sig.

Vad vill du ha ut av avkomman förutom lite större och grövre? Är det hoppning/dressyr eller nåt annat eller en multitalang? Du borde väl kunna ta vilken hingst du vill! Som faller dig på läppen dvs.

Ser inget fel i att korsa arab - hbl! Och det gör ju inte ASVH heller...Elcatero ox är ju ett finfint exempel. Men vilken färg det blir på papperna har jag ingen aning om. Men förmodligen grå? Eftersom arabstoet troligtvis inte har nån pappa eller morfar som varit godkänd för hbl-avel? För det är väl det det hänger på?

Nej jag tror du kan ta vilket arabsto som helst till en godkänd hbl hingst och ändå få gröna papper...precis som du kan ta vilket fullblod eller angloarabsto som helst oavsett vad som ligger bakom! Det ska bli gröna papper så som jag har förstått det...det brukar bli en bra kombination...man får ju dock gärna tänka på hingstar som har lite extra plus på storleken på avkommorna. ;) :D

Hur stor är hon? Storlek på tidigare avkommor? Stam? :confused:

Cortez-blodet kan ju ge bra storlek...tex Chess,Corrado WL...

Ja du! Det får nog bli en multitalang isåfall! ;) Tycker själv att hoppning & dressyr är lika kul. Stoet har iofs mest hoppats i sina yngre dagar, enligt en tidigare ägare.
Vill gärna ha en cool hingst, då stoet är lite lättstressad/nervös av sig...

Så visst kan jag vraka och välja, men jag har lite dålig koll på alla hingstar. Försöker läsa på, så gott det går! :D

Hon är strax över 150 cm. Inte så stor alltså.
De avkommor hon har fått med större hingstar har iallafall blivit större än henne.
Hon är e: Damocles ue: Bilbao om det säger dig någonting. :)
Så det kan alltså bli gröna papper. Vad bra isåfall! Kanske ska ta och maila ASVH och fråga.

Ska genast kolla in Chess & Corrado! Tack för förslagen! :bow:

Vet förvisso inte mammans härstamning på min men pappan är ren arab, Pernod e:Probat. Troligtvis har hon halvblod el fullblod bakåt hos mamman om man tittar på typen. Hon är registrerad som arabkorsning i Svenska arabhästförbundet. Tycker själv (naturligtvis :D ) att hon har fått det bästa från båda sidor, framåtandan, piggheten, nyfikenheten och hjärtat från araben och storleken, iofs bara 158cm, och aningens grövre från andra sidan.
Ser att jag tänker ungefär som du vad gäller val av hingst vid en ev betäckning. Vill ha en något större och något mer cool avkomma men ändå ha kvar arabens hjärta, vilja och vakenhet.

Finns lite bilder på min här:
http://community.webshots.com/album/96624537KGWqzH
http://community.webshots.com/album/147999900Uucqis (ej de 6 första och några i mitten)

De skulle nog bli en bra korsning. Mitt sto har minst ett halvsyskon som är korsning halvblod/arab. Hennes uppfödare lät betäcka sitt sto med hingsten Zeb. Dom var väldigt nöjda med denna avkomma trots dom är arabuppfödare i övrigt. Denna hästen är nu tydligen duktig på western. Var i vilket fall som helst väldigt fin på bilderna vi fick se. De är nog ett klokt val av korsning

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka