Havre till föl?

allahemma

Trådstartare
Är det vanligt att fodra havre till föl? Med tanke på att havre innehåller en del stärkelse, borde det inte finnas bättre alternativ?

Sv: Havre till föl?

Nej det är inte vanligt! Det finns mkt bättre foder att ge till föl som behöver kopletera proteinvärden från grovfoder.

Jag har alltid kompletterat vårt grovfoder med havre och soja. Fölen är fina, inga magproblem, och de blir senare högpresterande travhästar.

Havre kan vara riktigt bra med tanke på att det innehåller en hel del aminosyror som fölen behöver. Men det beror mycket på vad grovfodret innehåller och åldern på fölet.

Är det vanligt att fodra havre till föl? Med tanke på att havre innehåller en del stärkelse, borde det inte finnas bättre alternativ?

det är väl som alltid bra att analysera grovfodret först och sen se vad som passar fölet bäst utifrån det?;) just att det är ett föl utifrån grovfoder analysen för att förtydliga, och åldern och förutsättningarna på fölet utöver det.

Jo....men om det då visar sig att det fattas näring i grovfodret, är havre vettigt att ge? För mig känns det som inte men jag kan ha fel....

Havre är ett utmärkt komplement. Sen får man ju ha lite sunt förnuft, och inte tro att man kan pytsa på med 4 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
534
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25