Havres mineralvärden?

Kaki

Trådstartare
Köpte analyserad havre av en bonde, men det var inte kollat mineralvärdena.
Vad är riktvärdena för havre på Ca, P och Mg?

Havren har: (/kg foder)
13,6 MJ
103 g smrp

Sv: Havres mineralvärden?

Det var väldigt mycket energi i den havren, har den hög litervikt också?

Vanliga värden är Calsium 1 gram, Fosfor 3-4 gram Mg 1 gram / kilo.

Havren har: (/kg foder)
13,6 MJ
103 g smrp

Hej! Vi köper havren av samma bonde antar jag och givetvis hittar jag inte analysen nu men tycks minnas att det var 9,09 MJ per kilo foder av 2007 års skörd. 103 g SRP stämmer dock.
Proteinet har varit ganska jämnt varje år medan energivärdet pendlat mellan 9 och 11. Bra havre oavsett.

Riktvärden för havre per kilo foder:
Ca 0,6-0,8 g
P 3,3-3,5 g
Mg 1-1,2 g

Det var väldigt mycket energi i den havren, har den hög litervikt också?

Har för mig att ett krafftmått är ca 1,6 liter!

Stämde bra det, blev ju tvungen att kolla :smirk: När jag ändå var i farten så vägde jag igen också. Får korrigera mig med vikten alltså.
Ett struket mått (Står tom Eggersmann på det och inte Krafft :angel:) rymmer 1050 g havre. Ett rågat mått väger 1150 gram. Ska det vara noga så ska det. Det var nog förra årets havre som vägde 900 g.

Kan någon räkna ut hl-vikten på detta?

Jo, vi köper nog från samma :) Men på analysen stod bara energin /kg TS så jag räknade det gånger 0,854 (TS) och fick fram 13,6. För visst räknar man inte energin per kg TS?

Btw så stod det såhär på analysen också, jag fattar ingenting:
Energi (ber. för häst) 909 (/kg fode) inger R i foder (medvetet?) och 909 vadå?

Ja, den väger sjukt mycket. Hon packade 35 kg i varje säck och säckarna var typ bara halvfulla. Jag har en skopa som rymmer 1l och varje skopa rymmer nog ca 650g havre.

Jo, vi köper nog från samma :) Men på analysen stod bara energin /kg TS så jag räknade det gånger 0,854 (TS) och fick fram 13,6. För visst räknar man inte energin per kg TS?

Btw så stod det såhär på analysen också, jag fattar ingenting:
Energi (ber. för häst) 909 (/kg fode) inger R i foder (medvetet?) och 909 vadå?

Energin beräknad för häst är väl 9,09 MJ då som Oki skrev!

Du har räknar fel när du räknat från TS till kg foder, du ska dividera. MJ ska ju minska från TS till kg foder, för det som händer är ju bara att man räknar med vattnet och då kan det ju inte helt plötsligt bli mer energi.

Stämde bra det, blev ju tvungen att kolla :smirk: När jag ändå var i farten så vägde jag igen också. Får korrigera mig med vikten alltså.
Ett struket mått (Står tom Eggersmann på det och inte Krafft :angel:) rymmer 1050 g havre. Ett rågat mått väger 1150 gram. Ska det vara noga så ska det. Det var nog förra årets havre som vägde 900 g.

Kan någon räkna ut hl-vikten på detta?

1050/16 är 65,625 alltså 65 gram per deciliter, 65*10=650 gram/liter

Oj, gud så pinsamt :crazy: Jag tänkte tvärtom :rofl: Tack för förklaringen! Tydligen hjälper inte Matte D så mkt i verliga livet, elelr jag har typ glömt allt iaf! Men då stämde ju analysen också, eller nästan. De hade glömt ett kommatecken i 909 (fast de har inte räknat med två decimaler på någon annan rad, därav att jag blev fundersam) och så glömde dom ett R i foder..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka