Havrehalm istället för hö

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har precis talat med en fodertillverkare och fått konstatera att det inte finns något vettigt hö att få tag på i år!
Det hö jag hittills köpt vägrar jag att ge i fortsättningen då båda hästarna nu börjat hosta av det.
Alla former av hösilage är uteslutet då jag har en Islandshäst och en Shetlandsponny. Det funkar inte ens med småbal, de håller sig inte så lång tid som det tar för dem att äta upp det.

Blev därför rekomenderad att ge dem havrehalm och komplettera med lusernpellets, alt lusernhack och ev mineraler.
Känner mig själv lite fundersam och vill gärna ha era synpunkter på detta, gärna från er med lite erfarenhet av just dessa raser.

Hästarna går på lösdrift, så all form av fri tillgång är ju välkommen, vilket jag inte kunnat ha tidigare pga att de blir för tjocka.

Sv: Havrehalm istället för hö

Om du kan få tag i BRA halm, hygieniskt, så visst funkar det ihop med lusern! (ganska mycket lusern)
Men halmen måste nog i så fall vara hygieniskt analyserat om du vill undvika att de börjar hosta av det också. Där är mig veterligen chansen ännu större för partiklar (mögel, svampsporer osv) som orsakar hosta.

Halm+luzernhack är en mycket bra kombination. Speciellt till små ponnyer.
MVH M

Min shettis tåler inte lucernpellets, inte ens uppblött. Får kolik.
Ger istället Lucern hack. Fungerar bra!
Bryggerijäst 50gr. Och 15ml linfröolja.
Förra året hade jag havrehalm. Detta året blev det vetehalm.
Vi har haft tur med höets kvalité, men otur med smpr. Det är väldigt lågt. Det är därför jag fått komplettera med lucern.

Det verkar vara ett risigt höår i år. Tyvärr är det inte säkert att halmen är bättre hygieniskt. Jag har analyserat två halmpartier från årets skörd som båda var fulla med mögel och bakterier.

Vi har fått tag på ett parti hö som är analyserat hygieniskt med godkänt resultat genom lantmännen. Hur länge det kommer hålla sig så är en annan sak...

Lycka till med höproblemet! Det är tusan inte lätt. Visst skulle det vara skönt att ha ett djur vars mat man kunde köpa i burkar i snabbköpet i bland.

det finns ju 25 kg silage, det borde dom väl hinna äta upp...

Hur lite grovfoder får dina hästar om du inte hinner göra åt en liten bal med hösilage innan den blir dålig?
Mina shettisar får 5kg torrhö/dag just nu. De går på lösdrift o kommer ha fri tillgång på hösilage lite längre fram när det blir kallare.

det finns ju 25 kg silage, det borde dom väl hinna äta upp...

Även de som kommer i 35-40kg borde ju gå åt. 10kg om dagen totalt till båda två borde ju gå åt kan man tycka.

Nästan mer ekonomiskt i så fall att bli tvungen att slänga några kilon än att fodra upp med lucern.

Halmen är ju dessvärre inte heller jättebillig, åtminstone inte i småbal.
Men visst kan kombinationen halm+lucern gå ihop. :)

Jag är inne på samma spår som några av de andra, att en liten bal (25-40 kg) med hösilage borde gå åt innan den blir dålig. Jag har köpt HorseHage i år igen och de kommer ju i 25-kilosbalar och det funkar utmärkt till mina shettisar + fullblod. (Okej, fullblodet äter rätt mycket per dag, men det hade fungerat med 25-kilosbalar ändå eftersom ponnyerna äter ca 5-6 kilo var per dag.) Som någon sa, det borde bli bra mycket mer ekonomiskt än att fodra upp med lusern och ev. kraftfoder.

Jag har haft tur med halmen hittills i år och har fått in rundbalar som är ovanligt fräscha. Men jag skulle inte ta risken att fodra med den i alla fall, hellre då köpa hösilage i mindre balar.

Har faktiskt inte ens hört talas om 25 kg:s balar förens nu! Skall genast ringa alla levarantörer i närheten.
Vill dock gärna höra fler som har provat havrehalm/lusern- kombinationen, för det var faktiskt det jag var intresserad av.

Halm-Lusern fungerar fint o fodra med men det kommer att bli dyrt. Lusern har ett högt kg pris.

Tror tom du fodrar billigare med Horse Hage faktiskt

Har nu ägnat tre hela timmar åt effektiv forskning.
Det lutar faktiskt åt Horsehage nu. Med tanke på att de hostar!
Tack ska ni ha för bra infallsvinklar och idèer!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Trix
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka