A

Amanda_hm

Jag ska äntligen hämta min mya häst på söndag :rofl: , men har en liten fråga . Han äter nu havre, betfor och vitaminpellets. Men dom gångerna jag provridit honom har han varit väldigt pigg, och sist var han verkligen het.
Ska jag trappa ner på havret, eller ta bort det helt ?:confused: Eller byta ut mot något annat ? Sen har han inte blivit mycket riden på senaste tiden så det har ju en roll med också.
Några förslag, ska jag vänta och se om han lugnar sig nu när han kommer bli riden ordentligt ? Ska jag trappa ned på havret tills han lugnat sig och sen öka till normalt ?:confused:
Tacksam för svar .
Mvh Amanda

Sv: havre .

Du får först ta och se vad han behöver med en uträknad foderstat med ditt hö/hösilage.
Men nu låter det som han har ett överskott av havre. Du kan ju ge honom enbart havre när du har ridit nu ett tag i början. Han kanske inte ens behöver havre???.
Och vill du byta foder så får du vänja honom långsamt i övergången.
Lycka till men din nya häst. Hoppas ni får det rolig ihop!!!

Oj. Du , det här med foderstat är en hel vetenskap... Det är svårt att säga hur du ska göra och vad du ska ge utan att veta mer om hästen och om det aktuella grovfodret.

Det KAN vara havren som gör honom het men det kan också vara sån han ÄR. En del hästar bara ÄR heta till sättet!

Om han har bra hull så kan du gott ta bort åtminstone en del av havren tills du märker att han behöver det.

Han får väl HÖ också förresten? ;) Det nämnde du inte?
Hur mycket? Och hur mkt av allt annat?

Hejsan!

Mitt råd till dig är att börja med den nuvarande foderstaten, rid i gång honom och utvärdera sedan om du tycker att du vill ändra något i hans fodergiva.

Jag och min bästa kompis köpte en häst tillsammans i höstas. Ett 4 årigt varmblod som togs direkt från tävlingsbanan. När vi väl haft honom ett par månader så visade det sig att vi var tvungna att ge honom dubbelt så mycket kraftfoder för att han skulle hålla hull som ridhäst, än vad han hade fått som travhäst. Vi bytte dessutom ut pelletsfodret mot helhavre och kornkross, soya och betfor + mineraler. Nu ser han fin ut i hullet, trots vintern. Så man vet aldrig hur hästen kommer att reagera på din omvårdnad och dina krav.

Lycka till med din häst!

Det kan lika väl vara betforn som gör att hästen är pigg. Jag fick hem två st ardenner i höstas. Det var sk. havre hästar. Vi tog bort all havre och gav dom hippo cool ist. då funkade dom perfekt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 374
Senast: Miks
·
Hästvård Jag antar att det finns flera liknande trådar men då jag inte hittat dem så provar jag här... Jag får hem en stor herre på 1,80 snart...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Hej alla! Det här är mitt första inlägg här men behöver verkligen lite råd om hur jag ska gå till väga med min oroliga/stressade...
Svar
12
· Visningar
3 474
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama